کد خبر: 090502134137
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

صنعت خودروی ایران ذاتا باید با آسیای شرقی گره بخورد

عباس علی آبادی، وزیر صمت یکی از مواردی که در حوزه خودرو بارها بیان و تکرار کرده است بحث خودروهای برقی است. او در جدیدترین اظهارنظر خود در این زمینه گفته است که «در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی قرار شد که شرایط ساده‌تری را برای واردات خودرو‌های برقی فراهم کنیم و در درجه اول، اولویت با واردات تاکسی‌های برقی است.

زیرا مصارف و منفعت بیشتری را نصیب کشور می‌کند ضمن اینکه تاثیر بیشتری در محیط زیست خواهد داشت به جهت اینکه مقدار سوخت بیشتری را مصرف می‌کنند البته اولویت‌های بعدی خودرو‌های اشتراکی و خودرو‌های مردم خواهد بود.»

در همین زمینه مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو به اقتصادآنلاین گفت: یکی از پروژه‌های اصلی مپنا در دوره مدیریت علی آبادی به نوعی هوشمندسازی سامانه‌های حمل‌و‌نقل و برقی‌سازی آنها بوده، پروژه‌هایی را هم به صورت پایلوت داشتند که به تولید انبوه کف خیابان نرسید.

شجاعی افزود: به لحاظ زیرساختی ما یک‌سری مشکلات در این زمینه داریم، اولا این که ظرفیت بومی برای این کار فعلا نداریم. اگر تاکید بر این است که کف خیابان خودوری برقی ببینیم احتمالا مجبور باشیم از دانش و فناوری چین استفاده کنیم. آنچه که از ورود ناوگان برقی مهمتر است، فراهم کردن زیرساخت‌ها داخل شهرها است.

وی با اشاره به این که پروژه موتورسیکلت‌های برقی شکست خورد و اغلب افرادی که این وسیله نقلیه را دارند چالش ایستگاه شارژ را دارند، گفت: وزارت صمت، نفت، کشور و شهرداری باید کمیته‌ای تشکیل بدهند و زیرساخت‌های ایستگاه‌های شارژ را ایجاد کنند.

زیرساخت که تامین شود آن موقع باید برای تجیهز ناوگان اقدام کرد. بحث دانش بومی پاشنه آشیل ما است که به شدت چالش داریم و باید رفع کنیم، ولی قبل از آن باید تامین زیرساخت‌ها را استارت بزنیم. می‌توانیم خودرو برقی وارد کنیم و بعد آرام آرام به سمت مونتاژ حرکت کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: متاسفانه هر زمان که بحث بحران آلودگی هوا در کلانشهرها به وجود می‌آید، تصمیم مقطعی به تعطیلی می‌گیریم و یا طرح زوج و فرد اجرا می‌شود و بلندمدت به آن فکر نمی‌کنیم.

همین الان پاییز پیش‌رو احتمالا همین چالش تکرار خواهد شد قیمت سوخت هم تغییر نکرده مصرف بنزین هم مکرر رکورد می‌زند، خود قیمت که ابزاری است برای این که رفتار مصرف کننده را کنترل کند، ثابت مانده و با اعداد و ارقام سنگینی در کلانشهرهای ما سوخت مصرف می‌شود که همه این‌ها چالش‌زا است.

شجاعی بیان کرد: وزارت صمت در دوره مدیریت علی‌آبادی با شهرداری تهران قراردادی امضا کرده تا ۵۰ هزار تاکسی و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت به شهرداری بدهد.

اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد و این اتفاق بیفتد آسیب‌زا است. ابتدا باید زیرساخت‌های تامین شارژ، خدمات پس از فروش، تکنسین‌هایی که مسلط باشند و بتوانند این خدمات را ارائه دهند را تامین کنیم، بستر که آماده شد، توان مونتاژ وجود داشت، مونتاژ می‌کنیم و نبود هم واردات می‌کنیم و به نحوی تامین می‌کنیم، این در حالی است که الان دست روی گام پایانی گذاشته‌اند.

وی با بیان این که پروژه‌های برقی متعددی داشته‌ایم که رونمایی شده اما به مرحله تولید انبوه نرسیده است، گفت: به نظرم بازار و صنعت خودروی ایران ذاتا باید با آسیای شرقی گره بخورد، اروپایی‌ها خودروهایی تولید می‌کنند که هزینه استهلاکشان بالاست، اما عمر مفیدشان چندان بالا نیست و پیچیدگی تعمیر و نگهداری دارد و ما در تامین قطعاتشان به چالش می‌خوریم.

آسیای شرقی به نظرم در صنعت خودرو پیشرو و نمونه مناسبی برای ایران است، بازار ما هم نشان داده که به کره‌ای‌ها به خاطر چهره مقبولشان و به ژاپنی‌ها به دلیل کارکرد بالای آنها روی می‌آورد. چین کاملا درحال توسعه و ژاپن هم که سردمدار است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: ابتدا باید یک کارگروه متشکل از ۴ دستگاه تشکیل بدهند و بعد واقعا تصور کنند هوای تهران مرز آلودگی را رد کرده و الان در بحران با هم حرف می‌زنند.

با این قیمت و روند سوخت قطعا پاییز آلودگی هوا را بدتر از سال گذشته خواهیم داشت. باید از الان نیروها راجع به فنی خودروهای برقی و خدمات پس از فروش آموزش ببینند؛ ایستگاه‌های شارژ در چندین نقطه تهران تعبیه شود. ولی این که بخواهیم پایلوت تعدادی بیاوریم و به عده‌ای بدهیم این شکست می‌خورد.

شجاعی در پایان گفت: خودروهای برقی جذابیت خودروهای بنزینی را ندارند، باید با طرح مزایای این خودروها مانند سازگاری با محیط زیست افراد به سمت استفاده از این خودروها ترغیب شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا