کد خبر: 06090057807
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

صرفه‌جویی تأمین اجتماعی فرانسه با تقویت پیشگیری

ترجمه: محمود نواب مطلق

براساس گزارش دیوان محاسبات کشور فرانسه که پنجشنبه ۲۵ نوامبر (۴ آذر) با موضوع «وابستگی‎ های سالمندان» منتشرشد، بر این نکته تاکید شده است که در امور مربوط به سالمندان هرچقدر موضوع پیشگیری تقویت شود، استقلال آنها از سایرین طولانی‎تر خواهد شد.

بنابر این گزارش، در تمامی گزارشاتی که مربوط به امور سالمندان منتشر می‎شود بر ضرورت فوری امر پیشگیری اجماع عمومی وجود دارد. امری که معمولا در سیاست‎های دولتی در فرانسه در حاشیه قرار می‎گیرد.

در این گزارش همچنین بر این نکته تأکید شده است که در قبال شوک جمعیتی که تا سال ۲۰۵۰(۱۴۲۹) با سه برابر شدن افراد بالای ۸۵ سال به وجود می‎آید؛ پیشگیری از ناتوان شدن سالمندان و از بین رفتن استقلالشان با انجام یک سری اقدامات از قبیل مشاوره‎های پزشکی در سنین کلیدی، غربالگری‎های پیش از موعد، رسیدگی به وضع مسکن آنان و… می‎تواند نقش به سزایی در بهبود کیفیت  زندگی یک چهارم جمعیت فعلی و یک سوم جمعیت آینده فرانسه ایفا کند.

اگرچه میزان امید به زندگی در بازنشستگان فرانسوی در مقایسه با سایر نقاط اروپا در حد بالاتری قرار دارد؛ اما سال‎های عمر آنان که در سلامت کامل هستند، حتی به نصف هم نمی‎رسد.

مطالب پیشنهادی

بر اساس محاسبات دیوان محاسبات، موضوع پیشگیری علاوه بر مزایای فردی و اجتماعی که برای افراد مرتبط دارد؛ می‎تواند با افزایش هر یکسال امید به زندگی همراه با سلامت کامل برای آنان؛ صرفه‎جویی اقتصادی یک و نیم میلیارد یورویی در سال برای بیمه‎های درمانی به ارمغان بیاورد.

برای رسیدن به این هدف کلیه دستگاه‎هایی که در این امر در بخش‎های متنوع تشکیلات اداری در مناطق و نواحی شهرداری‎های گوناگون فعالیت دارند مانند صندوق‎های بازنشستگی، تأمین اجتماعی، دفتر املاک، و سایر مراکز فراوان و پر تراکم مرتبط، باید تمامی اقدامات مقتضی را به نحوی متمرکز و هم‎افزا انجام دهند. دیوان محاسبات به عنوان مهمترین گام، ارتقای کیفیت وضع مسکن افراد سالخورده را با تسهیل سازوکارهای تهیه مسکن، پیشنهاد می‎کند. این دیوان بر این باور است که دولت باید با یک برنامه‎ریزی فوری مرگ و میرافراد سالخورده را از رقم فعلی ۱۰هزار نفر درسال کاهش دهد.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا