کد خبر: 02129916449
دسته‌بندی نشده

شیخ سلمان در اولین سال مدیریت حج مردود شد

سیف الله یزدانی

بازنده بزرگ “برجام”در منطقه، که سالها با حمایت ازصدام وراه اندازی جریانات متعدد سعی کرده بود جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه را تضعیف کند و با بازیگری های فرصت طلبانه حتی موقعیت نفتی ایران را هم در اوپک تنزل دهد، با شروع پیشرفت های محسوس در حل و فصل پرونده هسته ای ایران ، به تکاپوی جدی برای حفظ موقعیت خود و مانع تراشی برای به ثمر نشستن تلاش های دستگاه دیپلماسی ایران پرداخت.

درگذشت ملک عبدالله وسرکار آمدن ملک سلمان ، تغییرات عمده ای را در روند فعالیت های سعودی ها بوجود آورد و شیخ جدید سعودی ها دریک اقدام نسنجیده برای قدرت نمایی ، ساماندهی و یارگیری منطقه ای ، غیر انسانی ترین حملات را برعلیه مردم مظلوم یمن آغاز کرد.

شیخ جدید سعودی ها درجریان این بد مستی ها فراموش کرد که اعتبار خود را نه از بیابان های نفتی ، که لیبی و الجزایر و عراق هم مشابهش را دارند، و نه عرب بودن و تکیه برچند کشورعربی که کل جمعیتشان به اندازه نصف پاکستان و یا اندونزی نیست، بلکه شرفی است که از خادمی دو مرکز اصلی اسلامی یعنی مکه مکرمه و مدینه منوره دارد.

بناراین وقتی سرگرم شدن با “عبد ربه منصورهادی” برای شیخ سلمان مهمتراز وظیفه اسلامی اش شد ، دستگاه حاکمیتی سعودی ها فراموش کرد که باید تاور کرن ها را از جلو دست و پای چند میلیون مسلمان برای ادای فریضه حج بردارد.

وقتی امرای با تجربه گارد و پلیس و نیروی نظامی خود را در جنگ قدرت کنار گذاشت و همه توان ارتش تشریفاتی متکی بر سلاح های وارداتی نفتی را برای قدرت نمایی در یمن مشغول کرد، یادش رفت که ایامی در پیش دارد که باید امنیت و نظم بزرگترین تجمع دینی دنیا را حفظ کند.

اگر شیخ سلمان و مشاورینش کمترین شعور مدیریتی و سیاسی داشتند باید این نکته را درک میکردند که ملک جدید سعودی اولین سالی است که بر اریکه خادم الحرمین الشرفین تکیه می زند و باید با برگزاری شکوهمند و بی عیب و نقص آن صلاحیت و شایستگی خود را اثبات کند.

اما به نظر می رسد این غفلت بزرگ شیخ سلمان و قبیله حاکمش، فرصتی برای رقبای ناراضی درون طایفه ایش فراهم کرد تا به قیمت جان هزاران مهمان پاک طینت خدا و رسول اعظمش(ص)، بی کفایتی و ناتوانی خود را اثبات کنند. تا آنجاکه بعد از غائله قرامطه در نزدیک به هزار سال پیش تا کنون و حتی در حج سال ۱۳۶۶ هرجری خورشیدی ، که پلیس سعودی عامدا به روی ایرانیان آتش گشود هم، مراسم حج تمتع شاهد چنین فاجعه ای نبوده است.

وزرای کابینه شیخ سلمان از زمان شروع فاجعه سعی می کنند بی نظمی زائران ، گرمی هوا و خستگی را از عوامل بروز این فاجعه قلمداد کنند، گویا شرایط حجاج امسال باسالهای قبل تفاوتی کرده باشد و امسال برای اولین بار مردم از کشورهای مختلف و با فرهنگ های متفاوت، برای خود کشی به حج رفته اند.

بدیهی است در این راستا صاحب منصبان نازپرورده و متظاهر دستگاه حکومتی جدید سعودی ها ، می توانند در اثبات این بی کفایتی نقش آفرین باشند و اگر موضوع کاروان اسکورت وزیر جنگ ملک زاده، در عبور متکبرانه و بی ادبانه از بین افواج زائران پیاده در خلاف جهت حرکت مردم، صحت داشته باشد، که دیگر جای توجیهی باقی نمی ماند.

به نظر می رسد غریق “برجام”در متشبث شدن به حشیش “جنگ یمن”  نه تنها برای احیای اقتدار خود طرفی نبسته ،بلکه بقای خود را هم رد مقابل رقبای داخلی به خطر انداخته است.

همانگونه که در سرمقاله روز چهارشنبه ۲۵ شهریورماه ، بعد از فاجعه سقوط تاور کرن در مسجد الحرام هم نوشتیم ، اعتقاد راسخ داریم که: باید نهادهای بین المللی اسلامی در این مورد رسیدگی و برخورد مسئولانه جدی بکنند. و این حریم عامه مسلمین را به طرف یک مدیریت با کفایت تر رهنمون سازند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا