طلای سبز بار دیگر اوج می گیرد/ تولید ۶۵ هزار تن پسته در رفسنجان

  کد خبر: 200302129451

پس از سال ها خسارت چشمگیر پسته رفسنجان از تغییرات اقلیمی و سیلاب، در سال جاری اما ورق برگشته و هزاران هکتار باغ زیرکشت قرار گرفته و پیش بینی می شود ۶۵ هزار تن محصول در این شهرستان برداشت شود.

بازار – باغ های پسته رفسنجان که قطب تولید این محصول در ایران و جهان محسوب می شود طی سال جاری نسبت به سال های گذشته رونق بیشتری گرفته است.

طی چهار سال اخیر باغ های پسته این شهرستان به دلیل تغییرات اقلیمی، سرمازدگی و خشکسالی خسارت های قابل توجهی را دیدند و در برخی از سال ها تا ۹۸ درجه محصول از بین رفت.

اما در سال جاری به نظر می رسد ورق برگشته است و مخاطرات اقلیمی پشت سرگذاشته شده است و در صورتیکه اتفاق خاصی روی ندهد اقتصاد کشاورزی استان کرمان و به ویژه شهرستان رفسنجان بار دیگر رونق می گیرد.

۸۰ هزار هکتار باغ پسته مثمر در رفسنجان هم اکنون زیر کشت محصول است و شهریور ماه سال جاری فصل برداشت محصول از راه خواهد رسید و به همین دلیل برنامه ریزی ها برای تامین نیروی کار فصلی در حال انجام است از سوی دیگر فعال شدن ترمینال های کشاورزی و تامین وسایل فرآوری محصول و صادرات در حال انجام است.

ظرفیت های کشاورزی در رفسنجان مجددا احیا شود

نکته قابل توجه این است که طی سال های گذشته به دلیل خسارت ها بسیاری از این ظرفیت ها مورد استفاده قرار نگرفته و از هم اکنون باید اقدامات لازم برای مهیا کردن زمینه های برداشت، فراورده و ذخیره سازی و صادرات انجام شود.

فرماندار رفسنجان در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص می گوید: شهرستان رفسنجان قطب اصلی تولید پسته در جهان محسوب می شود و باید تلاش کنیم که ظرفیتهای الفعل را در این شهرستان حفظ کنیم زیرا پسته مهمترین محصول ارزآور در بخش کشاورزی است.

حسین رضایی افزود: در شهرستان رفسنجان ۸۰ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد و پیش بینی می کنیم بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تن محصول مرغوب در سال جاری برداشت و روانه بازار شود.

در شهرستان رفسنجان ۸۰ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد و پیش بینی می کنیم بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تن محصول مرغوب در سال جاری برداشت و روانه بازار شود
وی پسته را محصولی صادرات محور دانست و بیان کرد: برداشت پسته در رفسنجان مهمترین رویداد اقتصادی شهرستان محسوب می شود و باید از هم اکنون برنامه ریزی کنیم تا در زمان برداشت با مشکل مواجه نشویم.

فرماندار رفسنجان اضافه کرد: تامین نیروی کار فصلی و برنامه ریزی برای اسکان و خدمات مورد نیاز به آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد و باید تمام جوانب برای تامین نیازهای کشاورزان بررسی شود.

۲۰ هزار نفر کارگر روزانه در رفسنجان مشغول به کار می شوند

وی بیان کرد: برداشت پسته در شهریور ماه هر سال شروع می شود و تقریبا ۵۰ تا ۶۰ روز زمان می برد و پیش بینی می شود روزانه به ۲۰ هزار کارگر نیاز باشد.

وی افزود: متاسفانه در سال های گذشته میزان تولید محصول بسیار کم بود به طوریکه تنها ۴ هزار تن محصول از باغ های رفسنجان برداشت شد اما امسال این میزان به ۷۰ هزار تن می رسد.

رضایی بیان کرد: تامین نیازهای بهداشتی و غذایی این کارگران بسیار مهم است و باید از هم اکنون سهمیه آرد شهرستان در این ایام را افزایش دهیم تا با شمکل مواجه نشویم.

فرماندار رفسنجان بیان کرد: یکی دیگر از مسائل مهم در این ایام شناسایی هویت کارگران فصلی است تا این افراد قابل رصد باشند.

پیش بینی می شود در کل کشور امسال ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت و راهی بازارهای خارجی شود که نیمی از از این میزان در استان کرمان تولید می شود و نقش رفسنجان در این زمینه بسیار پر رنگ است.

وی همچنتین از شهرداری رفسنجان، نوق، کشکوئیه و … خواست مکان مناسبی برای اسکان این افراد در نظر بگیرد تا ضمن رعایت نکات بهداشتی شاهد بروز حواشی برای تامین نیروی کار نباشیم.

وی همچنین خواستار پیگیری برای تامین سوخت مورد نیاز ترمینال های ضبط پسته شد و گفت: دستگاه های مرتبط باید از هم اکنون اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

۲۰۰ هزار تن پسته در کشور برداشت می شود

وی بیان کرد: متاسفانه محصول پسته طی سالهای اخیر مکررا دچار خسارت شدید شده است و باید مجددا این صنعت را در استان احیا کنیم.

فرماندار رفسنجان افزود: پیش بینی می شود در کل کشور امسال ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت و راهی بازارهای خارجی شود که نیمی از از این میزان در استان کرمان تولید می شود و نقش رفسنجان در این زمینه بسیار پر رنگ است.

وی با اشاره به اینکه باید ۷۰ هزار تن محصولی که هم اکنون در باغها وجود دارد را مراقبت کنیم و مهمترین چالش پیش رو احتمال طغیان آفات کشاورزی است .

وی بیان کرد: سموم آلکامیا و کلودی تامین شده است و باید از گوگرد هم استفاده کرد و با مدیریت صحیح منابع از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کرد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که صنعت پسته استان کرمان طی سال جاری با آن مواجه است از دست دادن بسیار از بازارهای خارجی پسته طی چند سال اخیر است، خسارت شدید به پسته موجب شده است محصولی برای صادرات وجود نداشته باشد و همین امر سبب شده پسته تولید شده در آمریکا و ترکیه جای پسته ایرانی را بگیرد و این مساله مخاطره ای جدی برای پسته ایران محسوب می شود.

نوسانات ارزی و تحریمهای خارجی نیز مانعی بر سر راه صادرات و برگشت ارز به کشور است که در این زمینه نیز باید چاره اندیشی جدی انجام شود تا صنعت پسته استان کرمان پس از سالهای متوالی ورشکستگی بتواند بار دیگر به روزهای اوج خود برسد.

قیمت گذاری پسته در استان نیز از مهمترین اقداماتی است که باید به موقع انجام شود تا کشاورزان بتوانند هزینه های سال جاری و خسارتهای سالهای گذشته را جبران کنند و از سوی دیگر مصرف کنندگان نیز برای تامین نیاز داخلی با مشکل مواجه نشوند.

خروج از نسخه موبایل