کد خبر: 071202152792
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

عتیقه های میلیاردی را مشتریان می خرند؟

عمر مفید یک خودرو براساس استاندارد و معیارهای جهانی ۸ سال یا معادل ۱۵۰ هزار کیلومتر است، این معیار در برخی از بازارها مانند کشور ما دستخوش تغییر و تعریف جدید قرار گرفته است.

عصراقتصاد- وضعیت بازار خودرو در شرایط فعلی به گونه ای است که خودروهای فرسوده، کلاسیک و کارکرده اگر برند اروپایی باشند، قیمت های میلیاردی دارد. بررسی های این روزنامه نشان می دهد که خودروهای مذکور معمولا میان فروشندگان و دلالان معامله می شود و با در نظر داشتن شرایط اقتصادی فعلی کمتر مشتری توان خرید این نوع خودروها را دارد، از سوی متاسفانه این خودروها عامل تعیین کننده قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخل در بازار هستند، براین اساس در ادامه به بررسی برخی از خودروهای میلیاردی این روزهای بازار که در مقام عتیقه هستند، خواهیم پرداخت؛

لکسوس سه میلیاردی

لکسوس یکی از برندهای لوکس ژاپنی است که در بازار کشور جایگاه مناسبی دارد، لکسوس آر ایکس مدل ۲۰۰۶ این روزها در بازار به قیمت ۳ میلیارد تومان رسیده است. هرچند که این خودرو در بازار کیلومتر واقعی ندارد، اما اگر آر ایکس در هر کشور دیگری با این شرایط باشد، راهی مراکز اسقاط می شود. به عنوان در بازار خودرو کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این خودرو قیمت بسیار ارزان تر از یک خودرو تولید داخل است. لازم به ذکر است که کیفیت این محصول نسبت به سایر محصولات رقیب بهتر و بیشتر بوده، حتی در نسخه تصادفی هزینه نگهداری چندانی را به مالک خودرو تحمیل نمی کند.

کوپه کانورتبیبل آلمانی چند؟

مرسدس بنز اس ال کا یکی از کوپه های کانورتیبل محبوب بازار کشور است، این خودرو در زمان ورود به کشور توانست نظرات فراوانی را به خود جلب کند. مرسدس بنز اس ال کا علیرغم جثه کوچک قیمت قابل توجهی دارد، در شرایط فعلی بازار خودرو این محصول با مدل ۲۰۰۵ به بهای ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. پارامترهای بازار نشان می دهد که این خودرو طی روزهای آینده رشد قیمت قابل توجهی داشته باشد، لازم به ذکر است که اس ال کا در بسیاری از بازارهای جهانی راهی موزه های خودرو یا مراکز اسقاط می شود و اجازه تردد ندارد. اما در کشور ما به عنوان یک سرمایه قابل توجه میان سودجویان در بازار معامله می شود.

پورشه کایین در صف میلیاردی ها

پورشه کایین مدت ها پرچمدار اس یو وی پر سرعت در بازارهای جهانی بود، این خودرو از بدو ورود به بازار کشور ما تاکنون جزو محصولات بسیار گران قیمت شناخته می شود. پیشتر اشاره شد که در بازارهای جهانی پس از گذشت ۸ سال از عمر مفید یک خودرو عمدتان آن را به مراکز اسقاط تحویل می دهند، اما در کشور به عنوان کالای سرمایه ای شناخته می شوند. خودرو مذکور در مدل ۲۰۰۹ در حال حاضر به قیمت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. باتوجه به افزایش روز افزون نرخ خودروهای وارداتی به نظر می رسد این محصول تا پایان سال جاری به قیمت ۴ میلیارد تومان نیز برسد، لازم به ذکر است که معامله برای این برند در بازار فعلی خودرو به شدت کاهش یافته است.

آسمان هفتم ب ام و ۲ میلیاردی شد

ب ام و سری ۷ را می توان سدان لوکس باواریایی ها در بازارهای جهانی معرفی کرد، این خودرو عمدتا به عنوان خودرو تشریفات مورد استفاده قرار می گیرد. ب ام و سری ۷ مدل ۲۰۰۵ این روزها به قیمت ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است. بسیاری از کارشناسان براین باور هستند که ب ام و در این سری جزو یکی از خودروهای پر هزینه از نظر نگهداری است، بنابراین نباید توقع خرید یک محصول کم استهلاک یا شاید کم کارکرد را داشته باشید. در اروپا غربی عمدتا تردد این خودرو با مدل مذکور ممنوع اعلام می شود، چرا که نمی تواند استانداردهای آلایندگی فعلی را در قاره اروپا پاس کند. از سوی در بازار کشور ما این محصول همچنان به عنوان یک خودرو فوق لوکس معرفی و معامله می شود.

شاسی بلند مرسدس بنز

مرسدس بنز ام ال را می توان گران ترین شاسی بلند کارکرده قدیمی بازار کشور معرفی کرد، این خودرو در مدل ۲۰۰۶ اکنون در بازار قیمتی حدود ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارد. این شاسی بلند آلمانی را می توان به عنوان یک خودرو اس یو وی گران قیمت در بازار فعلی خودرو معرفی کرد، این خودرو در حال حاضر براساس معیارهای جهانی یک خودرو فرسوده است که باید به مراکز اسقاط تحویل داده شود. اما به دلیل تبدیل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای این شاسی بلند مرسدس بنز به صورت روز افزون مسیر افزایش قیمت را دنبال می کند.

در پایان باید اشاره داشت که عمده خودروهای وارداتی موجود در بازار کشور از قدرت خرید بسیاری از مشتریان خارج شدند، باتوجه به اینکه خودروهای گران تر از موارد مذکور در این گزارش اما با مدل های پایین تر نیز در بازار موجود است، به دلیل قیمت های غیر منطقی از اشاره به آن در بازار مذکور صرف نظر شده است.

لازم به ذکر است که خودروهای مذکور در این گزارش عمدتا میان فروشندگان معامله شده و به دلیل هزینه های نگهداری بسیار بالا کمتر خریدار حیقیقی حاضر به انتخاب آن ها می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا