کد خبر: 160503168722
اخبار شرکت هاانرژیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنمدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند مطرح کرد؛

رقابت در بازارهای جهانی pvc با ۱۰ درصد افزایش عوارض صادراتی ممکن نیست

سکینه مهرایی

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، تولیدکنندگان PVC با افزایش ۱۰ درصدی عوارض صادرات مواجه هستند که به همین دلیل عملا رقابت در بازار جهانی سخت و غیر ممکن شده است چرا که باید در قیمت با برندهای معتبر آمریکایی، عربستان، هند، چین و کره ای رقابت کنیم که اکنون ۱۰ درصد افزایش عوارض صادراتی نیز به آن اضافه شده است.

عصراقتصاد: محمد رضا کریمی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، در حاشیه پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) در گفت‌وگو با عصر اقتصاد در مورد موانع صادرات، رفع عوارض برای صادرات پی وی سی و وضعیت این شرکت در چهار ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه گفت: در سالهای گذشته به دلیل التهاب بازار صادرات پی وی سی ممنوع شده بود و این التهاب بازار معمولا وقتی ایجاد می شود که بین ارز نیمایی و ارز آزاد تفاوت باشد و رانتی ایجاد شده تا باعث التهاب بازار شود در این هنگام تقاضا افزایش می یابد.

ولی اکنون دلیل کاهش تقاضای پی وی سی این است که ارز نیمایی به سمت افزایشی حرکت کرده و ارز آزاد تقریبا ثابت مانده است از طرفی هم با توجه به قطعی های برق در چند ماه اخیر سال جاری که منجر به تعطیلی یکی دو روز در هفته برای کارخانه ها شد و این دو مورد یعنی کاهش تقاضا و قطعی برق باعث شد هم تولید کننده واقعی از این محصول استفاده نکند و نخرد و هم تفاوت ارز برای کسانی که میخواستند از این رانت استفاده کنند دستشان نرسد و تقاضای بازار داخلی کاهش یافت.

وی افزود: شرکت پتروشیمی اروند در چهار ماه اول سال نسبت به زمان مشابه سال قبل حدود ۸ درصد افزایش تولید داشته و حدود ۲۵ درصد فقط در PVC افزایش تولید داشتیم که باعث افزایش موجودی انبار شد. وقتی تقاضای داخلی نباشد، باید به فکر صادرات بود. اما وقتی بازارهای صادراتی را دنبال کردیم با افزایش ۱۰ درصدی عوارض صادرات برای محصول پیوی سی مواجه شدیم متاسفانه به همین دلیل عملا رقابت ما را در بازار جهانی سخت و غیر ممکن شده است و ما باید در قیمت با برندهای معتبر آمریکایی، عربستان، هند، چین و کره ای رقابت کنیم که اکنون ۱۰ درصد افزایش عوارض صادراتی نیز به آن اضافه شده است. به این ترتیب با هر کشوری که بخواهیم تبادل داشته باشیم باید ۱۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی بفروشیم تا بتوانیم قیمت نرمال داشته باشیم در شرایطی که منفی ده درصد را هم داریم.

کریمی ادامه داد: تصمیمات اشتباهی که گرفته شده، مانع مهمی برای ما ایجاد کرده است. خیلی راحت می توانستند صادرات را ممنوع کنند مانند قبل، چون به حرف های سازمان های حکومتی و دولتی معمولا گوش میدهیم وقتی صادرات را ممنوع می‌کنند انجام نمی دهیم و اینکه ۱۰ درصد عوارض گذاشتند و در هیات دولت تصویب کردند در واقع یک مقدار این شائبه را ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه حتما ایراداتی وجود دارد که خواستند برای این محصول اقداماتی انجام دهند تا ما تولیدکنندگان به جایی برسیم .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، اظهار کرد: بجای صادرات و ارزآوری برای کشور الان محصولات در انبار خوابیده و انبارها پر شده است، به زودی خیابان‌هایمان هم پر می‌شود و متاسفانه ناچاریم به روشهای مختلف آن را نگهداری کنیم تا مشکل عوارض بر طرف شود و صادرات را شروع کنیم. ما از کانالهای مختلف پیگیر عوارض صادراتی هستیم تاعوارض صفر شود و صادرات به جریان بیافتد و رقابت در بازار جهانی انجام شود .

با وجودی که در تولید ۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشتیم متاسفانه در فروش مقداری کاهش داشتیم که دلیل آن هم تصمیمات اشتباه و قطعی برق در پایین دست و کاهش تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد است که باعث شده که ما در صادرات هم کاهش داشته باشد و علیرغم افزایش تولید کاهش فروش داشتیم.

کریمی با تاکید بر راه‌اندازی فاز ۲ اروند افزود: طرح های توسعه ای فاز ۲ اروند شروع شده است. انشالله پس از پیشرفت ده درصدی کلنگ آن زده شود در همین دولت نیز به بهره برداری برسد. این پروژه قرار است سه ساله باشد و ۳۰۰ هزار تن پی وی سی به کشور اضافه شود که این مقدار می تواند موتور محرکه پتروشیمی در صنایع پایین دستی باشد .

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا