کد خبر: 2705983474
تولید و بازرگانی

صادرات لوازم خانگی ایران به روسیه و لهستان

عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی با اشاره به صادرات لوازم خانگی ایران به روسیه، لهستان و کشورهای اطراف گفت: ما در حال حاضر نمایندگی یک تا دو شرکت در زمینه مواد اولیه اروپایی را داریم.

به گزارش گروه خبری شبکه، دکتر سلطان حسین فتاحی با حضور در رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: حوزه لوازم خانگی یک صنعت واسطه‌ای است و حجم صادرات ایران به اروپا با احتساب نفت، میعانات گازی و پتروشیمی‌ها صادرات رقم قابل توجهی است و به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

ایشان خاطرنشان کرد: پایه صادرات در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۲ میلیارد دلار بود و طبق برنامه، باید به ۱۱۲ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ برسد اما در حال حاضر شرایط محیط جهانی تغییر کرده و در نتیجه برنامه هم باید تغییر کند.

عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی با اشاره به اینکه تاجر باید مزیت صادراتی کالای تولیدی در کشور را پیدا کند گفت: دولت از طریق تصویب قوانین و مقررات و به نتیجه رساندن قوانین با کشور هدف می تواند صادرات را از نظر لجستیک رونق دهد.

فتاحی با انتقاد از اطلاعات محدود رایزنان اقتصادی از مسائل اقتصادی بیان کرد: برخی رایزنان حتی زبان مربوطه را هم نمی دانند. لذا باید آموزش هایی به رایزنان ارائه شود تا آنها هم به تاجران کمک کنند.

ریاست هیئت مدیره شرکت امرسان یادآور شد: وقت آن فرارسیده که دولت‌مردان به اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها اعتماد کنند. درست است که بزرگ‌ترین اقتصاد در اختیار دولت است اما دولت باید تصدی‌گری را کنار گذاشته و شرایط را برای فعالیت تولیدکننده و تاجر فرهم نماید.

فتاحی از تعدد دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌ها انتقاد کرد و گفت این کار صادرکنندگان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده ضمن اینکه ما عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم و برای صادرات هر محصول به اروپا باید ۲۰ درصد بیشتر تعرفه بپردازیم.

ایشان با اشاره به صادرات لوازم خانگی ایران به روسیه، لهستان و کشورهای اطراف گفت: ما در حال حاضر نمایندگی یک تا دو شرکت در زمینه مواد اولیه اروپایی را داریم و هر سال مدیرعامل کل جهانی آن‌ها سفیر کشور خود را می‌آورند و مشکلات ما را جویا می‌شوند و اتاق بازرگانی ایران نیز باید در این راستا فعال‌تر عمل کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا