کد خبر: 22020026244
انرژیصنعت و معدن

ضرب‌العجل یک ماهه برای زمین‌های بلااستفاده پتروشیمی در زنجان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: برای کمبود زمین صنعتی، باید در یک ماه زمین‌های بلااستفاده پتروشیمی باید تعیین‌تکلیف شود.

مهرداد سلطانی پیش از ظهر امروز (۲۲ اردیبهشت‌ماه) در جلسه کارگروه امور زیربنایی استان زنجان، با بیان اینکه مطالعات شهرک‌های صنفی بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی قرار داده شده است، اظهار کرد: در بحث تصویب شهرک‌های صنفی، باید مکان‌یابی مورد توجه قرار گیرد که این مهم نیازمند مطالعات منظومه روستایی، مطالعات طرح جامع اشتغال روستایی و مطالعات آمایش سرزمینی است و خوشبختانه هر سه مطالعات در استان به پایان رسیده و در دسترس‌ است.

وی با بیان اینکه شهرک‌های صنفی باید به گونه‌ای مستقر شود که زمین‌های کشاورزی مستعد از حیز انتفاع خارج نشده تا شهرک صنفی ایجاد شود، افزود: در رابطه با شهرک‌های صنفی داخل حریم نیز شهری نیز مسئولیت به عهده فرمانداران گذاشته شده و انتظار می‌رود سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان در این رابطه به فرمانداری‌ها مشاوره داده و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

این مسئول با تاکید بر خلع ید زمین‌های واگذار شده در شهرک‌های صنعتی که اقدامی بر روی آن انجام نشده است، ادامه داد: با توجه به مراجعات روزافزون سرمایه‌گذاران صنعتی و خالی نبودن زمین در برخی شهرک‌های صنعتی استان خلع ید زمین‌هایی که در مهلت مقرر مورد استفاده قرار نگرفته، در سالی که به نام تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده، بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر اولویت‌بندی در خلع ید و واگذاری زمین‌ها، تصریح کرد: با توجه به مراجعاتی که اتفاق می‌افتد، باید ظرفیت‌های جدیدی باز و یا ایجاد شود علاوه‌ بر آن در بحث توسعه نیز استعدادها مورد توجه قرار گیرد تا توسعه صنعتی استان متوقف نشود.

سلطانی یادآور شد: در توسعه صنعتی باید به محدودیت‌ها توجه شود. برای مثال در حال حاضر در شهرستان ابهر با بحران آب برای صنایع مواجه هستیم که نباید صنایع آب‌بر در این شهرستان مستقر شود. همچنین در واگذاری‌ها توجه به توزیع متوازن و سند آمایش سرزمینی به عنوان سندبالادستی باید مورد توجه جدی و عملیاتی قرار گیرد.

وی با اشاره به شهرک صنعتی کهناب، عنوان کرد: این شهرک مربوط به صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات بوده و چنین صنایعی در این شهرک مستقر هستند و فقط صنایع پاک تا رده ۳ می‌توانند در این شهرک مستقر شود و اداره‌کل حفاظت محیط زیست نیز بر این مسئله نظارت‌های لازم را دارد. باید مستقر نشدن واحدهایی که مجوز دریافت کرده و هنوز مستقر نشده‌اند، پیگیری شود تا صنایع فناورمحور اتفاق بیفتد.

این مسئول در رابطه با تاکید بر اینکه برای استقرار صنایع و واحدهای خرد و کوچک‌مقیاس، می‌توان بخشی از شهرک‌های صنعتی را در ابعاد کوچک تفکیک کرد، گفت: در شهرستان ایجرود نیز سازمان صمت استان و شرکت شهرک‌های صنعتی باید جلساتی را برای پیگیری عملکرد مجموعه پتروشیمی برگزار کرده و نتیجه تعیین‌تکلیف زمین‌ها را پس از یک ماه به این کارگروه برای تصمیم‌گیری اعلام کند تا در صورت قانع‌کننده نبودن پاسخ، تصمیم  مقتضی برای زمین‌های بلااستفاده این مجموعه گرفته شود.

سلطانی از قابل پیگیری بودن خلع ید مستثنیات، مستقلات و اراضی ملی خبر داد و بیان کرد: در رابطه با ایجاد دسترسی مناسب به لندفیل سردهات از آزادراه تبریز توسط اداره‌کل راهداری و  حمل و نقل جاده‌ای تاکنون اقدامی نشده و باید توجه داشت که مسیر چشم‌انداز توسعه صنعت روی به این مسئله وابسته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در رابطه با جابه‌جای روستای سعیدکندی، خاطرنشان کرد: در رابطه با جابه‌جایی این روستا برای اولین‌بار است که پیوست‌هایی پیش‌بینی شده متناسب با وظایف دستگاه‌ها است تا در آینده و پس از جابه‌جایی و در حین آن مشکلی پیش نیاید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا