کد خبر: 25010022206
اقتصادبورسروزنامه

صعود شاخص کل بورس همراه با ترس معامله‌کنندگان

مسعود وطنخواه

شاخص کل بورس پس از چند روز متوالی نزولی پس از انتشار خبر واریز ۲۴هزارمیلیارد تومانی از سوی هلدینگ‌ها روز دوشنبه، دیروز در حالی مثبت شد که خریدوفروش‌ها همراه با دلهره و ترس همراه بود. بی‌اعتمادی از روند صعودی و احتمال ناپایداری سبب شد که در طول زمان معاملات، نوسان قیمتی را در بیشتر نمادهای بازار سرمایه شاهد بودیم.

به گزارش روز دوشنبه سنا، دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تمامی مجموعه های نهاد ناظر بازار سرمایه ماموریت داده بود تا طی ۴۸ ساعت آینده، موانع پیش روی هلدینگ‌ها رفع و فرآیندهای ورود نقدینگی به بازار سرمایه تسهیل شود.

خبر تزریق منابع و حمایت از بازار سرمایه در اوضاعی منتشر شد که بیشتر نمادها علی‌رغم اینکه مشمول گره معاملاتی بودن به دلیل صف‌های فروش بودند اما به خاطر جلوگیری از کاهش قیمت نوعی امتناع از اجرای مصوبات را شاهد بودیم.

روز گذشته گروهی از نمادهای شاخص‌ساز با اقبال بازارسازها و معامله‌گران همراه شد. نمادهایی نظیر شستا که در ابتدا زمان معاملات در دامنه مثبت معامله می‌شد پس از نیم ساعت از گذشت زمان معاملات تا صف خرید پیش رفت.

گروه بانکی نیز با نوسان قیمتی در مثبت و منفی همراه بود هر چند که در پایان زمان معاملات کفه تقاضا اندکی سنگین‌تر شد.

گروه خودرو دیروز با کسب ارزش معاملات ۷۰۷میلیارد تومانی رتبه نخست برترین گروه‌های صنعت را از آن خود کرد. در این گروه تعدادی از نمادهای با سرمایه بالا و خودروساز با اقبال معامله‌گران همراه بود اما همچنان وضع نمادهای خودرویی که در تولید قطعه مشغول هستند با نبود خریدار و صف‌های فروش همراه بود.

شرکت‌های فولاد مبارکه با ۳هزار و ۵۰۶، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ۲هزار و ۳۱۱، ملی مس با ۲هزار و ۱۵۳ و تاپیکو با هزار و ۳۲۶واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد ۱۸هزار و ۴۲۷واحدی شاخص کل بورس داشتند.

کلیت بازار سرمایه در همه گروه‌ها اقبال معامله‌گران و بازارسازها به سهام شاخص‌ساز بود که همین امر سبب رشد تعدادی از شرکت‌های با سرمایه بالا شد. اما همچنان سهام شرکت‌های کوچک با کمبود نقدینگی همراه بودند.

رشد نامتوازن در نمادهای با سرمایه بالا و کوچک بازار سرمایه در نامساوی بودن رشد دو شاخص کل و هم‌وزن معلوم است. شاخص کل بورس بازدهی ۱.۵درصدی را در حالی ثبت کرد که شاخص هم‌وزن تنها ۰.۱درصد بازدهی داشت.

در شاخص کل تاثیر شرکت‌ها بر اساس بزرگی (تعداد سهام و مبلغ سرمایه) آنهاست؛ بنابراین ارزش تمام شرکت‌ها برابر نیست و وزن شرکت‌ها و مقدار در شاخص کل متفاوت است. برای نمونه، نمادهای بزرگی همچون فملی، فولاد، فارس، خودرو، شستا، که تعداد سهام و معامله بیشتری دارند تاثیرگذارتر از شرکت‌های کوچک‌اند.

اما در محاسبه شاخص کل (هم‌وزن)، وزن و اندازه شرکت‌ها تاثیرگذار نیست و سرمایه آنها یکسان در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین تاثیر افزایش و کاهش سود و قیمت سهام شرکت‌ها در این شاخص به یک میزان اثر دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا