کد خبر: 2209998526
بورسروزنامه

شاخص کل در تراز یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی تثبیت شد

مسعود وطنخواه

پس از اینکه شاخص کل بورس روز سه‌شنبه هفته گذشته وارد تراز یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحدی شد، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال برگشت دوباره به سطح یک‌میلیون و ۴۰۰هزار واحد بود، اما حفظ این تراز در روز چهارشنبه گذشته و رشد حدود ۲۱هزار واحدی سبب شد که شاخص کل در تراز یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحدی تثبیت شود.

خبرهای مثبت رسیده از موفقیت‌آمیز بودن واکسن کرونا موجب بازگشت جو امید به بازار جهانی شده است که این امر سبب رشد قیمت نفت در بازار جهانی و رسیدن به مرز ۵۰ دلار در هر بشکه از یک‌سو و افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی از سوی دیگر شد.

وقتی یک کالا یا خدمت در تمام بازار خود، دارای ویژگی‌های کیفی تقریباً یکسانی باشد و جز قیمت نتوان تفاوت دیگری بین نمونه‌های آن یافت، اصطلاحاً به آن کالا، کالای اولیه یا کامودیتی می‌گویند.

از آنجایی که رشد کامودیتی‌ها تاثیر مستقیم در سودآوری شرکت‌های بورسی دارد روز گذشته فلزات اساسی با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد؛ به طوری‌که این گروه توانستند با ثبت ارزش معاملات ۱۹هزار میلیارد ریالی بعد از خودرو رتبه دوم صنایع را بدست آورند.

گروه خودرو روز گذشته با کسب ۲۵.۶هزار میلیارد ریال در حالی رتبه اول برترین گروه‌های صنعت را کسب کرد که گروه‌های فلزات اساسی با ۱۹، بانک‌ها با ۱۳.۲، فرآورده‌های نفتی با ۸.۷ و چند رشته‌ای صنعتی با ۸.۶ هزار میلیارد ریال رتبه‎‌های بعدی این گروه را از آن خود کردند.

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان با ۳هزار و ۷۹۲، ملی مس ایران با ۳هزار و ۲۴، سرمایه‌گذاری نفت‌وگار و پتروشیمی با هزار و ۲۵۲ و مخابرات ایران با هزار و ۱۱۸ واحد بالاترین تاثیر مثبت در رشد و شرکت‌های ایران خودرو با ۶۸۴، بانک تجارت با ۶۲۰، سایپا با ۴۹۲ و بانک صادرات ایران با ۴۴۱واحد بیشترین تاثیر منفی را در رشد شاخص کل داشتند.

شاخص گروه لاستیک با رشد ۵.۳درصدی در حالی رتبه اول بازدهی را کسب کرد که منسوجات با ۴.۹، محصولات چوبی با ۴.۶، رادیویی با ۴.۳ و محصولات چرمی با ۴ درصد افزایش رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.

رشد قیمت لاستیک در بازار آزاد سبب شده است که گمانه‌زنی در مورد تعدیل سود شرکت‌های تایرسازی افزایش یابد که این امر نقش مهمی در رشد این شاخص داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا