صادرات نزدیک به صفر پوشاک در دو دهه اخیر

  کد خبر: 171002148380

زینب غضنفری

واردات کالاهای قاچاق در کشور باعث آسیب به بدنه اقتصاد ، جامعه ،فعالین و تولیدکنندگان حوزه های گوناگون می شود از این رو صنعت پوشاک هم از این امر مستثنی نیست و واردات قاچاق پوشاک باعث آسیب رساندن به این صنف شده است.

به گزارش عصر اقتصاد،در همین راستا تشکل‌ها و فعالان دست‌اندرکار این صنعت دورهم جمع شده و در یک نشست خبری از چالش‌ها و مشکلات این صنف سخن گفتند.

«سومبات هاکوپیان» رییس هیات مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران با تاکید بر اینکه باید جلوی قاچاق پوشاک گرفته شود، گفت: پوشاک از مبادی غیررسمی وارد کشور می شود که بدون کیفیت و استاندارد است.

در حال حاضر بیشتر کالاهای قاچاق از رده خارج هستند و قابل مقایسه با برندهای داخلی نیست.

وی ادامه داد: صنعت پوشاک متعلق به جوان‌ها است و اگر اشتغال ایجاد شود شاهد ناامیدی و مهاجرات نخواهیم بود. هاکوپیان تاکید کرد خرید کالای ایرانی به معنی حمایت از اشتغال است.

هاکوپیان در رابطه با صادرات پوشاک گفت :صادرات پوشاک در دوهه اخیر نزدیک به صفراست مهم‌ترین دلایل این وضعیت هم مشکلات نقل و انتقال پول و مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه بوده که هر دو به دلیل تحریم‌ است.

هاکوپیان در رابطه با آمار واردات قاچاق گفت : اطلاعات مربوط به قاچاق دقیق نیست، اما بنا بر روایت‌های دولتی و غیردولتی نزدیک به سه میلیارد دلار پوشاک قاچاق از طریق مناطق آزاد، ته‌لنجی کوله‌بری و غیره به کشور وارد می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران با بیان اینکه برندهای ایرانی قادر به رقابت با کالاهای جهانی هستند، گفت: این پوشاک ها از لحاظ کیفیت و تنوع نیاز ۹۰ میلیونی کشور را تامین می کند.

وی تاکید کرد:امروز صنعت پوشاک توانایی برندسازی داشته و پاسخ گوی نیاز کشور و حتی قابل صادرات را دارد.

به گفته هاکوپیان، هر برندی دارای مشتری خاص خود است با این حال باید جلوی واردات قاچاق به نفع تولیدکنندگان داخلی گرفته شود.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران خاطر نشان کرد: در صنعت پوشاک حدود ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که با اشتغال غیر مستقیم جمعیت ۲.۵ میلیون نفری را شامل می شود.

هاکوپیان با بیان اینکه برداشتن ممنوعیت واردات تاثیری در از بین رفتن قاچاق پوشاک ندارد، گفت: زمانی که واردات پوشاک آزاد بود ۶۰ میلیون دلار سهم واردات از مبادی رسمی بود و ۶ میلیارد دلار از طریق قاچاق وارد می شد.

وی عنوان کرد: واردات منجر به تعطیلی واحدهای کوچک می شود ولی ما انجمن در کنار فعالان اقتصادی این صنعت قرار داریم ‌و اجازه تعطیلی به هیچ واحدی نمی دهیم.

در ادامه این نشست خبری رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تامین نیازهای صنعت پوشاک ایرانیان گفت: ۱۲۰ تولید کننده قوی در صنعت پوشاک فعال هستند که برندهای معروف و با کیفیتی را ثبت کرده اند.

رحیم چگنی افزود: واردات قاچاق پوشاک آرام آرام منجر به تعطیلی کارگاه های کوچک می شود این نوع واردات به دنبال تضعیف تولید داخلی است.

وی با بیان اینکه پوشاکی که از کشورهای دیگر به صورت کیلویی و قاچاق وارد ایران می شود از نظر محیط زیستی و استاندارد قابل پذیرش نیستند، ادامه داد: به صورت عمده کالاهایی در این صنعت وارد کشور می شود که از لحاظ کیفیت غیر استاندارد هستند و چون از مبادی غیر رسمی وارد می شوند مالیات و تعرفه های دیگر را شامل نمی شوند از این رو ارزان هستند.

چگنی تاکید کرد: صنعتگران و تولیدگران نیازمند حمایت های مردمی در خرید پوشاک ایرانی هستند کالاهایی باکیفیت، با قیمت مناسب و تنوع در برندهای مختلف در داخل کشورمان عرضه می شود.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان با واردات قانونی که حقوق گمرکی و مالیات پرداخت کند، مشکلی ندارند، افزود:کالای قاچاق که عمدتا جنس بنجل و از رده خارج است، با هزینه کم و وارد می‌شود که خیلی ارزان است. بنابراین این رقابت ناعادلانه است.

چگنی در پایان خاطرنشان کرد: صنعتگران و تولیدگران نیازمند حمایت‌های مردمی با خرید پوشاک ایرانی هستند؛ این در حالی است که پوشاک تولید داخل باکیفیت و با قیمت مناسب و تنوع در برندهای مختلف در داخل کشورمان عرضه می‌شود.

خروج از نسخه موبایل