کد خبر: 06020179854
جهانروزنامه

عبور هزینه های نظامی جهان از مرز ۲۰۰۰ میلیارد دلار

بودجه دفاعی در سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹) در جهان ۲۱۱۳ میلیارد دلار بوده‌است. اروپا از این حیث پس از پنج کشور پر هزینه دفاعی به ترتیب آمریکا، چین، هند،‌ انگلستان و روسیه قراردارد.

انستیتو تحقیقات صلح بین المللی استُکهلم دوشنبه ۲۵ آوریل(۵اردیبهشت) در گزارش سالانه  خود یک عدد منتشر کرد بسیار توجه برانگیز بود:

برای اولین باردر سال ۲۰۲۱(۱۳۹۹) هزینه های دفاعی در جهان از مرز ۲۰۰۰ میلیارد دلار گذشت و به ۲۱۱۳ میلیارد دلار( حدود ۱۹۴۷ میلیارد یورو) رسید.

این رقم که نیمی از آن متعلق به کشورهای عضو ناتو است در مقایسه با سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) رشد ۷/۰درصدی داشته است.

پنج کشورآمریکا، چین، هند،‌انگلستان و روسیه به ترتیب نزولی با هم سهم ۶۲ درصدی از این هزینه های دفاعی را به خود اختصاس داده‌اند. در این میان سهم ۳۸درصدی آمریکا از همه چشمگیرتر است.

اینفوگرافیک

براساس این ارقام جهان از اواسط دهه اخیر به امر تسلیحات اقبال بیشتری داشته‌است. از آسیا-اقیانوسیه تا آفریقا و اروپا و ازهمه بیشتر آمریکای‌شمالی و خاورمیانه همگی درامرتسلیحات اهتمام داشته‌اند.

براساس این گزارش، هفتمین سال پی در پی است که هزینه‌های دفاعی جهان در حال افزایش است و حتی بحران کرونا نیز نتوانست آن را متوقف کند.

گرچه سهم ۲/۲ درصدی این هزینه‌ها در تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۱(۱۳۹۹) نیز به میزان۱/۰ واحد کاهش یافت که این نیز خود به دلیل اثر وضعیتی رشد بالای اقتصادی ثبت شده در سال ۲۰۲۱(۱۳۹۹) بود.

هزینه‌های دفاعی ایالات‌متحده‌آمریکا در این میان۸۰۱ میلیارد دلار است. آمریکا از سال۲۰۱۲(۱۳۹۱) هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه دفاعی خود را ۲۴درصد افزایش داده‌است.

در این مدت خرید تسلیحات نیز کاهش۴/۶ درصدی داشته است.

این خود بیانگرنقش کلیدی فناوری‌های نسل جدید در جنگ‌هاست. ابزاری که به کمک آن آمریکا قصد دارد برتری نظامی خود بر چین وروسیه را حفظ کند.

نوسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا که سیستم دفاعی این کشور را در قبال دشمنان احتمالی در رتبه ای بالاتر قرار می‌دهد؛ بخشی از این هزینه‌ها را در برمی‌گیرد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا