کد خبر: 031001114012
جهانروزنامه

شکست های پیاپی ترامپ در پی طرد او از سوی جمهوری‌ خواهان

انتشار گزارش کمیته حقیقت یاب ماجرای حمله به کنگره بوسیله طرفداران ترامپ درهفته گذشته موجی از شکست های پیاپی را برای ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا رقم زد. درپی انتشار این گزارش نمایندگان جمهوری خواه نیز دیگر از او حمایت نکردند.

سکوت جمهوریخواهان درپی انتشار این گزارش درخصوص حمله ۶ژانویه ۲۰۲۱(۱۶دی۱۴۰۰) به ساختمان کنگره بوسیله هواداران ترامپ؛ خود بالاتر از هرگونه فریاد در محکومیت این اقدام است.

منتخبان مجلس نمایندگان روز دوشنبه ۱۹دسامبر(۲۸آذر) از وزارت دادگستری آمریکا خواستند ترامپ را به چهار دلیل تحت پیگرد جنایی قرار دهد.

بر اساس گزارش ۸۴۵ صفحه‌ای منتشرشده در روز پنجشنبه ۲۲دسامبر (اول دی) در مورد حمله به ساختمان کنگره آمریکا ترامپ در این موارد نقش محوری داشته است.

اعلام مخالفت با نتایج انتخابات که در آن شکست خورد، نسبت دادن دروغ و دستکاری در جریان انتخابات، اعلام فراخوان به هوادارنش برای حمله به ساختمان کنگره که خشونت های بسیاری درجریان آن بوجود آمد.

بر این اساس عاملین این جریانات از جمله رئیس جمهور سابق آمریکا برای پذیرفتن مسئولیت در آینده صلاحیت ندارند.

«میچ مَک کانِل» رهبر جناح جمهوری خواه در سنای آمریکا هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: «همه ملت آمریکا می‌داند چه کسی مسئول حوادث این روز است.»

روابط او و ترامپ مدت های طولانی است که خدشه‌دار شده؛ اما اینکه او به خود اجازه می‌دهد چنین مواضعی اتخاذ کند حکایت از اوج شکست ترامپ دارد.

در حالیکه انتظار می‌رفت نمایندگان جمهوریخواه دربرابر رأی کمیته حقیقت یاب موضعگیری کنند چنین اتفاقی نیفتاد و رئیس‌جمهور سابق آمریکا ناچار است خود به تنهایی پاسخگوباشد.

وی با بی اعتنایی تمام به این رأی در صفحه اجتماعی خود نوشته است: «آنهایی که به من حمله می‌کنند نمی دانند کسانی که دوستدار آزادی هستند دور من جمع می‌شوند و این من را تقویت می‌کند. آنچه مرا نکُشد مرا قویتر می‌کند.»

در حقیقت هفته گذشته درآستانه پایان سال مسیحی هفته بسیار دردناکی برای ترامپ بود. به ویژه آنکه آشکارکننده بروز شکافهای جدی در داخل حزب جمهوریخواه نیزبود.

اوج این شکافها در سنا روز پنجشنبه۲۲دسامبر(اول دی) خود را نشان داد. دراین روز برسر تصویب قانونی به نام «اُمنیبوس» بحثهای بسیار جدی و پیچیده که معمولا دراین وقت از سال معمول است بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در سنا در گرفت.

موضوع اصلی این بحثها جلوگیری از توقف فعالیت های غیرضرور دولت فدرال بود.

اساس این قانون مبنی بر تصویب یک سری هزینه‌ها جمعا به مبلغ۱۷۰۰ میلیارد دلار(۱۶۰۰میلیارد یورو) در بخش های مختلف از جمله تا سقف ۴۵میلیارد دلار بسته جدید حمایتی از اوکراین بود.

دموکراتها برای تقویت تصویب این قانون در سنا علاوه بر ۵۰ رأی خود نیازمند ۱۰ رأی از جمهوری خواهان بودند. درنهایت متن این قانون با ۶۸رأی موافق در مقابل ۲۹رأی مخالف به تصویب رسید.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا