کد خبر: 180203158624
تولید و بازرگانیروزنامهعصر انقراض (طنز)

سکوت علامت رضایت مشتری است

روزنامه جوان: لوازم‌خانگی ایرانی، هم از دبی گران‌تر است، هم از محصولات خارجی بی‌کیفیت‌تر. شاید مقایسۀ دو صنعت لوازم‌خانگی و خودرو به مذاق تولیدکنندگان لوازم‌خانگی خوش نیاید، اما هر چه می‌گذرد به عمق فاجعۀ تولید داخلی این دو کالا پی می‌بریم.

راضیه حسینی

مطمئن باشید تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نظری کاملاً خلاف این خبر را دارند. آن‌ها به‌زودی اعلام می‌کنند یخچال‌های ما با خارجی‌ها هیچ فرقی ندارند، حتی در برخی موارد بهتر هم هستند. به‌زودی صادرات این لوازم‌خانگی هم کلید می‌خورد و به کشورهای اروپایی فرستاده خواهد شد.

بعد هم آماری از رضایت مشتری رو می‌کنند و اعلام می‌کنند نود و نه درصد مشتریان از لوازم‌خانگی داخلی راضی هستند. حالا این آمار چگونه به‌دست‌آمده است؟ از مشتری خواسته شده زیر برگۀ نصب یخچال، ماشین لباسشویی و امثال این‌ها را امضا کند و همین شده رضایت مشتری!

از نظر تولیدکنندگان داخلی اگر یک مشتری از کالایی رضایت نداشته باشد زیر هیچ برگه‌ای را امضا نمی‌کند. در ضمن وقتی در سکوت و بدون کوچک‌ترین حرفی، این امضا صورت‌گرفته باشد، باز هم دلیلی بر رضایت است، وگرنه سکوت اتفاق نمی‌افتاد!

مهم نیست که سکوت مشتری حاکی از تعجب او بوده است و دقیقاً بعد از زمانی اتفاق افتاده که دیده درب ماشین لباسشویی نو، از خستگی نا ندارد برود سر جایش و باید با فشار بلندش کرد و بست! یا وقتی می‌بیند یخچال هنوز به دمای یک روز بهاری نرسیده، از حال می‌رود و باید آب‌قند بهش بدهند تا بیدار شود.

البته نباید از حق بگذریم که مقایسۀ خودروسازی با لوازم‌خانگی داخلی بسیار اشتباه است. در خودروسازی گاهی اولین اشتباه آخرین اشتباه یک خودرو می‌شود و صاحبش را به دیار باقی می‌فرستد. اما در لوازم‌خانگی، بین اولین و آخرین اشتباه می‌تواند سال‌ها فاصله باشد. یخچال هیچ‌گاه باعث تصادف کسی نمی‌شود، در نهایت زورش به سرد نگاه‌داشتن غذاها نمی‌رسد و همه را گندیده تحویل می‌دهد. عدۀ زیادی از مردم دیگر توان خرید ارزان‌ترین خودروی داخلی را هم ندارند، درصورتی‌که هنوز می‌توانند به ارزان‌ترین لوازم‌خانگی داخلی فکر کنند!

معلوم است که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی داخلی بسیار ناراحت می‌شوند از این مقایسه. لطفاً تا زمانی که مردم می‌توانند، حتی با وام‌گرفتن، لوازم‌خانگی داخلی تهیه کنند از گرانی و مقایسۀ آن‌ها با خودروسازی داخلی اجتناب کنید!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا