کد خبر: 050602136525
اقتصادانرژیجهانروزنامه

ظهور چین به عنوان قدرت تجارت جهانی گاز مایع

ترجمه: سلیم حیدری

طبق گزارش ها، پکن از یک واردکننده خالص به یک فروشنده بین المللی سوخت تبدیل می شود.

رویترز این هفته گزارش داد، واردکنندگان چینی گاز طبیعی مایع (LNG) در تلاش برای تقویت حضور پکن در بازار جهانی LNG، قراردادهای جدیدی با تامین کنندگان جهانی منعقد کرده اند.

این خبرگزاری گفت که تاجران چینی گاز در حال راه‌اندازی میزهای تجاری جدید یا توسعه میزهای موجود در سنگاپور و لندن هستند و آنها را در رقابت مستقیم با شرکت‌های سنگین وزن LNG مانند شل، بی‌پی، توتال انرژی و اکوینور قرار داده‌اند.

تاجران و تحلیلگران به این نشریه گفتند که واردکنندگان چینی همچنین مقیاس قراردادهای بلندمدت LNG با قطر و تامین کنندگان ایالات متحده را از اواخر سال ۲۰۲۲ تقریباً ۵۰ درصد افزایش داده اند و به بیش از ۴۰ میلیون تن در سال رسانده اند و قصد دارند حجم بیشتری LNG را از این دو کشور و همچنین کشورهای عمان، کانادا و موزامبیک تامین کنند.

بر اساس این گزارش، به نقل از مشاور Poten & Partners، انتظار می‌رود شرکت‌های چینی تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۱۰۰ میلیون تن LNG در سال قرارداد بسته باشند.

واردات فزاینده LNG این کشور از ژاپن بیشتر شده و به بزرگترین واردکننده سوخت در جهان تبدیل شده است. حجم زیادی از LNG از نیروگاه های روسیه در شرق دور و منطقه قطب شمال به چین می رسد.

کارشناسان می گویند که تولید داخلی رو به رشد پکن و گاز لوله کشی از آسیای مرکزی و روسیه به اندازه کافی پایه سوختی را فراهم می کند که شرکت های گاز چینی بتوانند محموله های ایالات متحده و سایر نمونه ها را مبادله کنند.

توبی کوپسون، رئیس تجارت جهانی Trident LNG مستقر در شانگهای، به رویترز گفت: «ما شاهد تغییر پارادایم در شرکت‌های چینی از واردکننده خالص کامل به (که) بازیگران تجاری بین‌المللی و داخلی هستند، خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد که شرکت های دولتی پتروچاینا، سینوپک، گروه سینوکم و CNOOC در حال حاضر به طور فعال نوسانات را برای سرمایه گذاری در پرتفوی طولانی خود معامله می کنند.

جیسون فیر، رئیس هوش تجاری در Poten & Partners، همچنین گفت که می‌توان شاهد تبدیل شدن چین به یک فروشنده فصلی به مکان‌هایی مانند آسیای جنوب شرقی، کره جنوبی و ژاپن و همچنین اروپا باشیم.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا