کد خبر: 21070049688
بازرگانی

صدور ۸۰۰ هزار میلیارد ریال ضمانتنامه صادراتی در سال ۹۹

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در سال ۹۹ بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد ریال بیمه‌نامه و ضمانتنامه از سوی این صندوق صادر شده است.

به گزارش ایرنا از صندوق ضمانت صادرات ایران، «عبدالله سجادی» در مجمع عمومی این صندوق با ارائه گزارشی از عملکرد سال ۱۳۹۹ و نقش صندوق در کاهش ریسک‌های موجود در تجارت بین‌المللی برای صادرکنندگان به ویژه در شرایط فعلی کشور و همه‌گیری کرونا، اظهار داشت: صندوق در سال گذشته رشد ۱۱۶ درصدی عملکرد ریالی و ۳۳ درصدی ارزی داشته است.

وی افزود: میزان کل بیمه‌نامه‌ها و ضمانتنامه‌های صادره طی سال ۱۳۹۹ به ۳.۵۲۰ میلیارد دلار معادل ۸۰ هزار و ۹۹۱ میلیارد تومان رسید که با این میزان پوشش ریسک، صندوق ضمانت صادرات ایران در سال ۱۳۹۹ برخلاف تحریم‌های ظالمانه آمریکا، رکورد جدیدی ثبت شده است.

وصول ۱۸۰ میلیارد تومانی مطالبات صندوق

سجادی با اشاره به کسب رتبه اول صندوق در میان کشورهای اسلامی از لحاظ شاخص ضریب پوشش صادرات در سال ۲۰۲۰، تصریح کرد: میزان تعهدات جاری و سررسید نشده صندوق در سال مالی مورد نظر را بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از پرداخت ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت به سیستم بانکی و صادرکنندگان ایرانی و همچنین وصول ۱۸۰ میلیارد تومانی مطالبات صندوق (با رشد ۲۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل) در سال ۹۹ انجام شده است.

رییس هیات‌مدیره صندوق خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در این میزان پوشش ریسک، اختصاص سهم قابل توجه از پوشش‌ها بمنظور توسعه موثر صادرات و تامین امنیت‌ مالی صادرکنندگان با رویکرد پشتیبانی از پروژه های عمرانی و صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای هدف همسایه (۱۵ کشور) بوده که عمدتاً پرریسک هستند و این نشان می‌دهد که صندوق، رسالت اصلی خود را که همان کاهش ریسک‌های صادراتی است به نحو قابل قبولی به انجام رسانده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا