کد خبر: 281102152061
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیسلامت و رفاه

صادرات داروهای ایرانی به ارمنستان

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که آمادگی صادرات داروها و تجهیزات پزشکی به ارمنستان وجود دارد.

سید حیدر محمدی در دیدار با معاون وزیر بهداشت ارمنستان، به وضعیت محصولات سلامت محور در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی، صنایع دارویی در کشور ما رشد چشمگیری داشته است و در حال حاضر ۹۹ درصد از بازار دارویی کشور توسط تولید داخلی تأمین می‌شود. به همین دلیل، امکان صادرات داروها و تجهیزات پزشکی به ارمنستان فراهم است.

وی افزود: همچنین ۵۰ درصد تجهیزات پزشکی نیز در داخل تولید می‌شود و صادرات خوبی نیز به کشورهای منطقه داریم.

محمدی با بیان اینکه تمامی مکمل‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، تصریح کرد: از مزیت‌های رقابتی داروی ایرانی می‌توان به تولید داروهای بیولوژیک اشاره کرد که در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارد.

در ادامه خانم لنا نانوشیان اظهار کرد: در دوره کرونا فعالیت‌های ایران را در زمینه مدیریت این بیماری را دنبال می‌کردم که اقدامات شایسته ای صورت گرفت.

وی ادامه داد: از پیشرفت‌های ایران در حوزه بهداشت و سلامت خرسندیم، به رغم اینکه از واردات دارو و تجهیزات ایرانی به ارمنستان استقبال می‌کنیم اما متأسفانه نتوانسته ایم از امکانات ایران که در دنیا شهرت دارد، استفاده کنیم.

وی با اشاره به کیفیت داروهای ضدسرطان تولید ایران گفت: علاقه مند هستیم داروهای حوزه آنکولوژی تولید ایران را در ارمنستان استفاده کنیم، همچنین این امکان وجود دارد که برخی از داروهای مورد نیاز را از دولت و یا شرکت‌های تولیدکننده ایرانی تهیه کنیم.

وی با اشاره به امکان افزایش همکاری‌های بین دو کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، خاطرنشان کرد: خرسندیم برای گسترده‌تر شدن همکاری‌های بین دو کشور توافق نامه‌ای را به امضا رسانیم، همچنین در صورت امکان ثبت داروهای ایران در اوراسیا، واردات دارو از ایران تسهیل خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت ارمنستان در پایان از آمادگی کشورش برای برپایی نمایشگاه تولیدات ایرانی در حوزه محصولات سلامت محور در ارمنستان خبر داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ما نیازها و اولویت‌های مهم‌تری در نظام سلامت داریم. کار حاکمیت که فقط تسهیل‌گری نیست. در داروخانه روی من قمه کشیدند چون نمی‌خواستم لورازپام و دیازپام بدون نسخه بدهم. در داروخانه زحمت می‌کشیم که دارو کمتر بدهیم و با این برخورد مواجه می‌شویم. حتماً دارو دادن به بیمار برای داروخانه هم سود دارد ولی من این کار را نمی‌کنم.

محمد رئیس زاده، در نشست خبری دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی، افزود: یکی از موضوعات مهم مطرح شده در حوزه اخلاق پزشکی و اخلاق دارویی مربوط به سکوهای فروش دارو در کشور است.

وی تاکید کرد: در مبحث پلتفرم‌ها یکی از موضوعات مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، مسائل مربوط به حریم شخصی و حفظ اطلاعات بیماران است.

رئیس زاده یادآور شد: اطلاعات شخصی بیماران در نظام توزیع دارو باید محفوظ بماند و سکوهای فروش دارو به هر شکل نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: در حال حاضر و با مکانیسم کنونی فروش دارو در پلتفرم‌ها تضمینی برای حفظ این اطلاعات وجود ندارد که این موضوع در تضاد با اخلاق پزشکی و اخلاق دارویی است.

رئیس زاده افزود: ما از ابتدا مخالفت خود را با این نحوه فروش دارو اعلام کرده‌ایم، در عرضه و فروش دارو، سوءاستفاده از اطلاعات بیماران به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

منبع: مشرق

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا