کد خبر: 03050038984
روزنامهسلامت و رفاه

ضدحمله کرونا در تعطیلات بی‎ حاصل

تعطیلات 6 روزه تهران و البرز فرصتی مغتنم برای افزایش سفرهای تابستانی، دورهمی‎ ها و خیابان‎گردی شهروندان ایجاد کرد تا به جولان هرچه بیشتر کرونا کمک کند

اکرم رضائی نژاد

روزگذشته وزیر بهداشت با ارزیابی اوضاع استان‎های تهران و البرز در تعطیلی۶ روزه، از باز بودن رستوران‎ها در شهرهای تعطیل، به حداقل رسیدن رعایت پروتکل‎ها، باز بودن جاده ‎ها و ترددهایی که همان حالت قبل از تعطیلات را داشت، انتقاد کرد.

ویروس کرونای دلتا تمام کشور را گرفته، وضع در تمامی شهرهای کشور وخیم گزارش شده است. آنقدر که تمامی بیمارستان‌ها پر از بیماران کرونایی است و جای خالی ندارند. آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت حاکی از آن است که از یکشنبه۲۷ تیر تا دوشنبه ۲۸ تیر۱۴۰۰، یعنی طی ۲۴ ساعت و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۰ نفر از آنها بستری شدند و در طول ۲۴ ساعت، ۲۱۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

بر این اساس بود که تصمیم گرفته شد ۶ روز دو استان تهران و البرز به طور کامل تعطیل شوند. تعطیلی ۶ روزه استان‎های تهران و البرز که پیشنهاد آن را وزارت کشور داده بود از سه شنبه ۲۸ تیر کلید خورد و جزییات منتشر شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلات پیش رو نشان می‎داد تصمیم گرفته شد بازار، کلیه اصناف، مکان‎های عمومی، ادارات و سازمان‎ها، بانک‎ها و حتی دادگاه‎ها بسته شود و بیمارستان‎ها، مراکز درمانی، سوپرمارکت‎ها و فروشگاه‎های موادغذایی تنها جاهایی باشند که فعالیت کنند.

اما گزارش میدانی از سطح شهر تهران حاکی از آن است که تعطیلی که از سوی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا خیلی به مذاق مغازه‎دار‌ها و صاحبان بنگاه‌های کوچک اقتصادی خودش نیامده و نخستین معترضان به این طرح آن‌ها بودند و برخی با بازکردن مغازه‌های خود اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردند. اما برخی از مغازه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز تعطیل بودند.

همانطور که ‌حجت نظری عضو شورای شهر تهران از اولین روز تعطیلی و اعمال محدودیت‎ها انتقاد کرده بود در ۵ روز پس از آن نیز علیرغم اجرای محدودیت‌های مقابله با کرونا تهران شلوغ بود و به نظر می‌رسید تعطیلات شهر ظاهری است. چرا که عملا هیچ اتفاقی مبنی بر تعطیلی رخ نداده بود و اکثر مشاغل در حال ادامه دادن فعالیت‌های خود بودند.

نظری با اشاره به شلوغ شدن خیابان‎هایی که قبل از اجرای محدودیت‌ها شلوغ نبود، گفته بود: «این روش مانع از شیوع کرونا نمی‌شود و فقط مشکلات بیشتر برای مردم ایجاد می‌کند. تعدادی از کارمندان باید تعطیل می شدند اما هنوز سر کار می‌روند از طرفی بسیاری از مادران شاغل فرزندان خود را مهد می‌گذاشتند که اکنون نمی‌دانند با شغل و فرزند خود چه کنند. دولت با این روش به جای کمک به مردم بیشتر سبب دردسر شده است.»

درست است که شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد را به رعایت اصول بهداشتی و همچنین خانه‌نشینی و رعایت فاصله اجتماعی و فیزیکی وادار کرده؛ اما انگار زور کرونا هنوز به عده‌ای نرسیده است و نتوانسته آنها را خانه‌نشین کند. تعطیل شدن ۶ روزه ادارات و حتی بانک ها، با وجود فعالیت بسیاری از مغازه‎ها، رستوران‎ها، کافی‎شاپ‎ها و بازار تهران که مملو از جمعیت دستفروشان و مردم بود و ازدحام جمعیت در پیاده‌روها و خیابان‌های پر از ماشین، موجب شد ترددها و شلوغی‎ها بیشتر شود، شاید عده‌ای گمان کرده‌اند اوضاع عادی شده و دیگر قرار نیست کرونا بگیرند.

فعالیت بسیاری از اصناف غیرضروری و دستفروشان، بسیاری از شهروندانی که از تعطیلات بدون برنامه‎ریزی و خانه‎نشینی حوصله‎شان سر رفته بود به خیابان‎ها کشاند.

اعمال محدودیت در فعالیت مشاغل در موج‌های پی در پی ویروس کرونا کار را به جایی رسانده است که دیگر مشاغل تن به محدودیت‌ها نمی‎دهند.

در این باره علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با انتقاد از اجرانشدن صحیح و کامل لاک داون (تعطیلی) شهر تهران، گفت: «لاک داون شهر یا نباید صورت گیرد و یا اینکه در صورت تصمیم به تعطیلی باید تمام ملاحظات برای اجرای کامل آن انجام شود. تعطیلی تهران در حالی سپری شد که بسیاری از پاساژها، مراکز خرید و رستوران‎ها فعال بودند و بسیاری از سفرها نیز صورت گرفت.»

زالی با بیان اینکه بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون اجباری اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود، افزود: «کسبه برای همکاری با مشکلاتی همچون هزینه‎های بیمه، عوارض، مالیات،اجاره و کاهش درآمد روبه رو هستند. برای لاک داون کردن شهر باید ملاحظات اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار دهیم.»

او پیش ‎بینی کرد تعداد بیماران بستری در بیمارستان‎ها در روزهای آتی به ۹هزار نفر نیز برسد.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران نیز وضع این استان با وجود تعطیلات را بحرانی دانست و گفت: در حال حاضر تعداد بستری‎ها در تهران بسیار بالاست و حدود ۸۷۰۰ بستری داریم و روزانه حدود ۲۰۰۰ بستری جدید داریم و همچنین حدود ۲۰ هزار مورد مراجعه به بیمارستان‌ها وجود دارد. به طور میانگین ۶۰ درصد ظرفیت بیمارستان‎های تهران در اختیار کرونا قرار دارد.

توکلی افزود: آنچه که مشخص است، این است که ادامه روندی هم که داریم، قابل پیش‎بینی نیست و حداقل تا دو هفته دیگر همین روند را خواهیم داشت. هدف از تعطیلات اخیر این بود که کادر درمان بتوانند آرامشی پیدا کنند و مدیریت شود که البته این آرامش هم نیست و همه بیمارستان‎ها درگیرند. به طوری که عمدتا بیماران در اورژانس بستری می‎شوند و در شیفت‎های بعد به بخش‎ها منتقل می‎شوند.

از سوی دیگر طبق معمول تعطیلات، حتی با اخطار پلیس مبنی بر جریمه خودروهای غیربومی جاده‎ها شلوغ بود. البته جزئیات ممنوعیت تردد تهرانی‎ها و خروج آنها از استان نشان می‎داد این بار پلیس سفت و سخت پای کار ایستاده است تا مانع گسترش کرونای دلتا در کشور شود ولی هجوم مسافران به جاده‎ها نشان داد گوش کسی بدهکار این حرف‎ها نیست.

تعطیلات ۶ روزه تصمیمی بود که مسئولان گرفتند تا مردم در خانه بمانند و شرایط کمی بهتر شود. اما غافل از آنکه آن‌ها با این کار بهترین فرصت را در اختیار مردم گذاشتند تا در این شرایط خطرناک بیشتر دور هم جمع شوند، بیشتر راهی سفر شوند، بیشتر به کافی‎شاپ‎ها، رستوران‎ها، مغازه‎ها و بازارهای خرید سر بزنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا