کد خبر: 21070049673
بازرگانیتولید و بازرگانی

شافعی: صادرکننده باید در نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات حق انتخاب داشته باشد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ارز حاصل از صادرات باید برگردد، اما روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات باید به عهده خود صادرکننده گذاشته شود.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح جرم انگاری عدم بازگشت ارز صادراتی که در مجلس مطرح شده و مورد انتقاد بخش خصوصی و رئیس سازمان توسعه تجارت قرار گرفته بود، گفت: در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور در طول سال‌های گذشته هم با مشکل مواجه شدیم، اما سیستم‌های کنترلی شدید، پاسخ نداده است.

او ادامه داد: تایید شدن این طرح زمینه را فراهم می‌کند تا افراد غیر حرفه‌ای جای افراد حرفه ای، خوشنام و فعالان اقتصادی سالم قرار بگیرند که به دنبال سوء استفاده نیز هستند.

شافعی بیان کرد: به نظر من تقویت سیستم‌های تشویقی در این قضیه کارساز است. در واقع با این کار، هم ارز به داخل کشور وارد و هم تجار حرفه‌ای تقویت خواهند شد. همچنین میزان صادرات نیز افزایش پیدا خواهند کرد. در واقع، سیستم‌های تشویقی در گذشته مثبت ارزیابی شده است.

او ادامه داد: باید سیستم‌های تشویق کننده برای صادر کننده‌ها اجرا شود، در غیر این صورت با حبس و جریمه، فقط به صادرات لطمه وارد می‌شود.

او ادامه داد: ارز قطعا باید به چرخه اقتصاد برگردد و هیچ تردیدی در آن نیست، اما روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات باید به عهده خود صادرکننده گذاشته شود تا صادر کننده‌ای که می‌خواهد برای بازگشت ارز از پول نقد، انتقال بانکی، واردات کالای مجاز کشور و … استفاده کند، بتواند انتخاب کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره یکی از راه‌های تشویق صادر کننده‌ها برای این کار، توضیح داد: ارز حاصل از صادرات وقتی به کشور برمی‌گردد، باید با قیمت بازار از صادرکننده خریده شود، زیرا صادر کننده پولی را که می‌آورد، باید برای سرمایه در گردش و خرید کالا خرج کند و همچنین باید کالا را با قیمت روز بخرد. اگر قرار باشد ارز حاصل از فروش محصولاتش را با قیمت کمتری بدهد، دچار خسارت می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا