کد خبر: 06070048029
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یک

صحنه سیاسی فرانسه تحت تاثیر افزایش هزینه تامین انرژی 

قیمت گاز در فرانسه از اول اکتبر(۹مهر) به طور متوسط ۶/۱۲ درصد افزایش خواهند یافت؛ این در حالیست که این کشور ظرف هفت ماه آینده  انتخابات ریاست جمهوری  را پیش رو دارد.

ترجمه:‌ محمود نواب مطلق

افزایش قمیت حامل‌های سوخت در آستانه فصل سرما  دولت را مجبور به اتخاذ سیاست‌هایی برای کاهش فشار بار افزایش قیمت‌ها برمردم کرده است. کمیسیون تنظیم نرخ انرژی ۲۷ سپتامبر( ۵ مهر) اعلام کرد به دلیل افزایش قیمت  حامل‌های انرژی در بازارهای جهانی قیمت گاز در فرانسه افزایش می‌یابد.

یک مقام مسئول در این کمیسیون ضمن اعلام این مطلب افزود: «به دلیل افزایش بی سابقه قیمت گاز در بازارهای جهانی قیمت گاز در فرانسه به طورمتوسط با احتساب مالیات ۶/۱۲ درصد و بدون احتساب مالیات۹/۱۳ درصد افزایش می یابد.» او در بیان جزئیات بیشتردر مورد این افزایش قیمت گفت: «افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان گاز در پخت و پز ۵/۴ درصد، برای مصرف‌کنندگان گاز در آب گرم و پخت و پز ۱/۹ درصد و برای مصرف‌کنندگانی که علاوه بر این دو خانه خود را نیز با گاز گرم می‌کنند، ۳/۱۴ درصد خواهد بود.»

قیمت گاز در اروپا به دلایل گوناگونی در بالاترین سطح خود قرار دارد. کمیسیون تنظیم نرخ انرژی ذخیره‌سازی کم گاز، افزایش شدید تقاضای گاز طبیعی مایع در آسیا، ناتوانی نروژ و روسیه در افزایش صادرات گاز خود و افزایش تقاضا به دلیل از سر گیری فعالیت‌های اقتصادی در پی فروکش کردن تدریجی بحران کرونا را از عوامل مؤثر در افزایش قیمت‌های جهانی گاز برشمرد.

تعرفه حامل‌های انرژی که هرماه به‌روزرسانی می‌شوند  اخیرا افزایش قابل توجهی داشته‌اند؛ بدین ترتیب که از اول اوت ۲۰۲۰ (۱۰مرداد ۱۳۹۹)  بدون احتساب مالیات هر ماه افزایش یافته است: به استثنای اول آوریل ۲۰۲۱ (۱۲ فروردین۱۴۰۰)  که ۱/۴ درصد کاهش داشته است، اول جولای(۱۰ تیر)  ۱۰ درصد، اول اوت (۱۰مرداد) ۵ درصد و بالاخره اول سپتامبر(۱۰ شهریور) ۷/۸ درصد.

شرکت اِنجی که تقریبا انحصار توزیع انرژی در فرانسه را در اختیار دارد تا اول جولای ۲۰۲۳ (۱۰ تیر ۱۴۰۲) حدود ۳ میلیون خانوار را از این تعرفه ها معاف می‌کند. در برخی شهرها مانند بوردو، گرونوبل و استراسبورگ توزیع انرژی بر عهده شرکت‌های توزیع‌کننده محلی است. تعرفه آنها نیز از دوشنبه۲۷ سپتامبر (۵مهر) افزایش یافته است. بدین ترتیب از سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) قیمتها ۳۲ درصد رشد داشته‌اند.

 افزایش قیمت انرژی قدرت خرید فرانسویان را به شدت در معرض خطر قرار داده است. از سوی دیگر قیمت برق نیز به دلیل افزایش قیمت گاز و محدویت‌های استفاده از سوخت فسیلی به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش یافته است. تمام این افزایش‌ها مصرف‌کنندگان را در ابتدای سال ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) با مضیقه‌های جدی مواجه می‌کند.

سازمان‌های حمایت از مصرف‌کنندگان نگرانی خود را در این خصوص اعلام کرده اند. یکی از این سازمان‌ها طی بررسی خود در ۲۰ سپتامبر( ۲۹ شهریور) افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق با احتساب مالیات را اعلام کرده بود. برای خانوارهایی که از برق برای گرم کردن خانه خود استفاده می کنند این امر افزایش ۱۵۰ یورویی مخارج را به طور متوسط به همراه دارد. این رقم از میزان کمک ۱۰۰ یورویی که دولت در نیمه سپتامبر (۲۴ شهریور) در نظر گرفته است، بیشتر است. این کمک به منظور پوشش هزینه‌های انرژی ۸/۵ میلیون خانوار اعم از برق، گاز و سایر سوخت‌ها پیش‌بینی شده است.

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه سربلند» معتقد است:« افزایش این کمک ۱۰۰ یورویی چاره کار نیست و افزایش قیمت انرژی باید فورا متوقف شود.» اما ماتیو اورفولن، نماینده طرفدار محیط زیست، این کمک را «مفید ولی قطعا ناکافی می‌داند.» نماینده منطقه «مِن و لوآر» هم اعتقاد دارد:« باید در میزان این کمک تجدید نظر کرد و آن را اولا؛ به تعدا بیشتری از خانوارهای متوسط  و کمتربرخوردار فرانسوی گسترش داد و ثانیا؛ متناسب با افزایش قیمت انرژی میزان آن را نیز افزایش داد.»

هفت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده است و موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این کشور به یکی از موضوعات جدی بحث‌برانگیز تبدیل شده است. هزینه انرژی جزو هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر خانوار است و خانواده‌های فرانسوی به ویژه آنها که در سطح پایین‌تری از درآمد قرار دارند شدیدا از این حیث در تنگنا قرار می‌گیرند. نباید از نظر دور داشت که تنگناهای اقتصادی در اواخر سال ۲۰۱۸ (اواخر پاییز۱۳۹۷) جنبش جلیقه‌زردها را در این کشور به وجود آورد.

منبع: لوموند به نقل از خبرگزاری فرانسه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا