کد خبر: 14119914552
بازرگانیروزنامه

شافعی خطاب به نمایندگان مجلس: قانون جدید تصویب نکنید

رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در طول سال های گذشته آنقدر تعداد قوانین و لوایح تصویب شده بالا رفته که مجلس باید تمرکز اصلی خود را بر نظارت روی اجرای این قوانین قرار دهد.

به گزارش ایسنا، اتاق بازرگانی ایران چند روز قبل میزبان محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامیبود تا فعالان بخش خصوصی دیدگاه‌ها و خواسته‌های خود را با او در میان بگذارند. پس از برگزاری این جلسه نشست‌های مشترک اتاق و مجلس ادامه پیدا کرده است و این بار غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در نشستی مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، از آنها خواسته به جای تصویب قانون جدید، روی قوانین گذشته تمرکز کنند.

او گفته: امروز شاهدیم که در بعضی عرصه‌ها، قانون‌گریزی از جانب مجریان قانون در کشور بیشتر از افراد عادی است. با این اوصاف، باید روند نظارت بر حسن اجرای قوانین از سوی مجلس، بر وضع و تصویب قوانین جدید ارجحیت پیدا کند.

شافعی با ابراز نگرانی از انباشت قوانین و بعضاً اجرانشدن یا اجرای نقص در تحقق آن‌ها، تصریح کرد: در هشت‌ماهه فعالیت دوره جاری مجلس، ۲۷۹ طرح و لایحه مورد بررسی قرار گرفته و این در حالی است که در کل دوره فعالیت مجلس قبل ۶۹۸ طرح و لایحه رسیدگی شد. ورود طرح‌ها و لایحه‌ها به مجلس با این رویه و حجم تداوم داشته باشد، دوباره با انباشت قوانین و مقررات جدید در کشور مواجه خواهیم شد.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه مشکل اقتصاد کشور ریشه‌ای است، متذکر شد: درخت اقتصاد کشور به آفتی ریشه‌خوار مبتلا شده است اما ما در حال هرس کردن شاخه‌های آن هستیم. این رویه تنها ظاهر و سیمای اقتصاد را سامان می‌دهد، درحالی‌که درونیات آن به آفت و نقص دچار است.

شافعی اظهار کرد: بعضا سیاست‌گذاران و تصمیم گیران میان مصلحت یا رضایت مردم، جلب رضایت را هدف خود قرار می‌دهند، بدون توجه به اینکه آیا این رضایتمندی در بلندمدت به نفع ملت و جامعه خواهد بود یا خیر؛ این روش راه به‌جایی نمی‌برد و اگر نیت بر اصلاح‌گری مؤثر است، ریشه‌ها را باید درمان کنیم.

رئیس اتاق ایران با انتقاد از سیاست‌گذاری‌هایی که نگاهی به منافع بلندمدت اقتصاد کشور ندارند، خاطرنشان کرد: اکنون جای استثناء و قاعده عوض و استثنائات به‌قاعده تبدیل شده‌ است که این امر بسیار خطرناک است و مصادیق آن را به تعدد در تصمیم‌سازی‌ها یا عملکرد دستگاه‌های اجرایی، شاهد هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا