کد خبر: 091201122560
اخبار شرکت هابانک و بیمهروزنامه

صیانت از آثار فکری با صنعت بیمه

سرپرست بیمه های مسئولیت و مهندسی بیمه تعاون، در یادداشتی به تشریح حقوق مالکیت فکری و نقش بیمه در صیانت از آن پرداخته است که در ادامه می آید.

به گزارش الفباخبر ، سرپرست بیمه های مسئولیت و مهندسی بیمه تعاون در یادداشت خود با عنوان «صیانت از آثار فکری با صنعت بیمه» آورده است:

صنعت بیمه در بخش های مختلفی فعالیت دارد و بسیاری از صنایع ایران از مزیت های حمایتی این صنعت بهره می برند. از آنجایی که برخی از صنایع، نمود بیرونی دارند، درک ضرورت پوشش بیمه ای برای آنها راحت است.

به عنوان نمونه بیمه اموال، اشخاص و مسئولیت کاملاً قابل لمس است؛ اما حمایت از اموال فکری و معنوی با توسل به پوشش بیمه ای، از مسائلی است که به دلیل ملموس نبودن خود مال و نیز خسارت وارده به آن، همواره با تردید یا انکار بیمه گران و حتی صاحبان حقوق فکری رو به رو بوده و هست.

با این حال، ارزش بالای این اموال و جایگاهی که در پورتفوی شرکت های تولیدی و تجاری کسب کرده، اشخاص ذی نفع را بر آن داشته است تا به نحوی خود را در مقابل خطرات احتمالی مربوطه بیمه کنند.

این تلاش ابتدا به طرز محدود و در قالب بیمه های جامع و «تمام خطری» محقق و با تمسک به اصول بیمه ای بر شمول خطرات مالکیت فکری در آنها تأکید شده است.

لیکن پیشرفت فنون و محاسبات بیمه ای و تغییر نگرش حقوقی، سبب ورود بیمه نامه های خاص و نوین به بازار شده است. بیمه اموال معنوی، در جهان هنوز در ابتدای راه است و بستر جهانی به ویژه در کشورهای پیشرفته، کم کم برای ورود این بیمه نامه به بازار مهیا شده است.

با گسترش روز افزون جرائم علیه اموال معنوی و نقض حقوق مالکیت معنوی توسط اشخاص و شرکت های رقیب، نیاز به وجود بیمه مالکیت معنوی روز به روز بیشتر احساس می شود.

بیمه مسئولیت مدنی جامع، بخشی از مالکیت فکری را در بر می گیرد؛ همچنین در این بیمه نامه به صراحت به موضوع کپی رایت که درباره اموال ادبی و هنری است، پرداخته شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا