کد خبر: 09050039715
دولتسلامت و رفاه

شریعتمداری اعلام کرد: شکستن حلقه فقر با ایجاد اشتغال پایدار در کشور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شکستن حلقه فقر تنها با ایجاد اشتغال و البته  اشتغال پایدار تنها با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدور است.

به گزارش ایرنا، «محمد شریعتمداری» با حضور در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور درباره اقدامات انجام شده در این سازمان طی سال گذشته، اعلام کرد: یکی از خصوصیات سازمان فنی و حرفه‌ای این است که معاونان آن را بانوان تشکیل می‌دهند و در واقع تحول اساسی سازمان استفاده از جوانان شایسته و بانوان است.

وی تصریح کرد: کار ترویجی و فرهنگی در زمینه مهارت با توجه به اینکه شعار اصلی ما بحث نهضت مهارت افزایی است، بدون حضور صنعتگران و کارآفرینان که دارای مهارت هستند امکان پذیر نیست و آموزش‌های ما در زمینه‌های گوناگون نیز روند مهارت را طی می‌کند.

وزیر تعاون با اشاره به تغییر بازار کار در جهان بیان کرد: پوست اندازی بازار کار در جهان ما را به سمت مهارت‌افزایی هدایت می‌کند و مراکز صنعتی متوجه شدند که با اداره سنتی و بدون مهارت‌افزایی امکان ادامه کار ندارند.

وی افزود: بحث اینترنت اشیاء، بلک چین و هوش مصنوعی از مسائلی است که امروزه برای پیشرفت فعالیت‌ها و کارها نمی‌توان انکار کرد و ما تلاش کردیم در کنار فعالیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای درحوزه بخش آی تی و بخش‌های بلک چین و هوش مصنوعی را نیز تاسیس کنیم و در این خصوص بنیاد هاب را راه‌اندازی کردیم.

شریعمتداری در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه مهارت‌افزایی در آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها گفت: با وجود شیوع بیماری کرونا میزان آموزش در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با ۳۶ هزار نفر آموزش بیشتر در مراکز آموزش و پرورش و کاردانش انجام شد و در مجموع ۲۰۴ هزار نفر در آموزش و پرورش در بخش‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای آموزش دیدند.

وی تاکید کرد: توسعه مشارکت در مهارت آموزی موضوع مهمی است، و باید تلاش کنیم فعالیت‌های سازمان در سطوح پایین و خاص و ویژه به مردم سپرده شود و دولت به عنوان مشوق، ناظر و هادی نقش خود را ایفا کند.

وزیر تعاون گفت: نقش آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت در افزایش بهره‌وری کشور امر مهجوری در کشور است و اینکه در سازمان اداری با داشتن مهارت می‌توان بهره‌وری بالایی داشته باشیم و باید به این موضوع توجه شود و در کنار آن ارتقای بهره‌وری، توجه به فعالیت حرفه‌ای و استانداردهای آن امر مهمی است که در این دولت انجام شد.

وی با اشاره به مساله استفاده از امر مهارت در حل مشکلات بازنشستگان اجتماعی گفت: این موضوع در دستور کار وزارت تعاون بود، همچنین تلاش کردیم افرادی که دارای معلولیت هستند با بالا بردن سطح آموزش‌ها و شکوفا کردن استعدادهای درون آنها با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و بهزیستی از اهدافی بود که پیگیری کردیم.

شریعتمداری گفت: بحث مهارت در روستاها و عشایر امر مهمی است که به آن نیز پرداخته شده است و امیدواریم در دولت آینده نیز به این موضوع توجه شود و در این زمینه همکاری خوبی بین وزارت تعاون و صندوق عشایر و روستایی برقرار است.

وی درزمینه مهارت آموزی سربازان نیز گفت: سربازان بخشی از دوره زندگی خود را در دوره آموزش نظامی در پادگان‌ها می‌گذرانند و چنانچه علاوه بر آموزش‌های نظامی، آموزش مهارت نداشته باشند زمان آنها به بطالت گذرانده شده است و در این دوره سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ارائه آموزش مهارتی امکان یافتن شغل مناسب را برای آنها فراهم می‌کند و این اقدام در حال انجام است و توسعه آموزش‌ها در این بخش ادامه دارد.

وزیر تعاون اظهارداشت: موضوع نقش فعالیت های فنی و حرفه‌ای در توسعه کارآفرینی نیز مغفول نمانده است و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی تاکید کرد : شکستن حلقه فقر تنها با ایجاد اشتغال و البته  اشتغال پایدار تنها با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدور است.

شریعتمداری تصریح کرد: اگر نگاه بخشی در دولت به نگاه‌ عمومی‌تر تبدیل شود در آینده قدم‌های خوبی برداشته می‌شود.

وی در پایان گفت: مهمترین  بخش توسعه در جهان توسعه انسانی است و توجه به نیروی انسانی امر لازمی است و در دانشگاه‌ها این اقدام انجام می‌شود اما باید به صورت ویژه به این موضوع بپردازیم. با وجود همه تلاش‌ها و کمک‌ها در زمینه کادر و مربیان فنی و حرفه‌ای امیدوارم قدم‌های مثبتی را برداریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا