کد خبر: 080702139186
اقتصادتولید و بازرگانیکشاورزی

ضرورت توسعۀ گندم‌ کاری دیم و لزوم استفاده از دانش روز

ایران به عنوان کشوری با پیشینه غنی در بخش کشاورزی، باید تلاش کند با تزریق علم نوین و دانش روز به کشاورزی دیم، ضمن رفع نیازهای خود و جلوگیری از خروج ارز، گام‌های بلند خود را برای درآمدزایی ارزی از این راه فراهم کند.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی چندی پیش اذعان کرده بود که اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ برای سومین سال در۱۱۰ هکتار از دیمزارهای ۱۰ شهرستان استان مرکزی اجرای می‌شد که این مهم گامی بلند به سمت توسعه بخش کشاوزی است.

به عنوان نمونه در سال‌های اخیر که کشور دچار خشکسالی شدید شده است، با استفاده از دانش نوین و نهاده‌هایی که در اختیار این طرح قرار گرفت، تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک بیش از ۳۰ درصد افزایش داشت که این افزایش در دیگر محصولات کشاوزی مانند عدس، جو و نخود نیز مشاهده شد.

این اعداد و ارقام به خوبی نشان می‌دهد به ویژه در زمان خشکسالی، کشاورزی دیم که یکی سنت‌های قدیمی ایرانی‌هاست، باید جدی‌تر دنبال شود چون هم می‌تواند نقش مهمی در امنیت غذایی کشور داشته باشد و هم می‌تواند زمینه را برای بهره‌وری حداکثری از ظرفیت‌های موجود به طور خاص برای کشت گندم آماده کند.

فراموش نکنیم که با توجه به رشد جمععیت جهان در سال‌های آینده، غذا به یکی از مهمترین پاشنه آشیل‌های کشورها تبدیل خواهد شد و همین موضوع اهمیت کشت غلات و صدالبته گندم را صدچندان خواهد کرد. در چنین شرایطی، ایران به عنوان کشوری با پیشینه غنی در بخش کشاورزی، باید تلاش کند با تزریق علم نوین و دانش روز به کشاورزی دیم، ضمن رفع نیازهای خود و جلوگیری از خروج ارز، گام‌های بلند خود را برای درآمدزایی ارزی از این موضوع فراهم کند.

فراموش نکنیم که هرگونه غفلت از بخش کشاوزی سبب وابستگی و هرگونه وابستگی زمینه‌ساز فشار بر ایران آینده خواهد بود به ویژه اینکه گندم نقش مهمی در سبد غذایی و اهمیت بالایی در ذائقه جامعه ایرانی دارد.

نکتۀ مهم اما اینکه کشت دیم وابستگی شدیدی به نزولات آسمانی دارد و به همین دلیل باید از معدود بارش‌ها بیشترین بهره‌وری صورت بگیرد. به عبارت بهتر، برای توسعۀ کشاورزی دیم، مدیریت نزولات آسمانی امری ضروری و مهم است. به ویژه اینکه تغییرات اقلیمی در این سال‌ها که البته بخش قابل‌توجهی از آن دلایل انسانی دارد، بارش را به کمترین حد ممکن رسانده است.

منبع: همت خبر

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا