کد خبر: 17120073507
جهانسیاست

شباهت بیشتر جو بایدن از نظر اقتصادی به ترامپ تا بیل کلینتون

«آدام پوزن» اقتصاددان و رئیس انستیتو اقتصاد بین ‎الملل « پِتِرسون» به ارزیابی یکسال ریاست جمهوری جوبایدن پرداخته است.

این انستیتو در حقیقت اتاق فکر مستقل واشنگتن محسوب می‎ شود و «پوزن» ۵۵ ساله، فارغ‎التحصیل هاروارد، از سال۲۰۱۵(۱۳۹۳) ریاست آن را بر عهده دارد. او طرفدار سیاست متمرکز و پیمان‎ های منطقه ‎ای آمریکا با متحدانش است و اولین سال ریاست جمهوری بایدن را بررسی کرده است.

از نظر او سیاست‎های اقتصادی ترامپ و بایدن به رغم تبلیغات فراوانی که برای بر عکس نشان دادن آن می‎ شود؛ شباهت‎های بسیار به یکدیگر دارند. ترامپ می‎ گفت:« آمریکا را دوباره بزرگ کن» بایدن می‎گوید:« در آمریکا بهتر بسازید»  اولویت هر دو تکیه بر تولید و اشتغال داخلی به منظور دستیابی به اهداف اقتصادی کارآمدتر است.

ترجیح هر دو استفاده از صنعتگران آمریکایی به جای متعهد بودن به سراسر دنیاست. نگاه هردو به چین نیز یکسان است.

هر دو معتقدند که چین به مقدار زیاد و ژاپن و اروپا به مقدار کمتر طی چند دهه گذشته از آمریکا منتفع شده ‎اند.

اما تمام این مطالب از نظر ۸۵ تا ۹۰ درصد آمریکایی‎ هایی که در کارخانه‎ ها کار نمی‎ کنند، سخنانی نادرست هستند. حتی به این سخنان نگاه بد بینانه هم دارند.

چرا که بیان این سخنان را ازسوی نامزدهای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه صرفا ژست‎های انتخاباتی تلقی می‎کنند که بیشتر برای جلب آرای عده‎ای از مردان سفیدپوست در برخی ایالات خاص ایراد می‎شوند. اما میان این دو تفاوت‎ هایی هم وجود دارد.

بایدن بر خلاف ترامپ ضد اروپا نیست و به پیمان‎های امنیتی با متحدانش متعهد است. او نسبت به مهاجران و خارجی‎ها دشمنی کمتری دارد.

بایدن امیدوار است با متحدانش پیمان‎های صنعتی بیشتری داشته باشد؛ اما شیوه عملکرد او چندان موفق نبوده است.

به عنوان مثال در این مراودات او حقوق گمرکی را از فولاد و آلومینیوم اروپا، کانادا، مکزیک و کره برداشت ولی در عوض به جای آن محدودیت ‎های صادراتی را وضع کرد.

این شیوه از حیث سیاسی قدری مناسبتر است ولی از حیث اقتصادی آثار زیانباری دارد.

در مسائل داخلی نقاط مثبت بایدن عبارتند از: فعالیت‎ های زیر ساختی، کار زنان، بخش سلامت و آموزش. ترامپ در این زمینه ‎ها موفق نبود.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا