کد خبر: 3006992464
جامعه و فرهنگ

شهردار پایتخت: ۴۰۰ ملک شهرداری تهران بازپس‌گیری شد

شهردار تهران در حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد که تاکنون حدود ۲۰۰۰ ملک در تهران تعیین تکلیف شده و ۴۰۰ مورد با پیگیری‌های قانونی بازپس‌گیری شده‌است.

ماجرای پس‌گرفتن املاک متعلق به نهادهای عمومی که در دست افراد یا برخی نهادهای خاص قرار دارد و آنها را پس نمی‌دهند، بار دیگر ماه گذشته با اظهارات پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان و ارائه فهرستی از مقامات و چهره‌های سیاسی که در املاک متعلق به بنیاد مستضعفان نشسته‌اند و آنها را پس نمی‌دهند خبرساز شده است.
افشاگری بی‌سابقه پرویز فتاح واکنش‌ها و تبعات زیاد خبری و حتی سیاسی در پی داشت و برخی از جریان‌های اصولگرایی هم به‌شدت به او تاختند. تا جایی که فتاح به صورت رسانه ای مجبور به عذرخواهی رسمی و دلجویی از برخی از مقامات پیشین شد با‌این‌حال آنچه او از آن سخن به میان آورد، بازتاب بسیاری در افکار عمومی و رسانه‌ها داشت.
اما ماجرای املاک شهرداری که به دیگران واگذار شده، داستان امروز و دیروز نیست و اولین بار سال ۹۵ در پی ماجرای معروف به املاک نجومی خبرساز شد. املاکی که با قیمت‌هایی به‌مراتب ارزان‌تر از نرخ واقعی و به شیوه قسطی به بسیاری از افراد غالبا سیاسی و فرهنگی یا مدیران شهرداری واگذار شده بود و انتشار اسامی‌ و ملک‌هایی که گرفته‌اند، بازتاب زیادی داشت.
پس از روی‌کارآمدن شورای شهر جدید از سال ۹۶ یکی از وعده‌هایی که اعضای جدید شورا دادند، پس‌گرفتن برخی از املاک شهرداری از کسانی بود که به عنوان‌های مختلف آنها را در اختیار گرفته بودند. رشته توئیت‌های روز گذشته پیروز حناچی شهردار نیز در همین راستای تنویر افکار عمومی در مورد پرونده‌ای است که به املاک نجومی شهره است او در دو توییت وابسته به هم در حساب رسمی خود در توئیتر نوشت: « در راستای حفاظت از بیت‌المال، اقدامات لازم برای بازپس‌گیری املاک شهرداری تهران از طریق سازمان املاک و مستغلات و کمیسیون بند شش ماده ۵۵ مستمراً در حال انجام است.»
شهرداری تهران افزود: «تاکنون حدود ۲ هزار ملک تعیین تکلیف شده و ۴۰۰ مورد با پیگیری‌های قانونی بازپس‌گیری شده‌است.»
در بخشی دیگر از این دو توئیت آمده‌است:«در مورد تعدادی از املاک هم قوه قضائیه راساً پی‌گیر موضوع است و گزارش اقدامات و لایحه‌ مربوطه، نیمه اول مهر به شورای شهر ارائه خواهدشد.»
حناچی در پایان رشته توئیت خود نوشت: «جلسات هم‌اندیشی شورا و شهردار محل مناسبی برای بررسی و رفع کاستی‌های احتمالی در این‌باره و هماهنگی بیشتر جهت سرعت‌بخشی به روند اقدامات خواهدبود.»
پیش از این سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در مصاحبه خود با ایلنا که در ماه گذشته صورت گرفته بود هشدار داده بود که اگر افراد در بازپس‌دهی املاک مقاومت کنند اسامی آنها را اعلام خواهد کرد.
سیدمحمود میرلوحی در این مصاحبه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا نسبت به انتشار اسامی افرادی که املاک شهرداری تهران در اختیار آنهاست، اقدام نمی‌شود، اظهار کرد: «اراده‌ای در شورای شهر تهران در شهریور‌ماه سال ۹۶ برای شناسایی و بازپس‌گیری املاک شکل گرفت و در این مدت روند شناسایی املاک و فهرست‌شدن و فرایند بازپس‌گیری پیش رفت و با ارائه گزارش تغییر و تحول شهردار اسبق تهران نیز شکل جدید و جدی‌تری به خود گرفت»
این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز گفت: «امروز دو هزار ملک شناسایی شده است که سه‌هزارو ۸۰۰ واحد را شامل می‌شود و در پی این اقدام همه مناطق در این رابطه فعال شدند. اگرچه من هم از آقای شهردار برای این تأخیر گله دارم اما حداقل گزارش آن را به افکار عمومی بدهند؛ چراکه کارهای خوبی انجام شده است و به نظرم اراده برای بازپس‌گیری کم‌کم به نقطه مناسبی رسیده و املاک و ساختمان‌های زیادی پس گرفته شده است. در مجموع اقدامات خوبی شکل‌ گرفته اما شهرداری در ارائه آمار کند است، البته شهرداری با سازمان ثبت اسناد در این مدت هماهنگی انجام داد تا املاک کددار شوند.»
رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران همچنین درباره برخی از این املاک و محل واقع‌شدنشان اطلاعات و آمار و ارقام جالب‌توجهی را اعلام کرد و گفت: «در مناطق شمالی که بیشتر این املاک در این نقاط قرار دارد، مسئله در حال پیگیری است و مدام از شهرداری‌های مناطق به‌ویژه مناطق ۱،۲، ۳، ۵ و ۹ در حال گزارش‌گیری هستم و گزارش‌های خوبی ارائه می‌شود و مناطق تقریبا به سمت و سویی رفتند که در حال پس‌گرفتن املاک هستند».
میرلوحی گفت: «در منطقه ۲۲، ۹۷ هکتار از زمین‌ها را پس گرفتیم و کارهای بازپس‌گیری ۱۳۶ هکتار دیگر در حال انجام است و اینها اقدامات کمی نیست و حرکت خوبی رخ داده که قابل دفاع است‌ اما باید سریع‌تر این اقدامات رخ دهد».
نایب‌رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین ملکی که هنوز موفق به بازپس‌گیری آن نشده‌اید و تمایل دارید که هرچه سریع‌تر به دارایی‌های شهر بازگردد، کدام است؟ گفت: ملکی در منطقه ۲۲ به وسعت ۷۰ هکتار است. او در پاسخ به این سؤال که املاک در اختیار غیر چه مساحتی از تهران را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: «این مورد را شهرداری باید گزارش بدهد. در منطقه ۲۲ به تنهایی زمینی به مساحت ۹۶ هکتار برگردانده شده است. پلاکی به وسعت ۷۰ هکتار و پلاک دیگری به وسعت ۱۳۶ هکتار دیگر نیز همچنان در اختیار غیر است. اینها زمین‌های کمی نیست و در تلاش هستیم که مجددا آنها را به دارایی‌های شهر برگردانیم».
او ادامه داد: «برخی از این املاک قرارداد نداشتند. باید اجاره‌نامه برای همه املاک نوشته و تنظیم شود و همه چیز در روال و با نظم و برنامه مرتب شود؛ چراکه املاک مناسبی است و باید از آنها برای چرخیدن چرخه اقتصادی شهر استفاده شود. فکر می‌کنم آقای حناچی به‌زودی یک گزارش آماری در این زمینه ارائه دهند.»
همچنین محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، افشین حبیب‌زاده معاون نظارت شورای شهر تهران و ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران طی روزهای اخیر درباره شفاف شدن واگذاری املاک تذکر داده و خواهان ارائه گزارش از سوی شهرداری تهران شده بودند.
که به نظر می‌‍رسد آمار، اطلاعات و توضیحات روز گذشته شهرداری تهران در مورد املاک نجومی ارتباط مستقیمی با تذکر‌های پی در پی اعضای شورای شهر تهران داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا