کد خبر: 180902145760
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

شاهین، آریا و اطلس؛ سه ‌گانه سایپای نوین

زینب غضنفری

گروه خودروسازی سایپا در راستای توسعه و تنوع بخشی به محصولات و کسب سهم بیشتر از بازار داخل و خارج، مدتی است دست به تغییر و تحولات بسیار زده و هر از گاهی شاهد رونمایی از خودروی جدید هستیم. پس از شاهین و آریا، حالا نوبت به اطلس رسیده تا از سه گانه سایپا رونمایی شود.

در آذر ماه سال گذشته بود که سایپا برای نخستین بار تصاویر رسمی اطلس را منتشر کرد و تولید آزمایشی آن را آغاز کرد.

خودروی اطلس از نظر ظاهری با کوییک و ساینا تفاوت هایی دارد و خط طراحی های جدید را در چهره آن مشاهده می کنیم و ظاهری زیباتر و جذاب‌تر به خود گرفته و جوان‌پسندتر شده است.

معمولا همه خودروسازان دنیا در طراحی های خود از یک الگوی خاص بهره می گیرند و در خودرو اطلس از استایلی به نام پوزه کوسه (shark nose) الگو برداری شده و در چراغ، سپر و جلو پنجره آن کاملا مشهود است. بازخوردهای مثبتی از نمای خودرو آن گرفته شده است.

از مشخصات خاص این خودرو می توان به طراحی تریم داخلی دو رنگ این خودرو اشاره کرد که در کنار سانروف، نمای داخلی بسیار زیبایی خواهد داشت و همچنین به منظور ارتقای سیستم ایمنی، سیستم کنترل پایداری (ESC) و تشخیص نقطه کور با هدف افزایش ایمنی و کمک به رانندگی بهتر، تعبیه شده است.

در تولید اطلس امکاناتی که همواره از سوی مشتری مورد درخواست بوده و در محصولات قبلی وجود نداشت، نصب شده تا رضایت حداکثری مشتریان فراهم شود و نه تنها خانواده ها بلکه مورد پسند جوانان نیز واقع می شود.

اطلس در ۴ تیپ

اطلس در ۴ تیپ دستی و اتوماتیک (S، L، G و E) و با موتور جدید M15 پلاس تولید می شود. تولید و ورود این موتور، تحول اساسی در سبد قوای محرکه محصولات سایپا ایجاد می کند و برای اولین بار این موتور بر روی خودرو اطلس استفاده خواهد شد و به عبارتی با ورود خودرو اطلس به بازار علاوه بر ارائه یک خودرو جدید، یک موتور جدید هم به بازار عرضه خواهد شد.

این موتور جدید نسبت به قبل افزایش توان و گشتاور دارد و عملکرد موتور در حوزه های خنک کاری خیلی بهبود یافته و با تکنولوژی VVT یا زمان بندی متغیر سوپاپ ها طراحی شده و باعث می شود گشتاور ۸ درصد بهبود یابد.

در حوزه مصرف سوخت ۵ درصد کاهش و توان آن هم ۹ درصد نسبت به قبل افزایش خواهد یافت. مصرف سوخت این خودرو ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ و باک ۴۱ لیتری را شاهد هستیم.

تیپ های S و G مدل ۵ دنده دستی هستند که تیپ S نمونه پایه و تیپ G نمونه فول آپشن دنده دستی محسوب می شود. تیپ های L و E به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهز هستند که تیپ L به عنوان نمونه پایه و تیپ E به عنوان نمونه فول آپشن اتوماتیک اطلس در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی اطلس ها

همه تیپ های این محصول جدید و به‌روز سایپا پیشرانه ۱.۵ لیتر چهار سیلندر هشت سوپاپ سوار شده که M15-GSI نام دارد. تفاوت این پیشرانه نسبت به موتور M15 معمولی، اضافه شدن هدرز و زمان بندی متغیر سوپاپ ها است که باعث می شود گشتاور بیشتری در دورهای پایین‌تر در دسترس باشد. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر را دارد.

مشخصات اطلس S

در اطلس S جعبه دنده ۵ سرعته دستی دارد و امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ های همراهی تا درب منزل، کامپیوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، رادیو پخش (AUX، USB و بلوتوث)، سنسور پایش فشار باد تایر ها (TPMS)، سنسور نور و… بر این مدل نصب شده است.

مشخصات اطلس G

سایپا اطلس G نمونه فول آپشن از اطلس دنده‌ای است و با همان مشخصات فنی و سیستم انتقال قدرت نسخه S، امکانات بیشتری دارد.

صفحه نمایش ۷ اینچ مالتی مدیا، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم مصنوعی صندلی ها، آینه های تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف برقی و سقف رنگی، از جمله تفاوت ها و تمایزهای مدل G نسبت به مدل S است.

مشخصات اطلس L

نسخه L نمونه پایه اطلس اتومات است و جعبه دنده CVT قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند و پیشرانه M15-GSI در این مدل ارائه می شود. سایپا اطلس L امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ های همراهی تا درب منزل، کامپیوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، سنسور پایش فشار باد تایر ها (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش ۷ اینچ مالتی مدیا، دوربین عقب، آنتن سقفی کوسه ای، آینه های تاشو برقی، تریم داخلی دو رنگ، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای را در اختیار رانندگان قرار می دهد.

مشخصات اطلس E

نسخه E اطلس فول‌ترین مدل آن است و با پیشرانه M15-GSI و جعبه دنده CVT پانچ، امکانات بسیاری را در خود جای داده است. امکانات شاخصی که این تیپ را از سایر مدل های اطلس و حتی خودروهای مشابه و هم کلاس متمایز می کند، سانروف، سقف با رنگ متفاوت، صندلی برقی دو حالته راننده، گرمکن صندلی راننده، شیشه دودی عقب، سنسور باران، ۲ توییتر و رادار نقطه کور است.

در این تیپ امکانات دیگری نظیر فرمان کمکی برقی، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ های همراهی تا درب منزل، کامپیوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، سنسور پایش فشار باد تایر ها (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش ۷ اینچ مالتی مدیا، دوربین عقب، آنتن سقفی کوسه ای، آینه های تاشو برقی، تریم داخلی دو رنگ، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای را مشاهده می کنیم.

اطلس آماده برای ورود به بازار

با روی کار آمدن مدیریت جدید در سایپا و پیگیری های مستمر و برنامه‌ریزی های دقیق، پیشرفت پروژه اطلس شتاب گرفته و در اواخر شهریور ماه سال جاری ۲۷ بدنه از این خودرو در مرحله VP تولید شد و به زودی روانه بازار فروش خواهد شد.

شرکت سایپا درجهت افزایش رضایت‌مندی مشتریان، همواره به دنبال ایجاد تنوع در محصولات، افزایش کیفیت تولید و ارائه خودرو با امکانات بالا به متقاضیان بوده تا رانندگی ایمن و آسوده‌ای را فراهم آورد. تغییراتی که در سال های اخیر در محصولات این گروه خودروساز ایجاد شده و همچنین تولید محصولات جدید، موید این موضوع است و بر اساس آن سهم بازار این خودروساز حفظ و ارتقا یافته است.

با حضور مدیریت عامل جدید در سایپا و نگاه تولید اقتصادی و با کیفیت، نگاه ها به تولیدات این گروه تغییر کرده و متقضایان بسیاری را به سمت خود کشانده است.

تولید خودروی اطلس در مدل های مختلف نشان از شدت گرفتن سرعت ایجاد تنوع در محصولات دارد. به همین دلیل، خودرو اطلس سایپا از نظر اقتصادی و کیفیت جایگاه خوبی در بازار برای خود دست و پا کرده و توان رقابتی بالایی در بین خودروهای هم کلاس خود دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا