کد خبر: 24060046442
اخبار شرکت ها

شمش سنگین ۹۵ تن فولادی در مجتمع صنعتی اسفراین با موفقیت ریخته گری شد

معاونت مهندسی و کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین گفت: به همت مهندسین و کارشناسان مجرب داخلی و با بکارگیری دانش روز فولادسازی در مجتمع صنعتی اسفراین، تولید شمش فوق سنگین ۹۵ تُن با استفاده از کوکیل یکپارچه و به روش ریخته‌گری دو پاتیله با موفقیت انجام شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع صنعتی اسفراین، مهندس محمود نظام دوست با اعلام این خبر اظهار داشت: در تولید این شمش به منظور ارتقاء توان تکنولوژیکی مجتمع و برای اولین بار در ایران پس از شبیه سازی و طراحی کوکیل و متعلقات، تمامی مراحل مدلسازی، قالب گیری، ریخته گری و در نهایت ماشین کاری و عملیات حرارتی آنها در مجتمع صنعتی اسفراین انجام شده است.

معاونت مهندسی و کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین افزود: در این روش به منظور ارتقاء کیفی هرچه بیشتر شمش تولیدی، برای اولین بار در طی فرایند ریخته گری، دمش آرگون از طریق پرژین پلاک به داخل پاتیل شماره ۲ انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از رعایت ملزومات فولادسازی و متالورژی ثانویه، با توجه به اینکه ظرفیت کوره و پاتیل‌های مجتمع ۵۰ تنی است در این روش از تکنیک دو پاتیله یا ریخته گری تحت خلاء((VSD استفاده کردیم که کاری بسیار ارزشمند می‌باشد و کلیه مراحل ساخت و طراحی قالب چدنی توسط کارشناسان و مهندسین توانمند این مجتمع انجام‌ شده است.

معاونت مهندسی و کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین یادآوری کرد: قبلاً نیز شمش فوق سنگین ۱۱۰ تن در مجتمع صنعتی اسفراین با استفاده از کوکیل دو تکه و دارای expantion تولید شده است ولی مزیت روش جدید، استفاده از کوکیل یکپارچه می باشد که این روش باعث ارتقاء کیفی هرچه بیشتر شمش تولیدی می شود.

وی تصریح کرد: با عنایت به نیازمندی کشور به قطعات حجیم مورد استفاده در صنایع استراتژیک و همچنین با رویکرد متنوع سازی سبد محصولات مجتمع، برنامه تولید شمش ۹۵ تنی در دستور تولید این مجتمع عظیم صنعتی قرار گرفت.

مهندس نظام دوست افزود: تولید این شمش، نقطه عطفی در صنعت فولادسازی و شمش ریزی قطعات سنگین در کشور خواهد بود و نیاز صنایع بزرگ کشور به واردات محصولات استراتژیک در صنایع مختلف خصوصاً در شرایط تحریم موجود برطرف شده و از خروج مقدار قابل توجهی ارز جلوگیری خواهد شد.

مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت بیش از ۱۴۰ گرید فولاد آلیاژی را دارد.

این مجتمع عظیم صنعتی به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیازهای راهبردی صنایع کشور در بخش های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی سازی و ماشین سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا