کد خبر: 0707992977
بورس

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران هلدینگ می ‌شود

مسعود وطنخواه
عصراقتصاد- مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه ‌گذاری ملی ایران که در بازار سرمایه با نماد «ونیکی» شناخته می‌شود، این شرکت را یکی از بنگاه‌های اقتصادی دارای پتانسیل بازار سرمایه خواند و با اشاره به افزایش ۸۳۲ درصدی سود حاصل از خرید و فروش سرمایه‌گذاری‌ها capital gain)) و ۹۴ درصدی سود حاصل از درآمد سهامDividends) ) در سال مالی گذشته از تبدیل این شرکت به شرکت مادر (هلدینگ) در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

امیرمحسن گرجی به عصر اقتصاد گفت: مکاتبات و اقدامات خوبی با سازمان بورس برای تبدیل به شرکت مادر (هلدینگ) شده است و می‌توان گفت در مراحل پایانی این پروسه هستیم. وی ابراز امیدواری کرد با تغییر اساسنامه شرکت سرمایه گذاری ملی ایران مطابق اساسنامه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار ساختار حاکمیت شرکتی نیز بهبود پیدا کند

گرجی با اشاره به رشد صنایع دارویی و غذایی در یک سال گذشته ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع دارویی و غذایی وزن بالایی در پرتفوی شرکت داشتند، رشد قابل ملاحظه و سودآوری این دو صنعت سبب شد که NAV شرکت رشد قابل توجهی پیدا کند. بازدهی بالا زیر مجموعه‌های ونیکی تنها به پایان سال مالی پایان آذرماه ختم نشده است به طوری که ارزش سبد شرکت از پایان سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۹۸ تاکنون (۴ ماه) رشد ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده و از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی، این رشد قابل توجه در زیرمجموعه‌ها مرهون رشد بازار سرمایه در یک سال گذشته و آزاد شدن پتانسیل‌های پرتفوی متنوع و ارزنده ونیکی، اتخاذ استراتژی‌های جدید سرمایه‌گذاری و تنوع متناسب زیرمجموعه‌های سرمایه‌ گذاری ملی ایران است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی از اتفاق‌های مهم و کلیدی که در یک سال گذشته در مدیریت جدید رخ داد پرتفوی‌گردانی و احیا شرکت‌های زیرمجموعه‌ای بود که به دلایل متعددی نظیر زیان‌دهی، انحلال، اخراج از بورس و صرفه اقتصادی توجیه ادامه فعالیت نداشتند و تنها منابع شرکت را بلوکه کرده بودند. مدیریت سرمایه ‌گذاری ملی ایران پس از برگزاری جلسات کارشناسانه و بر اساس صرفه و صلاح تصمیم گرفت برای استفاده بهینه از منابع این دارایی‌های راکد، تعدادی از این شرکت‌ها را واگذار و یا بازسازی کند که در همین راستا سه شرکت واگذار و مذاکرات برای تعیین تکلیف بقیه ادامه دارد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌ گذاری ملی ایران افزود: در سال مالی جدید (سه ماهه چهارم سال ۹۸) توانستیم ۲۷درصد سهام شرکت ارزنده «شیمی بافت» را از بانک اقتصاد نوین با بازپرداخت سه ساله و سود ۲۰ درصد خریداری کنیم که با توجه به خرید اهرمی و پتانسیل عرضه اولیه این شرکت در بازار سرمایه، این خرید تاثیر خوبی در افزایش ثروت سهامداران سرمایه‌ گذاری ملی ایران در سال‌های آتی خواهد داشت.

گرجی افزود: در یک سال گذشته شرکت سرمایه‌ گذاری ملی ایران، ساختمان جدیدی را با هدف ایجاد مدیریت متمرکز خریداری کرده است و تمام زیرمجموعه‌ها در این ساختمان تجمیع شده‌اند. با این تجمیع علاوه بر نظارت و مدیریت آسان‌تر بر زیرمجموعه‌ها، هزینه‌های ستادی، مالی کاهش یافته و راندمان زیرمجموعه‌ها افزایش پیدا کرده است.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه ‌گذاری ملی ایران ادامه داد: پرتفوی شرکت مدیریت سرمایه‌ گذاری ملی ایران نیز در یک سال گذشته با رشد ۲۵۰ درصدی به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این ارقام نشان می‌دهد این زیرمجموعه «ونیکی» نیز امروز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

گرجی اظهار کرد: مدیریت بهینه منابع، احیای شرکت‌های زیان‌ده و تغییر ساختار در کنار استفاده از افراد مجرب از دید فعالان بازار سرمایه پنهان نمانده است به طوری که در یک سال گذشته قیمت شرکت سرمایه گذاری ملی ایران با رشد ۶۶۰ درصدی از قیمت ۱۹۰ به ۱۴۵۰ تومان رسیده و این روزها سهام شرکت با صف خرید همراه است.

به گفته وی، رشد زیرمجموعه‌های شرکت سبب شده است که «ونیکی» بر اساس گزارش‌های تحلیلی و کارشناسی، استراتژی خروج از سهام برخی شرکت‌های کوچک و متوسط را که به قیمت‌های مناسبی برای شناسایی بازدهی رسیده‌اند، در پیش گرفته و منابع حاصله را در شرکت‌های دارای پتانسیل بنیادی که از قدرت سودسازی و تقسیم سود مناسب در مجامع عمومی برخوردارند، سرمایه‌گذاری کرده است. به علاوه این شرکت نگاه ویژه‌ای به شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری غیربورسی دارد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌ گذاری ملی ایران در خصوصNAV  «ونیکی» در پایان یادآور شد: NAV شرکت بدون در نظر گرفتن پرتفوی غیربورسی ۲هزار و ۷۰۰ تومان و با احتساب شرکت‌های خارج از بورس بیش از ۳ هزار تومان است. قیمت‌های مورد دادوستد این روزها (۱۴۰۰ تومان) در واقع بیان‌کننده ۵۰ درصد ارزش NAV شرکت است، در صورتی که معمولا ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری با ضرایب بالای ۷۰ درصد NAV پرتفوی سنجیده می‌شوند و حتی این روزها شرکت‌هایی در بورس با NAV نزدیک ۱۰۰ یا بالاتر نیز خریداری می‌شوند که همین امر گویای جذابیت قیمتی این شرکت است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا