کد خبر: 15120072945
جهانروزنامهسیاست

شرکت‌های بزرگ فرانسوی، روسیه را ترک نکردند

ترجمه: محمود نواب مطلق

اگرچه برخی نشان‌های تجاری لوکس از روسیه خارج شده‌اند اما شرکت‌های «رنو و دانون» همچنان در روسیه مشغول فعالیت هستند و کشتی‌های شرکت « توتال انرژی» همچنان به تحویل گاز روسیه به اروپا مشغولند.

جمعه ۴مارس(۱۳اسفند) نشان تجاری لوکس«هِرمِس» اولین شرکت تجاری بود که به صورت چراغ خاموش و بدون انتشار اعلامیه مطبوعاتی صرفا با اطلاع رسانی در شبکه اجتماعی «لینکدین» تصمیم خود را مبنی بر تعلیق فعالیتش در روسیه را اعلام کرد.

همان شب نشان تجاری لوکس «چانل» نیز در اقدامی مشابه به دلیل «پیچیده شدن شرایط فعالیت» حضورش در روسیه را به حالت تعلیق درآورد. به دنبال آنها دو گروه لوکس دیگر فرانسوی یعنی «کِرینگ» با مدیریت «فرانسوا هانری پینو» و «اِل وِ اِم اَش» رتبه اول نشان لوکس در جهان با مدیریت «بِرتراند آرنولد» ثروتمندترین گروه تجاری فرانسوی نیز اعلام کردند:«مغازه‌های خود را به طور موقت در روسیه تعطیل می‎کنند».

این نشان‌های لوکس به دلیل فراخوانهای فراوانی که در شبکه های اجتماعی داشتند و همچنین مشکلاتی که در واردات تولیداتشان به وجود آمده بود« باز ماندن مغازه های خود را دشوار اعلام کردند.» از آغاز حمله روسیه به اوکراین این گروه ‎های لوکس فرانسوی اولین شرکت‎های تجاری بودند که تصمیم به ترک فعالیت خود در روسیه گرفتند.

در عین حال چه در اروپا و چه در ایالات متحده آمریکا هر روز شرکت‎های چند ملیتی به دلیل جنگی که ولادیمیر پوتین آن را آغاز کرده است تصمیم خود را مبنی بر ترک روسیه اعلام می‌کنند.

شرکت‌های نفتی انگلیسی «بریتیش پِترولیوم» و «شِل» و شرکت نفتی آمریکایی «اِکسون موبایل»، خودروسازان «جاگوار، تویوتا، ولووُ، لَندرُوِرو فولکس واگِن» شرکت بیمه ایتالیایی « جِنِرالی، ایکه آ» و همچنین شرکت‌های «اَپِل، مِتا، مایکروسافت و دیزنی» هرکدام به نوبه خود فعالیتهایشان در روسیه را به حالت تعلیق درآوردند و یا نمایندگی‌های خود در این کشور را تعطیل کردند.

برخلاف این شرکت، شرکت‌های فرانسوی مانند «توتال انرژی(توتال سابق)» همچنان در روسیه مشغول فعالیت هستند و به نظر قصدی برای خروج از روسیه را ندارند. روز جمعه ۴ مارس (۱۳ اسفند) کشتی‌های متعلق به این شرکت همچنان حامل گاز روسیه به مقصد تضمینی اروپا بودند.

شرکت توتال منافع بسیاری در روسیه دارد و با مشارکت ۴/۱۹ درصدی، یکی از سهامداران عمده غول گازی روسیه یعنی « نوُاتِک» محسوب می‌شود و همکاری تنگاتنگی با «گِنادی تیمچِنکو» از نزدیکان پوتین در پایتخت دارد. کسی که به تازگی مورد تحریم‌های اروپا-آمریکایی قرارگرفته است.

«توتال انرژی» همچنین در پروژه‌های بسیاری در روسیه از جمله در سیبری فعالیت دارد. در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) ۱۷درصد از تولیدات نفتی-گازی و ۲۴ درصد از ذخایر این شرکت در خاک روسیه قرار داشتند.

« برونو لومِر» وزیر اقتصاد فرانسه چهارشنبه ۲مارس(۱۱اسفند) ضمن اذعان به این مطلب که: «اکنون دیگر ادامه فعالیت با شخصیت‌های نزدیک به مقامات برجسته روسیه مشکل شده» با مدیرعامل شرکت « توتال انرژی» ملاقاتی داشت که هیچ محتوایی از آن منتشر نشد.

همان روز « فرانزتیمِرمانس» نایب رئیس کمیسیون اروپا در برنامه تلویزیونی شبکه « فرانس اَنتِر» از این شرکت خواست فعالیت‎هایش در روسیه را متوقف کند. تعدادی از نمایندگان مجلس فرانسه از جناح‌های چپ و راست نیز از این مواضع حمایت کردند.

در قبال این مواضع « پاتریک پویانه» مدیر عامل « توتال انرژی» صرفا به این موضع بسنده کرده‌است که: «از این پس پروژه جدیدی در روسیه آغاز نمی‌کند و حمله روسیه به اوکراین را نیز محکوم می‌کند». این موضع‌گیری منجر به حیرت کارشناسان انرژی در جهان شد.

چراکه «توتال انرژی» در بسیاری از نقاط پرتنش جهان ازجمله یمن و موزامبیک که در آنها درگیری‌هایی در جریان است از حمایت‎ های فراوان اطلاعاتی و دیپلماسی دولت فرانسه بهره‌مند است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا