کد خبر: 0707992883
آموزش

سیم‎ کارت دانش ‎آموزی از انکار تا اصرار

آموزش و پرورش در ۸ سال گذشته و تا پیش از شیوع کرونا اصلی‌ترین مانع در فراگیر شدن سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی بود اما حالا متوجه شده است که پیشنیاز استفاده دانش‌آموزان از آموزش‌های مجازی برخورداری آنان از چنین سیم ‌کارت هایی است.

وزارت آموزش و پرورش در حالی از آماده‎شدن سیم‎کارت‎های دانش‎آموزی خبر می‎دهد که از حدود هشت سال پیش بر سر بودن یا نبودن و استفاده از این سیم‎کارت‎ها حرف و حدیث‎های بسیاری به وجود آمد که تا به امروز ادامه دارد.

معاون برنامه‎ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش شنبه گذشته از طرح ساخت یا واردکردن تبلت دانش‌آموزی و آماده‎شدن سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

علی الهیار ترکمن افزود: برای حل مشکل نداشتن تلفن همراه برای دانش‌آموزان جهت ورود به سامانه شاد، شاید نتوانیم در کوتاه‌مدت ورود کنیم اما برای بازه میان‌مدت می‌تواند حل و فصل شود و در این راستا تمهیداتی را پیش‌بینی کردیم. در همین باره با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ساخت یا وارد کردن تبلت‌های دانش‌آموزی در حال رایزنی و همکاری هستیم تا بتوانیم برای دانش‌آموزان شرایط بهتری را فراهم کنیم.

نخستن مخالفت

ماجرای توزیع سیم‌کارت‎های دانش‎آموزشی از مرداد سال ۹۱، با موضع‎گیری حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش وقت بر سر زبان‎ها افتاد.

مرداد ۹۱، حاجی بابایی در خصوص پیشینه ماجرای فروش سیم کارت دانش‎آموزی در گفت‎وگو با خبرگزاری خانه ملت، ماجرا را این‌گونه تعریف کرده بود: «چند ماه پیش شرکت سروش مهر به معاونت پرورشی آموزش و پرورش مراجعه کرده و خواستار توزیع سی‌دی به صورت رایگان در مدارس با هدف ترویج فرهنگ قرآنی شده است، معاونت پرورشی آموزش و پرورش پس از بررسی سی‌دی موردنظر و با توجه به اینکه این سی‌دی را برای دانش‌آموزان مفید تشخیص داد؛ با توزیع آن در مدارس موافقت کرد. اما در تفاهم‌نامه امضاء شده با شرکت سروش مهر، هیچ اشاره‌ای به شرکت همراه اول نشده و شرکت موردنظر تنها خواستار توزیع سی‌دی بوده و به آموزش و پرورش اعلام کرد که هیچ هزینه‌ای نیز برای توزیع سی‌دی نمی‌خواهد.

اما در زمان توزیع سی‌دی در مدارس متوجه شدیم که در بسته سی‌دی یک فرم وجود دارد و از دانش‌آموزان خواسته شده است تا با ارائه این فرم به دفاتر همراه اول، سیم‌کارت رایگان دریافت کنند که به محض اطلاع، از توزیع فرم ثبت‎نام سیم‎کارت دانش آموزی و هر آنچه که به همراه اول متعلق بود؛ خودداری کردیم و اکنون این فرم‌ها در حراست و معاونت پرورشی آموزش و پرورش دپو شده است.»

توزیع سیم کارت رایگان برای دانش آموزان

اما در اردیبهشت سال ۹۵، معاون تجاری شرکت مخابرات خراسان رضوی از امکان ثبت نام دانش‎آموزان برای دریافت این سیم‎کارت‎ها خبرداد و با اشاره به اینکه هر دانش‎آموز تنها مجاز به ثبت‎نام و دریافت یک عدد سیم‎کارت دانش‎آموزی خواهد بود، بیان کرد: مالکیت سیم‎کارت به نام والدین دانش‎آموز است و فعال‎سازی این سیم‎کارت برای مشترک رایگان و تنها در صورت حضور یکی از والدین با ارائه شناسنامه و کارت ملی صورت می‎پذیرد و این سیم‎کارت غیر قابل واگذاری است.
نائبیان گفت: این سیم‎کارت دانش‎آموزی که به طرح سیم‎کارت انارستان معروف است برای نخستین بار در کشور به صورت رایگان در اختیار دانش‎آموزان قرار می‎گیرد. والدینی که درصدد تهیه سیم‎کارت دانش‎آموزی برای فرزندان خود هستند می‌توانند این سیم کارت‎ها را از مدارس و یا از طریق نماینده انارستان تهیه کنند.

واگذاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار سیم‌کارت دانش‌آموزی

در مرداد سال۹۷، مدیرروابط عمومی و امور بین‌الملل انارستان با اعلام واگذاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار سیم‌کارت دانش‌آموزی فعال یادآور شده بود ویژگی سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی این است که محیطی از اینترنت را در اختیار کودک و نوجوان قرار می‌دهد که ایمن و قابل کنترل است و درآینده نزدیک نیز امکان مدیریت تماس‌ها و پیام‌ها در این سیم‌کارت‌ها برای والدین فراهم خواهد شد.

مسعود صادقی مهمترین ویژگی سیم‌کارت انارستان امکان مدیریت والدین بر روی این سیم‌کارت‌ها دانسته و گفته بود: در‌ آینده نزدیک تماس‌ها و پیامک‌های که از سوی کودک ارائه می‌شود از طریق فهرستی که والدین تعریف می‌کنند قابل کنترل خواهد بود. هم‌اکنون سیم‌کارت‌های انارستان مجهز به اینترنت ویژه کودک و نوجوان هستند که از اینترنت عمومی جدا شده است. مشابه این سیستم در کشورهای خارجی نیز وجود دارد به عنوان نمونه فضایی که فیس‌بوک یا یوتیوب‌کید برای کودکان در نظر گرفته است از فضای بزرگسالان جداست.

آموزش و پرورش درخواستی نداشته است

اما در آذر سال ۹۷، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی و اهتمام برای دستیابی به این نوع از سیم کارت‌ها گفته بود: در وزارت ارتباطات برای ایجاد سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی آمادگی کامل داریم اما اکنون نیازمند این هستیم تا تقاضای ایجاد چنین سیم‌کارت‌هایی از سوی آموزش و پرورش به ما برسد.

بعد از مطالبه آموزش و پرورش ایجاد چنین سیم‌کارت‌هایی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(سازمان رگیولاتوری) تصویب می‌شود و بستر لازم را برای پیش‌برد کار فراهم می‌کنیم.

امیر ناظمی با اشاره بر اینکه ایجاد سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی به سادگی امکان‌پذیر است، تأکید کرده بود: این مساله باید با پیش‌قدم شدن آموزش و پرورش دنبال شود و از جمله آثار مثبت آن می‌توان به کنترل دانش‌آموز در دسترسی به اینترنت اشاره کرد.

وی درباره ویژگی های منحصر به فرد سیم‎کارت‎های دانش‎آموزی با اشاره به اینکه این سیم‎کارت به نام خود دانش‎آموز خواهد بود، یادآور شده بود که برای دانش‌آموزان در سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی نام کاربری و رمز عبوری در نظر گرفته می‌شود و کار به صورت شناسنامه‌دار پیش می‌رود همچنین می‌توانیم تسهیلات خاص متناسب با شرایط دانش‌آموزان را از طریق این سیم‌کارت به آنها ارائه دهیم.

ورود دستگاه‌های فناوری اطلاعات به مدارس اشتباه دهه ۸۰

از سوی دیگر تیرماه سال گذشته مهدی شرفی، سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و نیروی انسانی آموزش و پرورش، درباره ماجرای ورود تبلت و سیم‎کارت دانش‎آموزی به مدارس اظهار کرده بود: یکی از اشتباهاتی که در دهه ۸۰ داشتیم، ورود دستگاه‌های الکترونیکی و فناوری اطلاعات به مدارس بود، بدون آنکه زیر ساخت لازم برای این موضوع در نظر گرفته شده باشد.

به گفته وی، ورود تبلت‌ها و تلفن همراه در چنین وضعی، تاثیری بر روند یادگیری دانش‎آموزان نداشت و در مواردی موجب برهم خوردن تمرکز برای دانش‎آموزان شده است. اما درباره فعالیت سیم‎کارت‌هایی با شرایط خاص مانند سیم‎کارت‎های دانش‎آموزی نیاز به مجوز شورای عالی فضای مجازی داریم که باید در این زمینه ورود پیدا کنند. به طور کلی برای اجرای چنین طرحی باید تصمیم‌گیری‌های کلانی در سطح ملی در شورای عالی فضای مجازی انجام شود تا در نهایت بتوانیم آن را برای دانش‎آموزان ارائه دهیم. در زمینه ورود چنین ابزارهایی، آموزش و پرورش فقط در زمینه تولید محتوا نقش دارد و بستر لازم را باید نهاد‌های مربوطه فراهم کنند.

سیم‎کارت دانش‎آموزی می‎آید؟

در نهایت با گذشت حدود ۸ سال از آغاز بحث سیم‎کارت‌های دانش‎آموزی تاکنون، آخرین اظهارنظر مربوط به معاون برنامه‎ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش است که از آماده شدن این سیم کارت‌ها با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر می‎دهد.

حال باید دید که با وجود گفتارهای ضد و نقیضی که در خصوص این موضوع وجود دارد آیا بالاخره پروژه سیم‎کارت‎های دانش‎آموزی به سرانجام خواهد رسید یا باز هم در مسیر گذر زمان دچار فراز و فرودهای دیگری خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا