کد خبر: 14120072745
انرژیجهانروزنامه

شرط‎ بندی تاجران بر روی افزایش صعودی قیمت گزینه‌های نفتی ایالات متحده

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته تحلیلگران و داده‌های مبادلاتی، در روزهای اخیر قیمت‌های آتی به بالاترین حد خود در یک دهه گذشته رسیده‌اند. تاجران وحشیانه به بازار گزینه‌های نفت خام آمریکا ورود کرده‌اند و شرط می‌بندند که افزایش قیمت نفت خام ادامه پیدا کند.

قبل از حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته، بازار جهانی نفت در تنگنا بود. این حمله قیمت‌های آتی نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) را با بیش از ۱۵ درصد افزایش به بالاترین حد در ۱۰ و ۱۴ سال اخیر رساند.

ایالات متحده و متحدانش تحریم‎هایی را علیه روسیه اعمال کردند که اگرچه صریحاً صادرات روزانه ۴ تا ۵ میلیون بشکه روسیه را هدف قرار نداده است، اما توانایی این کشور برای فروش نفت خام را به شدت مختل کرده است. صادرات روسیه تقریباً ۸ درصد از بازار جهانی نفت را تشکیل می‎دهد و پس از عربستان سعودی قرار دارد.

مطالب پیشنهادی

معامله‌گران گزینه های خرید متنوعی را در پیش روی خود می‎بینند – قمار روی افزایش قیمت یک کالا – و حجم آپشن‌ها در هفته‌های اخیر و به‌ویژه از زمان حمله روسیه به اوکراین (۲۴ فوریه) افزایش یافته است.

بین ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) و ۹ فوریه (۱۸ اسفند)، تعداد قراردادهای معامله نفت خام ایالات متحده در CME به طور متوسط روزانه ۱۲۶,۰۰۰ عدد معامله بود. از آن زمان میانگین روزانه به ۱۷۸۰۰۰ افزایش یافته است و طبق داده‌های مبادلاتی از جمله دو روز اول ماه مارس (فروردین) بیش از ۲۴۰،۰۰۰ قرارداد معامله شد.

تحلیلگران گفتند که فعالیت در تماس‌های تلفنی افزایش یافته است، شرط بندی بر روی افزایش قیمت نفت خام ایالات متحده در هفته‌ها و ماه‌های آینده است.

جی بی مکنزی، مدیر عامل چارلز شواب فیوچرز و فارکس LLC گفت: «شما سرمایه‎گذارانی در بازار دارید که اکنون به دنبال قراردادهای بلندمدت هستند و سناریویی را برای دیدن آنچه اتفاق می‎افتد، اجرا می‎ کنند.

صعود به قیمت‌های بالاتر دیده می‎شود. پیش‎بینی‌ها نشان از قیمت‌های بالاتر دارد.»

مکنزی خاطرنشان کرد، همزمان با افزایش قیمت نفت، حجم گزینه‌هایی که هر هفته در بازار منقضی می شوند افزایش یافته است.

برنت در روز پنجشنبه برای مدت کوتاهی نزدیک به ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۲ بود، و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از ۱۱۶ دلار فراتر رفت، سطحی که از سال ۲۰۰۸ مشاهده نشده بود.

تحلیلگران جی پی مورگان روز پنجشنبه گفتند که میانگین نفت برنت در سه ماهه دوم سال، ۱۱۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

معامله‌گران گزینه‌ها همچنین می‌توانند بدون خرید قراردادهای آتی نفت خام، از نوسانات سود ببرند. بازار اخیراً به صورت روزانه نوسان شدیدی داشته است و شاخص نوسانات نفت خام (OVX) را که معیاری از نوسانات گذشته و مورد انتظار بازار است، به ۶۳ افزایش داده است، در حالی که در ۲۰۰ روز گذشته میانگین عدد ۴۰ بوده است.

به گفته رابرت یاوگر، مدیر اجرایی معاملات آتی انرژی در میزوهو، گزینه‌های نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در اواسط آوریل با قیمت ۱۲۰ دلار در هر بشکه منقضی می‌شوند – قماری بر روی اینکه قراردادهای آتی تا آن زمان از این قیمت پیشی می‌گیرند، پرطرفدارترین معاملات روز چهارشنبه بودند.

او گفت که سفته بازان در تلفن‌های مربوط به وست تگزاس اینترمدیت آمریکا انباشته شده‌اند. حتی او بازار گزینه‌های مربوط به وست تگزاس اینترمدیت آمریکا را مورد علاقه تولیدکنندگانی توصیف کرد که از اختیار فروش استفاده می‌کنند-قراردادهایی که از کاهش یافتن قیمت‌های نفت جلوگیری می‌کنند.

یاوگر گفت: «آگهی‌های تجاری از (نفت خام ایالات متحده) به عنوان پوشش استفاده می‌کنند، اما در اینجا به سمت دیگری رفته است، اوضاع بسیار خارج از کنترل است.»

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا