کد خبر: 17070048969
اقتصاد

صادرنشدن شیرخشک امکان پرداخت وجه به دامداران را دشوار کرد

رئیس انجمن شیرخشک صنعتی گفت: دامدارانی که شیرهایشان را به شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک فروخته‌اند، به دنبال دریافت وجه محصولاتشان هستند ولی صادر نشدن شیرخشک‌های تولید شده، امکان این پرداخت وجه را برای شرکت‌ها دشوار کرده است.

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا حذف مابه‌التفاوت صادراتی ۱۶ هزارتومانی شیر خشک به گمرکات اعلام و صادرکنندگان موفق به صادرات آن شده‌اند یا خیر، گفت: علی‌رغم موافقت وزرات جهاد با حذف این مابه‌التفاوت ولی تاکنون به دلیل اختلافات و ناهماهنگی‌های ایجاد شده بین سیستم‌های اداری وزارت جهاد، صمت و گمرک این موضوع ابلاغ نشده و صادراتی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: وعده داده شده که مشکلات برطرف شود و امیدواریم هرچه سریعتر صادرات با قیمت‌های مشخص شده انجام شود.

رئیس انجمن شیرخشک صنعتی تصریح کرد: اسفندماه سال گذشته برای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک مابه‌التفاوت صادراتی ۱۶ هزار تومانی تعیین شد.

حدود  ۲۵ هزار تومان فقط به ماده اولیه شیرخشک اضافه شد

اما دو ماه قبل قیمت هر کیلو شیرخام ۱۹۰۰ تومان افزایش یافت و با توجه به ضریب تبدیل ۱۲.۵کیلوگرمی شیر به شیرخشک و خامه، حدود  ۲۵ هزار تومان فقط به ماده اولیه شیرخشک اضافه شد.

این افزایش قیمت شیرخشک در کنار افزایش قیمت سایر هزینه‌های تولید قیمت تمام شده شیرخشک را بالا برده است.

وی اضافه کرد: مابه‌التفاوت صادراتی ۱۶ هزار تومانی بر اساس قیمت شیرخام ۴۵۰۰ تومانی آن زمان تعیین شد، ولی حالا که قیمت شیر به ۶۴۰۰ تومان رسیده طبیعتا این عدد قابل پرداخت نیست.

سلیمی همچنین گفت: از آن طرف دامدارانی که شیرهایشان را به شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک فروخته‌اند، به دنبال دریافت وجه محصولاتشان هستند ولی صادر نشدن شیرخشک‌های تولید شده امکان این پرداخت وجه را برای شرکت‌ها دشوار کرده است و اگر این موضوع حل نشود، قطعا مشکلات بسیاری برای دامداران و واحدهای تولید شیرخشک ایجاد خواهد کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا