کد خبر: 24030032159
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

صفاری، کارشناس بازار سرمایه: سپرده‌گذاری  ۲ هزار میلیارد تومانی در بانک‌ها اشتباه بود

 به دنبال انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس، کارشناسان بازار سرمایه انتقادهایی را درباره عملکرد این سازمان مطرح کردند

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، سازمان بورس بهتر بود به جای آنکه در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند به خرید اوراق قرضه می‌پرداخت و از آن طریق نقدینگی به بازار تزریق می‌کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از انتشار صورت مالی سازمان بورس، عده‌ای از مسئولان و کارشناسان آن را به فال نیک گرفتند و بیان کردند که چنین مسئله‌ای می‌تواند ضمن شفاف‌سازی صورت‌های مالی، سبب ارتقاء جایگاه سازمان بورس نیز شود، اما برخی دیگر به نحوه انتشار و نوع هزینه‌ها  منتقد بودند که چرا این سازمان باید طی سالی که گذشت هزینه‌های مصرفی‌اش بیش از هزینه‌های اجرایی‌اش باشد آن هم زمانی که حال بازار سرمایه چندان مساعد نبود.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه درباره انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و ابهامات به وجود‌آمده گفت: متاسفانه صورت‌های مالی منتشرشده نشان از درآمد بالای سرانه کارمندان و افزایش مخارج سازمان بورس دارد، اما باید کمی منتظر ماند تا شفاف‌سازی‌های بیشتری صورت بپذیرد، اما همین که سازمان پس از سال‌ها قدم نخست را برای انتشار صورت‌های مالی برداشته خود می‌تواند یک گام مثبت در این زمینه باشد.

او بیان کرد: اینکه در آمد سازمان بورس علی‌رغم کاهش ۳۰درصدی کارمزد‌ها ۴برابرشده نشان از افزایش حجم معاملات دارد، زیرا در ۶ماه نخست سال برخلاف ۶ماهه دوم شاهد افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه بودیم، از طرف دیگر می‌توان گفت هرچه میزان معاملات روند صعودی داشته باشد درآمد سازمان نیز افزایش خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود سازمان بورس ۲هزار میلیارد تومانی را که در بانک‌ها سپرده گذاری‌کرده را به بازار سرمایه منتقل می‌کرد؟ بیان کرد: سازمان بورس بهتر بود به جای آنکه در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند به خرید اوراق قرضه می‌پرداخت و از آن طریق نقدینگی به بازار تزریق می‌کرد، مخالف سپرده‌گذاری بازار سرمایه در بانک‌ها هستم.

صفاری در خصوص واریز مبلغ ۲هزار میلیارد تومانی که سازمان بورس به حساب صندوق تثبیت واریز کرد، گفت: تزریق مبلغ ۲هزار میلیارد تومان زمانی از جانب سازمان بورس صورت گرفت که هنوز بازار با ریزش ۴۸درصدی مواجه نشده بود، اما شاهد بودیم پس از یک مدت شاخص با ریزش ۴۸درصد مواجه شد و سازمان حدود ۸۰۰میلیون تومان با زیان مواجه شد.

حقوق های نجومی سازمان بورس طبیعی است

محمد علی احمدزاده اصل، کارشناس بازار سرمایه درباره انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس که به دنبال خود حواشی را ایجاد کرد، اظهار کرد: اینکه عده‌ای می‌گویند در آمدی که طی سال گذشته کارمندان سازمان بورس اخذ کرده‌اند نجومی بوده است چندان تائید نمی‌کنم، زیرا برای یک نهاد نظارتی مبالغ مذکور چندان زیاد نیست، اما یک شرط اساسی دارد آن هم این است که حداقل به ازای مبلغی که دریافت می‌کنند برای بازار سرمایه کارایی داشته باشند و تا حدودی سر مقامی که به آن‌ها سپرده‌‎شده تثبیت شوند.

او درباره ۲۸میلیارد تومانی که صرف چاپ کتاب‌های آموزشی در سازمان بورس شده است، افزود: باید خود مسئولان بخش خدمات و اطلاع‌رسانی بورس بهتر بدانند که اکنون طریقه آموزش بیشتر به کدام سمت رفته است و در همان زمینه تصمیم‌گیری کنند، به طور قطع اگر سازمان بورس در بجای آنکه به چاپ کتاب می‌پرداخت کمی آموزش را به سمت فضای مجازی سوق می‌داد  اکنون اوضاع بازار سرمایه این‌گونه نبود منابع مالی به راحتی هدر نمی‌رفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا