کد خبر: 16080053565
آسیب اجتماعیاقتصادبازارجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

طرح های عجیب از طراحان غریب

سکینه مهرایی

در حالی که نرخ خرید خودرو آن هم از نوع پراید به ۱۶۰ میلیون رسیده است، مجلس محترم از طرح یارانه خرید خودرو برای فرزند دوم رونمایی کرده است.

در اینجا حل بحران  به طرز شگفت‌انگیزی مدیریت می‌شود وگویا مسئولان از خط فقری که دو برابر شده است، جور دیگری برداشت می کنند و ظاهرا، جز بدهکار کردن خانواده‌ها برای داشتن یک سر پناه استیجاری با وام‌هایی که حتی بخشی از هزینه مسکن را جبران نمی‌کند یا امکان داشتن یک  وسیله نقلیه، یا تهیه کالای ضروری و حتی خرید ارزاق روزانه با کارت‌های اعتباری، راهکار بهتری  ندارند.

اگر از همه این موارد بگذریم آیا متولیان امور راه حلی برای سلامت و بهداشت جسمی و روانی والدینی که نقش اساسی در تربیت فرزندان رادارند، یافته‌اند؟ آیا فراموش کرده‌اند که  یکی از ویژگی‌های جامعه سالم و توسعه‌یافته همین اصل سلامت و بهداشت، رفاه و امکانات متناسب با زمان و تعلیم و تربیتی بر اساس دستاوردهای روز دنیاست؟

مطالب پیشنهادی

طبق آخرین آمار موجود حدود ۴ میلیون زوج ایرانی به لحاظ جسمانی  قادر به فرزند‌آوری نیستند همچنین آمار طلاق و افراد مجرد در جامعه بیش از آمار ازدواج و افراد متاهل جوان  است. به نظر می‌رسد تامین هزینه باروری  برای افراد نابارور یا هزینه‌های مسکن و ازدواج یا امنیت شغلی افراد به نحوی تامین شود که از عهده هزینه یک خانواده متوسط  برآیند، به مراتب راهکارهای مفید‌تری از طرح تخصیص بدون قرعه‌کشی خودرو است که خانواده‌ها را بیشتر مقروض و درمانده می‌کند.

امروزه علاوه  بر تامین هزینه‌های اولیه و معاش، تعلیم وتربیت و بهداشت و سلامت کودک، مسئله محیط زیستی که کودک در آن پرورش می‌یابد هم حائز اهمیت است. سیاستمداران برای جامعه امن و سالم چه راه حلی داشته‌اند و دارند ؟ خطرهایی که جان نوزادان و مادران باردار را تهدید می‌کند آیا برطرف شده است؟ کافی است آمار سقط جنین که ناشی از  امواج مخابراتی و فقدان امنیت غذایی  است مورد توجه قرار گرفته شود آن وقت به خوبی روشن میشود کجاها باید هزینه کرد تا کابوس جامعه پیر، گریبانگیر مان نشود .

به طور کلی افزایش تولید در هر موضوعی باید با برنامه‌ریزی و هدفمندی انجام شود ، آیا مسئولان امر برای بعد از تولید ارزشمندترین موجود، یعنی انسان،  برنامه ای موثر دارند؟ یا فقط در همین حد، برنامه‌های خود را کافی می دانند

ای کاش مجلسیان فکری بکر به حال محیط زیست، تورم، شغل، ازدواج و رفاه جامعه می‌کردند آنگاه بدون رونمایی از یارانه‌های کذایی می دیدند که فرزند‌آوری از علایق ذاتی و غرایز آدمی است، نیازی به اجرای طرح‌های شگفت‌انگیزشان ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا