کد خبر: 11119914256
بانک و بیمهراه و مسکنروزنامه

شرکت رجا بابت «ترک فعل» اعطای تسهیلات کرونایی از بانک ملت شکایت می‌کند

مدیرعامل این شرکت  می‌گوید تا کنون شرکت حمل و نقل ریلی رجا موفق به دریافت تسهیلات حمایتی از کسب و کار در دوران کرونا نشده است

به گفته مدیرعامل شرکت رجا، سهم بیش از ۵۰ درصدی در بازارحمل و نقل مسافری ریلی را دارد اما تا کنون ریالی از وام کرونایی دریافت نکرده است که این به طور مستقیم به کوتاهی مدیران و دست‌اندرکاران بانک عامل بر می‌گردد.

محمد رجبی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تا کنون فقط چند شرکت کوچک حمل و نقل ریلی توانستند وام کرونایی را دریافت کنند. شرکت رجا سهم بیش از ۵۰ درصدی در بازارحمل و نقل مسافری ریلی را دارد اما تاکنون ریالی از وام کرونایی دریافت نکرده است که این به طور مستقیم به کوتاهی مدیران و دست‌اندرکاران محترم بانک عامل بر می‌گردد.

او با بیان اینکه حدود نه ماه است پیگر دریافت این وام بوده‌ایم، ادامه داد: آقایان رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن، ‌آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و حتی وزیر راه بارها با مدیرعامل محترم بانک ملت در این باره مذاکره داشتند و از این بابت که به نظر و دستور ایشان هم توجهی نشده است، شرمنده آقای اسلامی هستیم.

مدیرعامل شرکت رجا تاکید کرد: این چه وضعی است که آیین نامه‌های مصوب ستاد کرونا و دولت ضمانت اجرایی ندارد،  دستور وزیر راه و شهرسازی کشور برای چنین موضوعی نافذ نیست و علی رغم اینکه سه بار از سوی وزارت راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی به مدیرعامل بانک ملت دستور داده شده است، هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت تسهیلات کرونایی انجام نگرفته است.

رجبی افزود: در حالی که بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل ریلی نتواسته‌اند تسهیلات کرونایی را دریافت کنند شرکت‌های هواپیمایی در چند ماه گذشته موفق به دریافت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات شده‌اند و شواهد و قرائن حاکی است در حال رایزنی برای دریافت تسهیلات دوم نیز هستند.

وی ادامه داد: اعتبار تسهیلات کرونایی برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی ۹۴۰ میلیارد تومان است که حسب اخرین اطلاعات اخذ‌شده تاکنون برخی از شرکت‌ها با مشقت فراوان دریافت کرده‌اند اما بزرگ ترین شرکت که رجاست تا کنون یک ریال هم از این وام را نگرفته است.

مدیرعامل شرکت رجا با بیان این‌که‌شرکت رجا هر درخواستی که بانک ملت برای پرداخت وام اعلام کرده را انجام داده و رعایت کرده است اما همچنان تصمیم‌گیران بانک ملت اقدامی برای پرداخت این وام که دستور ستاد کرونا، دولت و دفتر رئیس جمهوری بوده، نکرده است، گفت: طبق خواسته بانک ملت، ارزیابی واگن‌ها برای ترهین انجام شد و به پایان رسید و بعد از آن درخواست تنظیم متن قرارداد را داشتند که پس از تنظیم متن قرارداد برای تایید به بانک ملت ارسال شد اما به یک خط از این قرارداد ایراد گرفتند و چهار ماه است که در پروسه اصلاح این یک خط  از قرارداد هستیم. به نظر می‌آید که تمام این موضوعات و خواسته‌ها در راستای اتلاف وقت بانک عامل برای مطول کرد پروسه و پرداخت نکردن است.

وی ادامه داد: مجموعه بانک ملت در نظر داشته باشند که شرکت‌های مسافری ریلی حدود ۱۰هزارنفر پرسنل مستقیم دارند که معیشت و امنیت شغلی شان به مخاطره افتاده است. شرکت رجا نیز حدود پنج هزار پرسنل و نیرو دارد که با خانواده‌های این افراد، خانواده رجا به بیش از ۱۴ هزار نفر می‌رسد و نمی‌توانیم به این جمعیت بگوییم به دلیل کوتاهی بانک ملت نمی توانیم به مطالباتشان پاسخ دهیم.

رجبی گفت: اکنون صرفاً ارزش واگن‌های رجا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است و تاکنون ما با کمک شایسته تقدیر سهامدار و همچنین  فروش دارایی توانسته ایم حداقل‌ها را حفظ کنیم.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی ایران اظهار کرد: هر چند که شرکت‌های مسافری ریلی استحقاق دریافت کمک بلاعوض دارند اما فعلاً به خاطر برخی ملاحظات مطروحه از این موضوع فاصله گرفتیم و صرفاً به دنبال تسهیلات وعده داده شده هستیم اما متاسفانه به این دارایی ملی توجهی ندارند. اکنون با دیدن حجم کاغذبازی و نوع نگاه عوامل بانک به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر برای واردات کالای لوکس تقاضا داده بودیم بانک با پرداخت وام موافقت کرده بود.

رجبی د تاکید کرد: از امروز مسئولیت هرگونه رویداد ناشی از تامین نشدن نقدینگی که منجر به توقف یا کاهش سیرقطارها شود و ایجاد هرگونه نارضایتی میان مسافران محترم و پرسنل بخش ریلی و تبعات ناشی از آن منحصراً به عهده مدیران بانک ملت است و شرکت‌های ریلی بابت «ترک فعل» به مراجع ذی‌صلاح شکایت خواهند برد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا