کد خبر: 121001115080
انرژیجهانروزنامه

سیتگو ممکن است تحت تغییرات سیاسی ونزوئلا با تحولات جدیدی روبرو شود

ترجمه: سلیم حیدری

پس از رای روز جمعه مجلس ملی ونزوئلا به رهبری مخالفان برای انحلال دولت موقت و تعیین کمیسیونی برای نظارت بر دارایی‌های خارجی این کشور، پالایشگاه نفت سیتگو پترولیوم ممکن است با تغییراتی در هیئت نظارت مواجه شود که منجر به بررسی برنامه‌های آن شود.

سیتگو (Citgo) متعلق به ونزوئلا، واحدی از شرکت نفت دولتی PDVSA، از سال ۲۰۱۹ توسط هیئت‌های منصوب شده توسط کنگره به رهبری خوان گوایدو، رئیس مخالفان، که واشنگتن او را به عنوان رهبر قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته و روز جمعه برکنار شد، اداره می‌شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت که دولت جو بایدن، به حمایت از دولت موقت ونزوئلا “بدون توجه به شکلی که داشته باشد” ادامه خواهد داد. او در مورد اینکه آیا این پشتیبانی شامل گسترش حفاظت کلیدی برای سیتگو تحت ساختار جدید است یا خیر، اظهار نظر نکرد.

دولت گوایدو در حالی که در کشورش که رئیس جمهور سوسیالیست نیکلاس مادورو کنترل تقریباً همه نهادها از جمله نیروهای امنیتی را در دست دارد، ناتوان بود، اما بر دارایی های خارجی کشور و بسیاری از سفارتخانه ها نظارت داشت.

ایالات متحده تاکنون تلاش‌های طلبکاران برای مصادره دارایی‌های خارجی این کشور آمریکای جنوبی برای بازیابی بدهی‌های پرداخت نشده متعلق به ونزوئلا را مسدود کرده است، از جمله رد تلاش‌های یک قاضی آمریکایی برای برگزاری مزایده سهام شرکت مادر آمریکایی شرکت سیتگو.

سفارشات اجرایی منقضی می شوند

اما مجموعه ای از دستورات اجرایی ایالات متحده که مانع از حراج سهام مادر سیتگو توسط دادگاه دلاور شده است، سال آینده منقضی می شود. واشنگتن در سال جاری به نمایندگان اپوزیسیون هشدار داد که از دست دادن یک رهبر موقت، واضحا می تواند این حمایت را به خطر بیندازد.

یک سناریوی بالقوه دیگر با به دست گرفتن این کمیسیون: یک دادگاه جدید ایالات متحده بر سر مشروعیت هیئت مدیره سیتگو نبردی خواهد داشت. در سال ۲۰۱۹، مادورو به طور ناموفق هیئت مدیره منصوب شده توسط گوایدو را به چالش کشید.

یک دادگاه فدرال در سال ۲۰۲۰ مدیران اجرایی منصوب شده توسط گوایدو برای اداره سیتگو را تأیید کرد. اما این مدیران چندین بار در چهار سال گذشته تغییر کرده اند که منجر به عدم اطمینان مدیریت شده است.

هوراسیو مدینا، رئیس هیئت موقت PDVSA که بر تمامی واحدهای PDVSA در خارج از کشور نظارت دارد، گفت: “نهاد دولت موقت باید حفظ شود. در غیر این صورت، موضع ما برای دفاع از دارایی های ونزوئلا به خطر خواهد افتاد.”

از زمانی که سیتگو روابط خود را با شرکت مادرش، شرکت دولتی پترولئوس د ونزوئلا (PDVSA.UL) تحت کنترل مادورو قطع کرد، طلبکاران ادعاها و شکایت هایی را برای حراج دارایی های متعلق به ونزوئلا پیگیری کردند. این اتفاقات درست در بهبوهه وضعیت ناپایدار مدیران نظارتی سیتگو که منجر به عدم اطمینان در مورد جهت‌گیری شرکت شد، افتاد.

بازگشت سود

پس از دو سال زیان، سیتگو در مسیر سود ۲.۵ میلیارد دلاری در سال جاری قرار دارد که منعکس کننده قیمت بالای سوخت به دلیل تقاضای شدید و کمبود جهانی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین است.

هفتمین پالایشگاه بزرگ ایالات متحده گفته است که قصد دارد از سودش برای بازپرداخت بدهی و سرمایه گذاری برای افزایش قابلیت اطمینان عملیات خود استفاده کند.

در اوایل سال جاری، اکثر احزاب مخالف در ونزوئلا توافقی را برای واگذاری اختیارات انتصابات هیئت مدیره از گوایدو به یک شورای فوق‌العاده مشورتی تصویب کردند. اما آن نهاد بلافاصله پس از آن تشکیل نشد.

وکلایی که به هیئت‌های نظارت سیتگو مشاوره می‌دهند در مورد چالش‌های ارائه یک ساختار جدید دولتی در دادگاه‌های ایالات متحده هشدار داده اند. برخی دیگر گفته اند که تغییرات پیشنهادی صرفاً خلاف قانون اساسی است.

مدینه پیش از رای‌گیری روز جمعه گفت: “از این پس، پرونده‌های دادگاه‌ها برای ما پیچیده‌تر خواهد شد.” او اضافه کرد، ساختار جدید دولت می تواند منجر به از دست رفتن سفارتخانه ها و نهادهایی شود که از ونزوئلاها و دارایی های متعلق به ونزوئلا در چندین کشور دفاع و نمایندگی می کنند.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا