کد خبر: 210402132569
اخبار شرکت هااقتصادانرژی

صرفه‌جویی بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری در شرکت نفت فلات قاره

مدیر منطقه عملیاتی بهرگان شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با پایش مستمر و افزایش بیش از ۴۰ درصدی عمر میانگین پمپ‌های درون‌چاهی در این منطقه از چند سال پیش تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، علیرضا قانعی گفت: بررسی اثر پایش مستمر پارامترهای عملیاتی بر طول عمر پمپ‌های درون‌چاهی (ESP) میدان‌های منطقه عملیاتی بهرگان در ارتباط با تولید صیانتی از مخازن نفت و گاز و به‌کارگیری بهینه تجهیزات در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شـده این مقدار با افزایش بیش از ۴۰ درصدی به ۴۰ ماه رسیده که دستاورد قابل تأملی در ابعاد بین‌المللی است.

وی افزود: از سوی دیگر با در نظر گرفتن میانگین دو ماهه زمان تعویض هر پمپ از زمان سوختن تا آغاز کار پمپ نو و میانگین تولید ۱۵۰۰ بشکه در روز برای هر چاه پمپی، تولید ذخیره‌شده حاصل از سرویس خارج نشدن این گونه چاه‌ها حدود ۲.۵ میلیون بشکه بوده است.

مدیر منطقه عملیاتی بهرگان اظهار کرد: زمان صرف‌نشده به‌منظور جابه‌جایی و استقرار دکل با هدف تعویض پمپ و موتورها برای حفر چاه‌های جدید بسیار مهم است، بر این اساس به‌دلیل تعویض نشدن پمپ و موتور این ۲۸ حلقه چاه به عملیات‌های دیگری اختصاص یافته که دست‌کم چند ۱۰۰ میلیون دلار بهره اقتصادی در پی داشته است.

قانعی درباره مهم‌ترین علت افزایش عمر پمپ و موتور در این منطقه گفت: پایش مستمر و روزانه پارامترهای سرچاهی، پایش روزانه آمپر و دمای موتور، ایجاد بانک اطلاعاتی و نرم‌افزار پایش چاه‌ها (Access) و استفاده درست از داده‌های جمع‌آوری‌شده، استفاده از داده‌های دبی بحرانی چاه‌ها در طراحی پمپ و موتور به‌منظور کنترل آب‌دهی، آزمایش منظم تولید ماهانه چاه‌ها، انجام آزمون‌های آزمایشگاهی به شکل ماهانه و در صورت لزوم هفتگی از مهم‌ترین دلایل این موضوع است.

وی اظهار کرد: فشارسنجی‌های منظم چاه‌ها و تحلیل و آنالیز نتایج آن و استفاده از این نتایج در طراحی و انتخاب پمپ و موتور، کنترل تعداد خاموش و روشن شدن پمپ، طراحی پمپ بر اساس هماهنگ شدن اطلاعات مخزن و چاه و تعامل سازنده با سکوها و اقدام فنی به‌موقع برای کنترل و بهبود شرایط در این زمینه بسیار مؤثر بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا