کد خبر: 090801106642
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگ

طبقه متوسط ایرانی چگونه فقیر شد؟

طبقه متوسط در ایران هر روز کوچک و کوچکتر می‌شود، اما چطور اقتصاد ایران به این مرحله رسید؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبقه متوسط عامل رشد تولید است، اما دولتی که حمایت از فقرا را شعار اصلی خود می‌داند، سیاست‌هایش به سمتی رفته که جمعیت کم‌درآمد کشور به رقم هشداردهنده ۲۳ میلیون نفر رسیده و به گفته کارشناسان این یعنی کوچک‌تر شدن طبقه متوسط و تولد طبقه متوسطِ فقیر! اقتصاددانان علت را جزء در تورم و سیاست‌های عجیب اقتصادی جست‌وجو نمی‌کنند.

سیاست‌هایی که جامعه‌ای را شکل داده که در آن دو گروه ثروتمند و فقیر حضور دارند. نتیجه چه خواهد بود؟ بروز بحران‌های جدی اجتماعی.

به گفته کارشناسان، طبقه متوسط در اصل طبقه‌ای است که زندگی خود را بر تلاش و نتایج آن متمرکز کرده است. اما در ابتدای امسال، حسین راغفر- کارشناس مسائل اقتصادی- نسبت به له شدن طبقه متوسط هشدار داد! کمی بعد، محمد خوش‌چهره- استاد دانشگاه- نیز کوچک شدن این طبقه را تایید کرد.

در حالی این هشدارها بالا گرفته که دیرزمانی است طبقه متوسط در ایران تحت فشارهای شدید اقتصادی و معیشتی قرار دارد.

همین امر سبب سقوط این طبقه به طبقات پایین‌تر و نزدیک شدن آن به خط فقر شده است. زنگ خطر فقر روزافزون طبقه متوسط هم به صدا درآمده است.

نقش تورم در کوچک‌شدن طبقه متوسط چیست؟

برخی کارشناسان علت اصلی این بحران را سرعت افزایش قیمت‌ها و ابرتورم در اقتصاد ایران می‌دانند. مرکز آمار نرخ تورم سالانه مهرماه را ۴۲.۹ درصد اعلام کرده است.

هرچند منابع غیررسمی می‌گویند رقم تورم بیش از اینهاست! تورم به‌عنوان درد مزمن اقتصاد ایران به‌ویژه طی دو-سه سال اخیر در نتیجه بالا رفتن نرخ ارز، افزایش یافته است.

افزایشی که با بالا رفتن هزینه تولید همراه بوده و به افزایش شدید قیمت کالاها و هزینه زندگی منجر شده است.

نتیجه نگران‌کننده تمام اینها این بوده که توان پس‌انداز از خانوار ایرانی گرفته شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا