کد خبر: 03060043447
اقتصاد

شکر تا آخر سال گران نمی‌شود/ دولت سیزدهم به خودکفایی کمک کند

دبیر انجمن کارخانجات تولیدکنندگان قند و شکر با بیان اینکه قیمت شکر تا پایان سال افزایشی ندارد، گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت جهانی، تولید داخل بر واردات مزیت یافته است.

بهمن دانایی، دبیر انجمن کارخانجات تولیدکنندگان قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت شکر در بازار گفت: هیچکدام از این مباحث، صحت ندارد.

وی تصریح کرد: شکری که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود، تولید داخل است و قیمت جهانی شکر هر چقدر هم که رشد کند، تأثیری بر نرخ این کالا ندارد ضمن اینکه با توجه به شرایط مطلوب تولید و عرضه، حداقل تا پایان سال‌جاری قیمت شکر هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت.

دبیر انجمن کارخانجات تولیدکنندگان قند و شکر ادامه داد: اگر شکری که هم اکنون در بازار عرضه می‌شود، تولید داخل نبود قیمت آن درب کارخانه به هر کیلوگرم ۱۶ هزار تومان می‌رسید.

دانایی با بیان اینکه قیمت جهانی هر کیلوگرم شکر هم اکنون ۵۳۰ دلار است، افزود: سال گذشته قیمت جهانی شکر حدود ۳۳۰ دلار بوده که امسال حدود ۲۰۰ دلار رشد کرده است.

به گفته وی، هم اکنون قیمت شکر تولید داخل درب کارخانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان در هر کیلوگرم است ضمن اینکه شرکت بازرگانی دولتی شکر را کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تحویل خانوار و صنوف می‌دهد.

دانایی ادامه داد: در دو تا سه ماه گذشته هم که تولید داخل به بازار عرضه نشده بود، شرکت بازرگانی دولتی نیاز بازار را تأمین کرد.

دانایی با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی همواره باید ۵۰۰ هزار تن شکر به عنوان ذخایر استراتژیک داشته باشد، گفت: زمانی که بازار دچار نوسان می‌شود، این شرکت اقدام به توزیع شکر برای تنظیم بازار می‌کند.

مصاحبه‌ها درباره افزایش قیمت شکر هدف دار و برای بر هم زدن تعادل بازار است

وی با بیان اینکه مصاحبه‌هایی که درباره افزایش قیمت در بازار انجام می‌شود، هدف دار است، افزود: ما احتمال می‌دهیم برخی اشخاص از شرکت بازرگانی دولتی شکر خریداری و آن را انبار کرده‌اند تا در فرصت مناسب به قیمت گران‌تر بفروشند و همین مسئله باعث چنین جوسازی‌هایی شده است.

دانایی با اشاره به اینکه واحدهایی که از شرکت بازرگانی دولتی سهمیه شکر دریافت می‌کنند، باید پروانه داشته باشند، گفت: این واحدها به بهانه بسته بندی و تولید قند، شکر می‌گیرند اما متأسفانه بعد از صدور حواله توسط شرکت بازرگانی دولتی، نظارتی بر این مسئله وجود ندارد و مشخص نمی‌شود که این شکرها کجا می‌رود و به چه صورت عرضه می‌شود. در حالی که وزارت صمت و سازمان حمایت باید به دقت روی این مسئله نظارت داشته باشند.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: ۱۵ روز دیگر اوج تولید شکر در کشور است و پیش بینی می‌شود امسال حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر از محل چغندر بهاره و نیشکر تولید شود ضمن اینکه پیش از این نیز ۱۶۰ هزار تن شکر از محل چغندر پاییزه تولید شده است.

مصرف داخلی شکر به شدت کاهش یافته است

دانایی ادامه داد: با توجه به اینکه مصرف شکر در کشور به شدت کاهش یافته است، پیش بینی بازار بسیار آرامی را برای این محصول تا آخر سال داریم.

وی ضمن رد ادعاهایی مبنی بر اینکه مصرف سالیانه شکر در کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن است، تأکید کرد: در طول تاریخ هیچ گاه مصرف شکر در کشور ما به این اندازه نبوده است. در دوران قبل از کرونا مصرف این کالا در کشور سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده و در حال حاضر پیش بینی می‌شود که به یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

دانایی متذکر شد: در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور باید ماهانه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن شکر به بازار عرضه می‌شد اما میزان عرضه به ۱۵۰ هزار تن در ماه نیز نرسید و دلیل این مسئله کاهش شدید تقاضا بوده است.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قیمت شکر بسته بندی یک کیلوگرمی باید بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان برای مصرف کننده نهایی باشد، تأکید کرد: بسته بندی کننده ملزم است که قیمت شکر را روی بسته بندی درج کند و اگر روی بسته بندی قیمت درج نشده باشد دستگاه‌های نظارتی با خرده فروشان و کسانی که این بسته بندی را انجام داده‌اند، برخورد می‌کند و آنها باید پاسخگو باشند که چرا قیمت درج نشده و یا چرا محصولی عرضه می‌کنند که بر روی آن قیمت وجود ندارد.

مزیت تولید داخلی بر واردات / ‏‬دولت سیزدهم به خودکفایی کمک کند

وی در ادامه با اشاره به معرفی سید جواد ساداتی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت تولید شکر در کشور بسیار مطلوب است و ما در یک قدمی خودکفایی قرار داریم. از وزیر جهاد کشاورزی آینده درخواست داریم که نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد که بتوانیم به خودکفایی کامل برسیم.

دانایی تصریح کرد: با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌های جهانی و واقعی شدن نرخ ارز، تولید شکر در داخل نسبت به واردات آن مزیت پیدا کرده و خودکفایی در این حوزه یک گام بسیار بلند در تأمین امنیت غذایی کشور به حساب می‌آید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا