کد خبر: 160702139845
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

صادرات ۴۴۰ میلیون دلاری لوازم خانگی

سکینه مهرآیی

بنابر اعلام دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی، سال گذشته صادرات لوازم خانگی در مجموع ۴۴٠ میلیون دلار بوده است.

عصراقتصاد: روزگذشته نشست انجمن لوازم خانگی  با حضور مدیر عامل انجمن لوازم خانگی ایران و دبیر و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی لوازم خانگی ایران جهت تشریح و تبیین  برنامه های بیست و سومین نمایشگاه بین المللی هامکس ۱۴۰۲ برگزار شد.

عباس هاشمی با اعلام اینکه هنوز در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی تصمیمی گرفته نشده است، گفت: با توجه به نظرات وزیر صمت به نظر می‌رسد اعتقاد به مکانیزم عرضه و تقاضا دارند و فکر می‌کنم حاکمیت در حال پذیرفتن این مکانیزم است و کم کم به آن سمت و سو می‌رویم.

وی افزود: بنابراین از تیر ماه سال گذشته مجوز رسمی برای افزایش قیمت نداشتیم، اما تولیدکنندگان هم بدون افزایش قیمت متناسب با اثرگذاری تورم در بخش تولید، نمی‌توانند ادامه دهند. پس مجبورند برای بقای بنگاه تولیدی به شکل‌های مختلف به قول آقای وزیر حتی در مواردی التماسی، مدارک خود را ارائه می‌دهند و ریسک تعزیرات را هم قبول می‌کنند.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه جلسات متوالی در حوزه قاچاق برگزار شد و شناسه کالا و کد رهگیری هم کمک کننده است، گفت: اما با توجه به هزینه‌های تولید، قاچاق ارزان‌تر تمام می‌شود. حدود ۳۰ درصد هزینه‌های تولید داخل مربوط به عوارض و مالیات است. بنابراین با در نظر گرفتن همین فاکتور، قاچاق ۳۰ درصد زیر قیمت تولید داخل است. تولیدکنندگان داخلی باید برای حفظ سهم بازار در حوزه خدمات پس از فروش و قیمت دقت لازم را داشته باشند.

سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی

وی در ادامه با بیان اینکه آمار دقیقی از قاچاق وجود ندارد، تصریح کرد: برآوردهایی که مطرح می‌شود این است که سهم کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اما این رقم قطعی نیست. بخشی از مبادی ورودی قاچاق هم قانونی است. برای مثال سهمیه‌های پیله وری سقف و محدوده داره و نباید از استان خارج شود، اما در مواردی نظارت کافی نیست و ممکن است بازرگانی از تهران برود و چند هزار کارت پیله وری بگیرد و لوازم خانگی وارد کند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه ممنوعیت واردات نمی‌تواند دائمی باشد، گفت: حتی تولیدکنندگان هم نمی‌خواهند این ممنوعیت همیشگی باشد. ممنوعیت ابدی نیست مقطعی است و تولیدکنندگان هم قائل به این نیستند که ابدی باشد. البته ممنوعیت واردات صرفا بحث حمایتی نبوده و مسئله اصلی مشکل تامین منابع ارزی بود.

وی افزود: با بهتر شدن وضعیت ارزی، تولیدکنندگان باید بدانند این ممنویت تا ابد ادامه نخواهد داشت و باید از این مدت به عنوان فرصتی برای ارتقا استاندارد و کیفیت استفاده کنند. نظر ما حمایت منطقی از تولید با تغییر تعرفه‌ها است. البته محدودیت واردات لوازم خانگی هر سال تمدید می‌شود و فعلا تا پایان ۱۴۰۲ تمدید شده است.

هاشمی در ادامه درباره وضعیت تولید نیز گفت: تولید برخی اقلام افزایشی و برخی کاهشی بوده است. البته آمار رسمی دست وزارت صمت است. علت کاهش تولید برخی اقلام، طولانی بودن زمان تخصیص ارز است که به ۷۵ تا ۹۰ روز هم رسیده است.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت اخیرا اعلام کرده که بازرگانان معادل ۸۵ درصد میانگین دو سال گذشته و تولیدکنندگان معادل ۱۲۵ درصد میانگین دو سال گذشته مجاز به واردات هستند. این موضوع باعث شده بانک مرکزی بخشی از پرونده‌ها را برای گرفتن تایید مجدد به وزارت صمت برگرداند. واقعیت این است که باید مرکز فرماندهی واحد تولید در کشور شکل بگیرد و اداره کردن جزیره‌ای بخش تولید غلط است.

هاشمی همچنین با بیان اینکه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی سوم تا ششم آبان در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: تاکنون ۳۰۹ واحد صنعتی در این رویداد مشارکت کردند که ۲۰۷ واحد داخلی است و ۱۲ نمایندگی خارجی شرکت‌ها و ۱۷ شرکت خارجی به طور مستقیم، عمدتا از چین و ترکیه و بیشتر در حوزه قطعات مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه سال گذشته ۶۵ میلیون دلار قرارداد صادراتی با عراق بسته شد، گفت: با اعلام پلیس در ۱۰ روز اول مهر به خاطر بحث ترافیک، امکان برگزاری نمایشگاه نبود و در نتیجه نمایشگاه لوازم خانگی با برخی نمایشگاه‌های دیگر هم زمان و متراژ آن نسبت به پارسال نصف شد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به صادرات لوازم خانگی گفت: یکی از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته امضای قرارداد صادرات ۶۵ میلیون دلاری بود. این صادرات در کالاهای چینی، پلاستیک و لباسشویی‌های دوقلو بود.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع ۴۴٠ میلیون دلار سال گذشته صادرات لوازم خانگی داشته‌ایم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص قیمتگذاری بر لوازم خانگی گفت: مجوز رسمی برای افزایش قیمت در یکسال گذشته نداشته‌ایم. نظر وزیر صمت بر بحث مکانیزم عرضه و تقاضاست و اکنون به این سمت حرکت می‌کنیم اما در انتظار همراهی دولت برای تحقق شعار سال هستیم.

هاشمی گفت: اداره کردن جزیره ای بخش صنعت و تولید درست نیست، این امر باعث سردرگمی تولیدکنندگان می‌شود از این رو باید قوانین شفاف و روشن باشد.

وی با اشاره به بحث قاچاق لوازم خانگی گفت: ثبت شناسه کالا و کد رهگیری به جلوگیری از قاچاق کمک کرده است، کالاهای قاچاق به خاطر نداشتن ٣٠ درصد هزینه‌های عوارض و مالیات، ارزان تر عرضه می‌شود ضمن اینکه باید تولیدکنندگان داخلی با ارتقای کیفیت خدمات و قیمت مناسب سهم خود را در بازار حفظ کنیم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اضافه کرد: آمار دقیقی از قاچاق لوازم خانگی وجود ندارد.

مدیر عامل انجمن لوازم خانگی نیز درباره نمایشگاه گفت: در برنامه های محتوایی نمایشگاه نگاه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان مرتبط با لوازم خانگی شده است وجود کمیسیون تخصصی و برگزاری نشست ها با هدف انتقال تجربیات نخبگان و متخصصان و چگونگی عرضه و تقاضای لوازم خانگی رویداد تک تور با همکاری معاونت رییس جمهوری و ارزیابی این صنعت با همکاری وزارت صمت از اقدامات ویزه در نمایشگاه است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا