کد خبر: 05050193680
اقتصاداقتصاد کلانبازرگانی

صادرات و واردات ایران برابر شد

گمرک ایران گزارش تجارت غیر نفتی کشور در چهار ماه نخست امسال را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، تجارت خارجی ایران در چهار ماهه اول امسال به حدود ۴۶.۴ میلیارد دلار رسیده که بیانگر برابر شدن صادرات و واردات است.

گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد ۴۶ میلیون و ۸۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۴میلیارد و ۴۸۰میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه ۱۹درصد رشد داشته است.

سهم صادرات از تجارت خارجی، ۳۵میلیون و ۶۵۶هزار تن به ارزش ۱۷میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با رشد ۲۲درصدی در ارزش همراه بوده است.

بر اساس این گزارش، چین با خرید ۱۰میلیون و ۶۳هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۱۷میلیون دلار، عراق شش میلیون و ۹۳۲هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۹۸میلیون دلار، امارات سه میلیون و ۹۵۲هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۲۶۴میلیون دلار، ترکیه سه میلیون و ۳۶۳هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۰میلیون دلار و هند با یک میلیون و ۳۲۷هزار تن کالا به ارزش ۵۶۷میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در چهار ماه نخست امسال بودند.

پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع شده، اوره، بوتان مایع، پلی‌اتیلن، قیر نفت، روغن‌های سبک نفتی، شمش آهن و فولاد و فرآورده‌های سبک دارای بیش از ۷۰ درصد نفت یا روغن‌های معدنی قیری، ۱۰ قلم کالای اول صادراتی ایران از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه بودند.

کدام اقلام به ایران وارد شدند؟

اما بررسی وضعیت واردات حاکی از آن است که از لحاظ ارزش با صادرات برابر شده ولی از نظر وزنی این صادرات است که تقریبا دو برابر واردات بوده است.

بر اساس این گزارش، در دوره مورد بررسی، ۱۱میلیون و ۱۵۹هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار نیز در چهار ماه ابتدایی سال وارد و از گمرکات کشور ترخیص شدند که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۷ درصدی همراه بوده است.

امارات با فروش سه میلیون و ۶۰۰هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۸۷۵میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۱۸۶هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۲۲میلیون دلار، ترکیه با ۹۸۳هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۸۷میلیون دلار، هند با ۵۲۸هزار تن به ارزش ۸۵۹میلیون دلار و روسیه با ۹۳۰هزار تن کالا به ارزش ۵۹۹میلیون دلار، پنج کشور اول فروش کالا به ایران در این مدت چهار ماهه بودند.

گندم معمولی، برنج سفید، گوشی تلفن‌همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، شکرخام، کنجاله سویا، تراکتورهای جاده‌ای و کک‌های زغال سنگ، ۱۰ قلم اول کالاهای وارده به کشور در چهار ماه اخیر بودند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا