کد خبر: 28070050736
اقتصاد

شرط افزایش قیمت لوازم خانگی/ اصناف و تولیدکنندگان جوگیر شده‌اند!

اخیرا شاهد گرانی لوازم خانگی بودیم و وزیر صمت هم دستور رسیدگی ویژه داده است؛ اما شرط افزایش قیمت، رشد بالای ۵ درصدی مولفه های تولید است که هنوز مستنداتی به سازمان حمایت ارسال نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اردیبهشت ۹۷ بود که با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران دو شرکت بزرگ لوازم خانگی کره‌ای علیرغم داشتن سهم چشم گیری از بازار لوازم خانگی ایران، با بدعهدی تصمیم به خروج رسمی از بازار کشور گرفتند.

با خروج این دو برند از بازار داخلی، تولیدکنندگان داخلی مجالی برای تنفس پیدا کردند و توانستند با استفاده از فرصت پیش آمده، رکوردهای خوبی در تولید لوازم خانگی ثبت کنند و با سرمایه گذاری‌های جدید و عظیمی که در حوزه «تحقیق و توسعه» و توسعه خطوط تولید انجام شد، به تدریج خلأ کره‌ای ها را در بازار پر کردند.

با این حال چندی پیش اخباری مبنی بر بازگشت لوازم خانگی کره ای به کشور در ازای پول‌های بلوکه شده ایران در کره منتشر شد که در پی آن برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی نامه‌ای به رهبری نوشتند و دغدغه‌های خود درباره احتمال ازسرگیری واردات این محصولات را به ایشان اعلام کردند که رهبر انقلاب نیز در واکنشی هوشمندانه به این نامه، عنوان کردند اگر موارد مطروحه در نامه درست است باید جلوی واردات گرفته شود. رئیس جمهور نیز در اجرای دستور رهبری، به دستگاه‌های ذیربط ممنوعیت واردات لوازم خانگی را اعلام کردند.

اگر چه اعلام این ممنوعیت اهرمی برای حمایت از تولید داخل است اما در یک هفته گذشته، ۱۶ تولیدکننده لوازم خانگی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده اند؛ به گونه‌ای که شائبه‌ای مبنی بر سهم خواهی تولیدکنندگان داخلی از بازار، ایجاد شده است. اقدام به افزایش قیمت یکی از همان بزنگاه‌هایی است که لازم است دولت نقش تنظیم گری خود را با قوت و قدرت ایفا کند و پیشتر در گزارشی به آن پرداختیم (جزئیات بیشتر). البته فاطمی امین، وزیر صمت طی روزهای گذشته در اظهارنظری صریح با تاکید بر لزوم رعایت حقوق مصرف کنندگان از سوی تولیدکنندگان لوازم خانگی، وعده داده که افزایش قیمت لوازم خانگی به‌صورت ویژه بررسی و پیگیری خواهد شد.

افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است

کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت می‌گوید: برخی شرکت‌ها افزایش قیمت چهار تا پنج درصدی داشته اند که تذکر لازم به آن‌ها داده شد. هرگونه افزایش قیمت در سطح عرضه لوازم خانگی، قبل از بررسی کارشناسی از سوی وزارت صمت و صدور اجازه برای افزایش قیمت، غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی تاکید کرد: وزارت صمت هنوز هیچ اجازه‌ای برای افزایش قیمت صادر نکرده و افزایش قیمت‌های اعمال شده در حال حاضر غیرقانونی است.

شرط افزایش قیمت لوازم خانگی

در این رابطه عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: افزایش قیمت لوازم خانگی فرایند مشخصی دارد؛ تولیدکنندگان باید مؤلفه‌های تولید همچون قیمت مواد اولیه، دستمزد و … را همراه با درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند و در نهایت سازمان حمایت مستندات را در سامانه ۱۲۴ ثبت می‌کند و یا اینکه این مستندات به انجمن ارسال می‌شود و انجمن فرایند افزایش قیمت را از سامان حمایت پی گیری می‌کند.

وی افزود: ممکن است نرخ ارز، قیمت‌های جهانی و سایر عوامل تولید در قیمت کالا تأثیر گذاشته باشد که سازمان حمایت آنها را بررسی می‌کند. به هر حال اگر خارج از این فرایند افزایش قیمتی رخ دهد و یا مستندات در سامانه ۱۲۴ ثبت نشود، قیمت جدید وجاهت ندارد.

هاشمی ادامه داد: طی دو ماه اخیر اعضای انجمن درخواستی برای افزایش قیمت دریافت نکرده اند و فقط به صورت مختصر برای چند محصول جدید که سابقه ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴ را نداشتند، نرخ ثبت شده است.

اصناف جوگیر شده اند!

وی افزود: طی دو هفته اخیر به دلیل حکم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای، یک جو روانی در بخش تولید و البته در بخش توزیع و اصناف ایجاد شد که شاید همین جو روانی انگیزه‌ای برای افزایش خودسرانه برخی قیمت‌ها بوده باشد.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت به صورت لحظه به لحظه نیست و به طور کلی اگر مؤلفه‌های تولید بالای ۵ درصد افزایش داشته باشند، تولیدکننده می‌تواند درخواست افزایش قیمت دهد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی تصریح کرد: اگر واحد تولیدی حتی یک محصول خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت نکرده باشد و فقط یک شاکی داشته باشد، تخلف محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا