کد خبر: 20070049553
عصر انقراض (طنز)

صدا و سیما وسواس فکری گرفته (طنز)

راضیه حسینی

مهدی سلطانی: «در سریال ‎افرا، تلویزیون کل داستان زن دوم داشتن سیروس را سانسور کرد.»

چندی پیش هم نویسندگان سریال «هم‌سایه» به سانسور شدن بخش‌هایی از قصه، اعتراض کردند. خانم تهمینه بهرام یکی از نویسندگان این مجموعه در اینستاگرام خود نوشت: «متأسفانه این شب‌ها عاشقانه‌ای که نزدیک به دو سال برایش زحمت کشیدیم پاره‌پاره و مثله‌شده به دست‌تان می‌رسد.»

به نظر می‌رسد صدا و سیما دچار وسواس فکری شده است. بیچاره دست خودش نیست و اصلاً نمی‌خواهد این کار را بکند، ولی یک‌هو و بی‌اراده دستش به طرف سانسور می‌رود.

حالا شما بگو یک تبلیغ تلویزیونی یا فیلم وطنی. اصلاً اگر یک جایی یک چیزی حذف نشود صدا وسیما دچار بحران وسواس می‌شود و کل سیستم عصبی‌ا‌ش به هم می‌ریزد.

متأسفانه به دلیل اینکه صدا و سیما به درمان اعتقادی ندارد، این مشکل همین‌طور بزرگ شده و به سینمای خانگی هم رسیده است. هیچ بعید نیست تا چند وقت دیگر به فیلم‌های صفحات خصوصی اینستاگرام یا حتی گالری گوشی‌مان هم برسد.

مثلاً نشسته‌اید در خانه و مشغول دیدن یکی از سریال‌های ایرانی سانسورشده هستید که زنگ خانه به صدا درمی‌آید. پشت در دو نفر کت و شلواری ایستاده‌اند و از شما می‌خواهند هرچه سریع‌تر گوشی‌تان را تحویل دهید.

بعد از حدود نیم ساعت موبایل را به شما برمی‌گردانند و می‌گویند: «موردهای منکراتی حذف و فیلم‌هاتون همگی ویرایش شد.»

به فیلم‌ها که نگاه می‌کنید می‌بینید قسمت خندیدن خانم‌ها، چای ریختن  و تعارف کردن شربت از سوی مردهای خانواده به مهمان‌ها، فوت کردن شمع تولد، خوردن بستنی، پاشنه کفش، تار مو، رنگ لباس و ناخن‌های خانم‌های فامیل همگی سانسور شده است و در عوض یک سری حجم‌ مات و کدر در حال رفت و آمدند.

البته نگران نباشید هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. بهتر است نیمه پر لیوان را ببینید؛ همین‌که موضوع فیلم عوض نشده و سرجایش است، جای شکر دارد.

شاید بعضی‌ها یادتان نباشد ما یک زمانی در صدا و سیما هنرمندانی داشتیم که با سانسور، ماهیت یک نقش و موضوع اصلی داستان را عوض می‌کردند.

همین اوشین خودمان را طوری عوض کردند که ژاپن وقتی دید به عنوان یک فیلم جدید، دوباره از ایران خریداری کرد و تنگش زد «Made in Iran».

حالا که نمی‌شود برای درمان این بیماری کاری کرد، پیشنهاد می‌کنیم لااقل فقط فیلم‌های خارجی پخش کنید تا هم بتوانید با خیال راحت خودتان را تخلیه روحی کنید و هر چه وسواس دارید بیرون بریزید، هم عوامل فیلم‌ها در ایران نباشند تا به سانسور فیلم‌شان اعتراضی کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا