کد خبر: 12060199492
انرژیجهانروزنامه

طرح اتحادیه اروپا برای محدود کردن قیمت برخی برق‌های عمده فروشی

 کمیسیون اروپا در نظر دارد برای اصلاح وضع بازار انرژی در کشورهای عضو سه اقدام انجام دهد: تعیین سقف برای قیمت برق عمده فروشی، تصویب تعرفه‌های مخصوص اقشار آسیب‌پذیر و تقویت اقدامات تشویقی برای کاهش مصرف  برق.

به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم « اورسولا فون لِیِر» رئیس کمیسیون اروپا طی سخنرانی روز جمعه ۲ سپتامبر( ۱۱ شهریور) خود در « باوی یِر» واقع درجنوب آلمان گفت: « باید بخشی  از درآمدهای سرشاری که در حال حاضر نصیب تولیدکنندگان برق می‌شود به  حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و بنگاه‌های اقتصادی ضعیف اختصاص یابد.»

این مقام اجرایی کمیسیون اروپا پیشتر نیز در روز دوشنبه ۲۹ اوت(۷شهریور) اعلام کرده بود:« اتحادیه اروپا مشغول بررسی طرح مداخله فوری در بازار برق است تا بدینوسیله از افزایش قیمت آن در صورتحساب‌های خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ضعیف جلوگیری کند.

در این طرح با انجام یک اصلاح ساختاری قیمت برق از قیمت گاز جدا خواهد شد. تا افزایش قیمت گاز منجر به افزایش قیمت برق نشود چراکه قیمت گاز به دلیل جنگ اوکراین و روسیه افزایش یافته است.»

وزرای انرژی اتحادیه اروپا جمعه ۹ سپتامبر(۱۸شهریور) به بررسی این طرح خواهند پرداخت. بر این اساس سه اقدام فوری در دستور کار قرار می‌گیرد: اولین اقدام محدود‌کردن قیمت برخی برق‌های عمده‌فروشی است.

در حال حاضر ملاک تعیین قیمت برق میزان قیمت تمام شده تولید آن در نیروگاه‌های گازیست که برای تمام اروپا اعمال می‌شود.

سایر منابع تولید برق همچون منابع تجدیدپذیر، ذغال سنگ و هسته‌ای نیز برق خود را بر اساس قیمت برق پایه‌گذاری شده بر مبنای تولید برق در نیروگاه گازی می‌فروشند.

این قیمت از هزینه تمام شده برای تولید آنها بسیار بالاتراست. بروکسل در نظر دارد قیمت برق تولیدی این واحدها را محدود کند و به دوران کسب درآمدهای سرشارآنها پایان دهد.

در عوض از این درآمدهای اضافی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و فعالان اقتصادی ضعیف در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسته به نوع انرژی‌های مورد استفاده برای تولید برق در آنها؛ استفاده کند.

این حمایتها به اشکال گوناگون از قبیل پرداخت‌های مستقیم، تعرفه‌های حمایتی و کاهش قبوض برق  پیش‌بینی شده‌اند. بر اساس اعلام مقامات اتحادیه اروپا بیشترین کمک‌ها به شکل تعرفه‌های حمایتی و پرداخت‌های مستقیم خواهند بود.

تلاش برآنست تا اطمینان‌های کافی حقوقی نیز برای این کمک‌ها پیش‌بینی شود و در کشورهایی که قوانین آنها متفاوت است به صنایع کوچک نیز کمک شود.

از سوی دیگر دولت‌ها باید مراقبت کنند ایجاد محدودیت‌های قیمتی و تعرفه‌ای برای مصرف‌کنندگان بی‌ضابطه نباشد؛ چرا که این امر هزینه‌ای سنگین بر دولت‌ها تحمیل خواهد کرد.

علاوه برطرح‌های کاهش مصرف گاز که در ماه جولای(تیر) در اتحادیه اروپا به تصویب رسید بروکسل پیشنهاد می‌کند مشوق‌هایی نیز از جمله پرداخت پاداش برای کسانی که مصرف برق خود را کاهش می‌دهند و همچنین صنعتگران  در ازای اعمال روش‌های کاهش مصرف برق نیز براساس اعلام مناقصه اختصاص یابد.

جزئیات این اقدامات هنوز علنی نشده است.اسپانیا که به صورت محدود به شبکه برق اروپا متصل است از این اقدامات به خوبی استقبال کرده است. وزیر انرژی اسپانیا در این مورد می‌گوید:« این قبیل اقدامات که در گذشته بسیار مورد مناقشه بود در حال حاضردر دستور کار قرار گرفته است و ما از این بابت خوشحالیم.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا