کد خبر: 10100063157
روزنامهعدالت و رفاه اجتماعی

صدور مجوز مشاغل خانگی هم سه روزه شد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دستگاه‎های متولی صدور مجوز مشاغل خانگی ۱۰ روز مهلت داد تا لیست فعالیت‎های ممنوع و مجاز را به دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی اعلام کنند. همچنین مجوز فعالیت مشاغل خانگی ظرف سه روز باید صادر شود؛ در غیر این صورت سیستم به طور خودکار مجوز را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در کشورهای توسعه یافته مشاغل خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردارند. شیوه اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در این کشورها از درون خانه‎ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان می‎یابد. در حالی که بیش از ۱۵ درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته متعلق به مشاغل خانگی است، این رقم در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می‎شود.

وزیر کار می‎گوید: در کشورهای پیشرفته و فوق صنعتی، مشاغل خانگی حتی تا ۲۳ درصد کل مشاغل این کشورها را به خود اختصاص داده و ما باید از فرصت تنوع بالای جغرافیایی، قومیتی و فرهنگی خود برای ایجاد مشاغل خانگی بومی و محلی به نحو شایسته استفاده کنیم.

با توجه به تنوع بالای جغرافیایی، قومیتی و فرهنگی کشور باید به نحو شایسته از این فرصت برای ایجاد و توسعه مشاغل خانگی استفاده شود.

به گفته وی، این مسأله قابل قبول نیست که در طول پنج سال تنها ۲۴۰هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده باشد.

عبدالملکی تاکید دارد که از ظرفیت‎ها و فرصت‌های مشاغل خانگی خیلی کم استفاده شده و در دور جدید با اقدامات انقلابی و تسهیل و کاهش زمان صدور مجوزها به ایجاد و گسترش و تقویت مشاغل خانگی پرداخته خواهد شد.

در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، وزارت کار درصدد است تا زمان صدور مجوز فعالیت‎های مشاغل خانگی را به سه روز کاهش دهد. آنطور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته دستگاه‎های متولی صدور مجوز مشاغل خانگی ۱۰ روز فرصت دارند لیست فعالیت‎های ممنوع و مجاز را به دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی اعلام کنند و مجوز فعالیت مشاغل خانگی ظرف سه روز باید صادر شود؛ در غیر این صورت سیستم به طور خودکار مجوز را صادر خواهد کرد.

در واقع دستگاه‌های متولی صدور مجوز مشاغل خانگی موظف شده اند با همکاری ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی شرایط صدور مجوز را به گونه‎ای تنظیم کنند که افراد  بتوانند با ثبت اطلاعات در سامانه مربوطه، کد رهگیری گرفته و فعالیت خود را آغاز کنند. وزارت کار درصدد است سخت‌گیری قبل صدور مجوز را به نظارت بعد از شروع کار تبدیل کند.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، مشاغل و کسب و کارهای خانگی به تحول اقتصاد جوامع محلی و افزایش فرصت‎های شغلی در مناطق کم برخوردار منجر می‎شود و به درآمدزایی خانوارها کمک می‎کند.

رضا محمودی، کارشناس حوزه کار در گفت‎وگو با ایسنا می گوید: از آنجا آنکه ایجاد شغل و حفظ اشتغال موجود از جمله دغدغه‎های کشور به شمار می‎رود، توسعه کسب و کارهای خانگی در شرایط حاضر می‎تواند به عنوان یکی از راهکارهای اشتغالزایی مطرح باشد.

وی نیاز به سرمایه و هزینه کم و درآمدزایی بالا را از جمله مزیت‌های اشتغال خانگی عنوان کرده و می‎گوید: صاحبان مشاغل خانگی به دلیل نبود بروکراسی‎های پیچیده اداری، سودآوری و تنوع رشته‎های مختلف در این مشاغل زودتر به درآمد می‎رسند.

محمودی همچنین بر لزوم استفاده از بستر تعاونی‎ها برای راه‎اندازی مشاغل خانگی تاکید کرده و می‎گوید: تعاونی‎های مشاغل خانگی می‎توانند تا ۲۰ درصد برنامه اشتغال را محقق و در یک اقدام ضربتی و جهادی، به ایجاد اشتغال پایدار کمک کنند.

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار، اختیار صدور مجوز مشاغل خانگی به استان‎ها و شهرستان‎ها تفویض می‎شود و اتحادیه‎های تعاونی تامین نیاز با هدف ایجاد زنجیره ارزش شکل می‎گیرد.

با توجه به اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای توسعه مشاغل خرد و خانگی، اختیارات صدور مجوز مشاغل خانگی به استان‎ها و شهرستان‎ها تفویض می‎شود. همچنین اتحادیه‎های تعاونی تامین نیاز با هدف ایجاد زنجیره ارزش تشکیل و فرایند صدور مجوز مشاغل خانگی از نظارت‎های پسینی جایگزین نظارت پیشین می‎شود.

پیش از این نیز صدور مجوز فعالیت آموزشگاه‎های آزاد فنی و حرفه‎ای که تا قبل از دولت سیزدهم هشت ماه به طول می‎انجامید، برابر اعلام وزارت کار برای افراد واجد شرایط به سه روز کاری کاهش پیدا کرده و مقرر شد که در صورت اطاله بررسی، سیستم به صورت خودکار پس از روز سوم مجوز را صادر کند.

برابر آمارها در فاصله سال‎های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ نزدیک به سه میلیون نفر متقاضی ثبت‎نام مشاغل خانگی بودند که از این تعداد یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر موفق به دریافت مجوز شدند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، کاهش زمان صدور مجوز فعالیت مشاغل خانگی را با جدیت دنبال می‎کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا