کد خبر: 2409998977
بورسروزنامه

شاخص کل بورس تحت تاثیر عرضه اولیه «اپال»

مسعود وطنخواه

شاخص کل بورس که یکشنبه ۱۶ آذر وارد تراز یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحدی شده بود سرانجام پس از شش روز کاری دوباره وارد کانال یک‌میلیون و ۴۰۰هزار واحدی شد.

با توجه به اینکه کارشناسان درباره حفظ توان تراز یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحدی همواره با شک و تردید سخن می‌گفتند در این چند روز نوعی تعادل شکننده میان تقاضا و عرضه برقرار شده بود که خبر عرضه اولیه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در روز چهارشنبه کف فروش را سنگین‌تر کرد.

دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم معادل ۱۳ درصد شرکت اپال با دامنه قیمتی ۱۴هزار تا ۱۴هزار و ۸۰۰ریال برای عرضه اولیه در نظر گرفته شده است که با فرض انجام معاملات در سقف قیمتی ۱۴هزار و ۸۰۰ریال، این عرضه اولیه حدود ۳هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان نقدینگی جذب خواهد کرد. این در حالی است که ارزش معاملات روز گذشته در بازار بورس معادل ۱۵.۹هزار میلیارد تومان بود؛ به عبارت دیگر ارزش عرضه اولیه روز چهارشنبه به تنهایی حدود ۲۵درصد ارزش کل معاملات روز دوشنبه است. اگر بپذیریم که جذب بخشی ازاین نقدینگی از داخل بورس است. خبرعرضه اولیه می‌تواند یکی از مهمترین دلایل برهم‌زننده تعادل خریدار و فروشنده بوده باشد.

به گزارش بورس تهران، سهام «شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس» روز چهارشنبه (۲۶ آذر) تعداد دو میلیارد و ۶۰۰میلیون سهم معادل ۱۳درصد از سهام این شرکت به عنوان پانصد و هفتاد و پنجمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش «استخراج کانه های فلزی» گروه و طبقه «استخراج کانه های فلزی آهنی» در فهرست نرخ‌های بازار دوم و به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

هنگامی که سهام شرکتی برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود، به روز اول عرضه سهام، «عرضه اولیه» گفته می‌شود، در این روز درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس یا فرابورس از سوی سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود.

شاخص کل بورس روز گذشته با کاهش ۳۱هزار و ۶۵۲واحدی در تراز یک‌میلیون و ۴۸۴هزار واحدی ایستاد. بازدهی منفی ۲درصدی شاخص کل در حالی محقق شد که شاخص کل (هم‌وزن) بازدهی منفی ۰.۹درصد بود که نزول کمتر شاخص کل (هم‌وزن) نشانگر کاهش شرکت‌های بورسی با وزن بالاتر یا به اصطلاح شاخص‌ساز است.

در شاخص کل تاثیر شرکت‌ها بر اساس بزرگی (تعداد سهام) و سرمایه آنهاست؛ بنابراین ارزش تمام شرکت‌ها برابر نیست و وزن شرکت‌ها و مقدار در شاخص کل متفاوت است. برای نمونه، نمادهای بزرگی همچون فملی، فولاد، فارس، خودرو، شستا، که تعداد سهام و معامله بیشتری دارند تاثیرگذارتر از شرکت‌های کوچک‌اند.

اما در محاسبه شاخص کل (هم‌وزن)، وزن و اندازه شرکت‌ها تاثیرگذار نیست و سرمایه آنها یکسان در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین تاثیر افزایش و کاهش سود و قیمت سهام شرکت‌ها در این شاخص به یک میزان اثر دارد.

شرکت‌های ملی مس، فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، شستا، تاپیکو، گل‌گهر، مخابرات ایران، پالایش نفت اصفهان و گروه مپنا در گروه شرکت‌های شاخص‌ساز و با سرمایه بالا قرار دارند به ترتیب بیشترین تاثیر را در نزولی شدن شاخص کل بورس دیروز داشتند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا