کد خبر: 01120070419
تولید و بازرگانی

صادرات سیگار ۷ برابر شد

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از افزایش حدود ۱۰ درصدی تولید سیگار، کاهش ۴۹ درصدی برآورد قاچاق و حدود ۷ برابر شدن صادرات سیگار در ۹ ماهه امسال است.

روند قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۸ کاهشی بود، به طوری که برآورد وزارت صمت از میزان قاچاق سیگار نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته بود، اما در سال گذشته با مشکلاتی که به دلیل  عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در زمینه تولید این محصول ایجاد و منجر به توقف تولید در هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی شد، قاچاق سیگار رو به افزایش گذاشت، ‌تا جایی که در اردیبهشت ۱۳۹۹ برآوردها از میزان قاچاق سیگار نزدیک به دو برابر دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ بود.

اما از بهمن سال گذشته میزان افزایش قاچاق تک رقمی شد و در مجموع قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ۳۵.۹ درصدی داشته است.

جدیدترین آمار منتشر شده درباره وضعیت تولید و قاچاق سیگار در سال ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد در ۹ ماهه امسال بیش از ۴۵ میلیارد و ۵۸۸ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید بیش از ۴۱ میلیارد نخ در مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

در پی این افزایش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف ۹ ماهه سیگار ۴۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون نخ برآورد شده و همچنین توقف واردات رسمی سیگار از سال ۱۳۹۷، برآورد قاچاق سیگار هم با ۴۹ درصد کاهش، از هفت میلیارد و ۳۹۰  میلیون نخ سیگار در ۹ ماهه سال قبل به سه میلیارد و ۷۴۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است.

البته اخیرا  کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کرده که از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی، مبلغ ۲۳۰ تومان، تولید داخل با نشان بین المللی برند، ۸۰۰ تومان و هر نخ سیگار وارداتی ۱۵۰۰ تومان به عنوان عوارض اضافه شود.

موضوعی که با انتقادات و هشدارهای تولیدکنندگان نسبت به احتمال افزایش چشمگیر قاچاق همراه بوده است.

صادرات سیگار نزدیک به ۷ برابر شد

همچنین آمارها نشان می‌دهد طی ۹ ماهه امسال، صادرات سیگار با افزایش ۶۱۰ درصدی به ۵۷۷ میلیون نخ رسیده است. صادرات سیگار در مدت مشابه سال گذشته ۸۱ میلیون نخ بوده است.

البته با وجود افزایش چشمگیر، همچنان رقم صادرات ناچیز است.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا