کد خبر: 31020183219
بازارها و خدمات مالیروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

شتاب «همراه اول» در ثبت درآمد؛ جذابیت مجامع همراه اول برای سهامداران تکرار میشود

زینب غضنفری

شرکت ارتباطات سیار ایران که به «همراه اول» شناخته می‌شود، سهامداران خود را هشتم خرداد گرد هم خواهد آورد، تا با ارائه گزارش از فعالیت یک ساله خود به سرمایه‌گذاران، مطابق همیشه با تقسیم سود مناسب سهامداران خود را راضی نگه دارد.

این شرکت در سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت سود خالص ۴۹ هزار میلیارد ریالی شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد و سود خالص در صورت‌های مالی تلفیقی بالغ بر ۵۶ هزار میلیارد ریال است.

نکته حائز اهمیت برای سهامداران میزان تقسیم سود بالای «همراه اول» در مجامع سالانه است؛ نگاهی به مجامع سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این شرکت اغلب بیش از ۹۰ درصد سود محقق شده را بین سهامداران خود تقسیم کرده است. به همین دلیل است که میل به حضور در مجامع شرکت بالاست و با توجه به سود انباشته قابل توجه ۵۶ هزار میلیارد ریالی، انتظارات بر آن است که در مجمع پیش‌رو حداقل ۱۰۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم روانه جیب سهامداران شود.

آن چه بیش از هر چیز برای سرمایه‌گذاران در این حوزه اهمیت دارد، روند رو به رشد درآمدهای «همراه اول» است که تضمین بسیار مطمئنی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی می‌شود و با توجه به P/E حدود ۹ سهام آن، می‌توان به عنوان سرمایه‌گذاری کم ریسک و با بازدهی مناسب معرفی کرد. شایان ذکر است که سهام «همراه» در بازه زمانی ۳ ماهه اخیر بازدهی ۳۷ درصدی را عاید سهامداران خود کرده؛ در شرایطی که بازدهی بازار سرمایه کشور در مدت یادشده ۲۵ درصد بوده است.

مطابق با آخرین گزارش منتشرشده، «همراه اول» در سال ۱۴۰۰ موفق شد، بیش از ۲۹۸ هزار میلیارد ریال درآمد کسب کند که در مقایسه با سال قبل از آن بیانگر رشد ۲۲ درصدی است و در مقایسه با سال ۱۳۹۶ افزایش جالب توجه ۱۵۷ درصدی را حکایت می‌کند.

تا پایان سال ۱۴۰۰ «همراه اول» بالغ بر ۲۳ میلیون سیم‌کارت دائمی ‌و ۱۰۱ میلیون سیم‌کارت اعتباری در دست مردم دارد که از این تعداد، ۲۲ میلیون سیمکارت دائمی‌و ۸۳ میلیون سیمکارت اعتباری فعال هستند و درآمد به دکل‌های این شرکت مخابره می‌کنند.

جذب ۹ میلیون مشترک جدید ۴G، سرویس‌دهی لحظه‌ای به ۶۷ میلیون مشترک در VLR، کسب رتبه یک تولید دیتا در شبکه موبایل کشور و… بخشی از فرایند رشد درآمدزایی شرکت را تشکیل می‌دهند.

این شرکت روند صعودی افزایش درآمدها را کماکان ادامه داد و در فروردین سال ۱۴۰۱ موفق به ثبت درآمد ۲۵ هزار میلیارد ریالی شد؛ در حالی که در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ مبلغ درآمد ۲۱ هزار میلیارد ریال بود. بنابراین، رشد درآمدهای «همراه» کماکان ادامه‌دار خواهد بود و اگر اندک افزایش نرخ نیز به آن اضافه شود، شتاب رشد مضاعف خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ رشد درآمد فصل به فصل قبل ۱۸ درصد و همچنین، فصل به فصل مشابه ۴۰ درصد است که این میزان رشد اثر مطلوبی بر رشد سود عملیاتی و خالص شرکت گذاشته و به تبع آن، سهم سود سهامداران نیز افزایش یافته است.

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا