کد خبر: 291002149456
روزنامهسیاست

سیاست تحریم نخ نما شده است

سیدمحمد تقوی/ استاد دانشگاه

آمریکا آن قدر در برابر ایران از سیاست تحریم استفاده کرده که دیگر چیزی برای تهدید ندارد و برای اینکه ایران مجددا به ایالات متحده اعتماد کند، طرف مقابل باید انگیزه ای در اختیار تهران قرار دهد.

شرکای اروپایی ایران برای رفع تحریم های وحشیانه آمریکا علیه ایران بسیار کم کاری کرده اند. ایران اعتماد خود را نه تنها به آمریکا از دست داده، بلکه به اروپایی‌هایی که نتوانسته‌اند از رنج تحریم‌ها بر ایرانی‌ها بکاهند، هم اعتماد ندارد.

ایرانی ها و ایران از تحریم های وحشیانه ترامپ که همچنان ادامه دارد جان سالم به در برده اند. ایرانی ها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. آمریکا کارت تحریم خود را سوزانده است. بنابراین همه از موفقیت مذاکرات سود می برند.

آمریکا پس از خروج تحقیرآمیز ایالات متحده از افغانستان به اقدام نظامی متوسل نخواهد شد. در بدترین حالت ممکن است حملات موردی وجود داشته باشد که هیچ تاثیری ندارد. اما بعید است که چند عملیات‌ نظامی در مقیاس بزرگ انجام شود. ایالات متحده کاملاً آگاه است که اقدام نظامی علیه ایران عواقبی بسیار فراتر از مرزهای ایران خواهد داشت.

گروه های وفادار به ایران مانند حزب الله و شبه نظامیان حوثی فعالیت خود را افزایش خواهند داد اما نه فقط آنها. احساسات ضد آمریکایی در منطقه قوی است. ایران نیز توانایی دفاع از خود را دارد. حمله به ایران عواقب عظیمی برای کل منطقه خواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا